juni 10, 2023

Derfor skal du se Le Mans – interview med Michael Christensen

Le Mans 2023 markerer 100-året for det legendariske udholdenhedsløb. 186 kørere stiller klar, og vi har fanget danske Michael Christensen fra Porsche til en kort snak, før der tages hul på løbets 24 timer.

Tekst: Simon Hallenslev
Foto: Porsche PR

Der er udsolgt på tribunerne til dette års Le Mans. Selvom det flotte jubilæum sikkert spiller ind på billetsalget, skyldes populariteten med sikkerhed også den nye Hypercar-klasse, kaldet LMDh.

Bag rattet af én af de nye racere finder vi danske Michael Christensen, der efterhånden er en erfaren herre på Circuit de la Sarthe i byen Le Mans, samt hos Porsche, hvor han næste år kan fejre 10 års jubilæum.

Vi fanger ham til en kort snak før løbsstart, hvor tyske Porsche møder stor modstand fra Toyota og Ferrari, hvor sidstnævnte starter på pole position med bil nummer 50, der har danske Nicklas Nielsen bag rattet.

Bilbasen er inviteret til Le Mans af Porsche Danmark.

Michael Christensen startede som fabrikskører for Porsche i 2014 og kan derfor snart fejre 10-års jubilæum.

Hård konkurrence

Porsche har endnu ikke haft pace til at bide sig fast i haserne på Ferrari, der har landsmanden Nicklas Nielsen på pole, samt Toyota. Men det betyder ikke, at racet er givet på forhånd. 

Med en spritny LMDh-klasse på den ikoniske Cirque de la Sarthe er der nemlig mange ubekendte faktorer, der gør, at løbet kan spille i alle retninger. Der er nemlig ingen, der rigtig ved, hvordan bilerne holder over 24 timer endnu.

Michael Christensen fortæller hertil, at Porsche aldrig har kørt natkørsel i deres nye 963-racer på de dæktyper, der er til rådighed. Dækslid, nattetemperaturer og udsigten til regnvejr kan derfor med andre ord definere løbets udvikling. Og så er der bilens udvikling.

Hårdt arbejde

Til Bilbasen forklarer Michael Christensen, at Porsche særligt har fokus på opsætningen af undervognen, og med teamets hårde arbejde, har bilen udviklet sig meget allerede siden seneste løb på Spa i Belgien.

Vi skal kunne klare de langsomme sving, samtidigt med at bilen er sat op til at køre 350 km/t, hvor der også skal være en god aerobalance, og der synes jeg ikke, at vi har været gode til at kombinere de to aspekter.” Siger Michael Christensen og fortsætter: 

Det er jo egentlig en ret basal ting, men det har vist sig sværere end forventet (…) derfor har vi arbejdet sindssygt hårdt for at ramme en balance, der giver mere mening, så vi nu håndterer dækkene bedre og generelt har færre uroligheder som porpoising, som Formel 1 også har døjet med”.

Fra venstre: Michael Christensen (DK), Dane Cameron (USA), Frederic Makowiecki (F), Andre Lotterer (D), Kevin Estre (F), Laurens Vanthoor (B), Mathieu Jaminet (F), Felipe Nasr (BR), Nick Tandy (UK).

Hvem viser kulør?

Kunsten at holde igen kaldes ‘sandbagging’ i motorsportskredse. I følge Michael Christensen kan man dog kalde det, hvad man vil – det betyder blot, at feltets hurtigste måske ikke har bekendt deres sande kulør endnu.

Ferrari tog pole position med en sikkerhed og stabilitet, hvilket, for lægmand, kan virke overraskende, fordi italienerne har passet på træningstiderne op til kvalifikationen. Et spil for galleriet, der skal narre modstanderen. 

LÆS OGSÅ | Første tur: Porsche Cayenne er stadig uden sidestykke

Noget kan dog indikere, at Toyota gør præcist det samme, pointerer den garvede danske Porsche-kører. Toyotas omgangstider har nemlig været bemærkelsesværdigt konsistente. Så måske Toyota trækker tæppet væk under Ferrari, når de 24 timer påbegyndes i Frankrig?

Det kan også ende med at blive vejrguderne, der trækker tæppet væk under favoritterne, da der er risiko for regn flere gange i løbet af de kommende 24 timer. Selvom det er en ubekendt, er det ikke noget, som Michael Christensen håber på:

Det kan selvfølgelig åbne op for nogle ting strategisk, men jeg ved ikke, om det bliver til vores fordel. Umiddelbart vil jeg helst have, at det forbliver tørt.

Hvad skal der til?

Som sæsonen er skredet frem, tyder alt i følge Michael Christensen på, at Porsche for ligger tættere på Cadillac og Peugeot. Men hvad skal der til for, at Porsche kan frigøre sig fra amerikanerne og franskmændene, og i stedet hægte sig italienernes og japanernes skarpe pace?

Baseret på den GPS-data, vi har på konkurrenterne, vil det som udgangspunkt bare være rart med en 7-8 km/t ekstra på langsiden” – siger en grinende Michael Christensen.

Nyt, nyt, nyt

I sin spæde Porsche-karriere var Michael Christensen med på udviklingen af den forgangne Porsche 919 LMP1-Hybrid racer. Og selvom erfaringen sidder der, er der ikke meget, der går igen til Porsche 963, der kører i den nye LMDh-klasse.

LÆS OGSÅ | Nu kan du købe vinderbilen fra Le Mans 1966

Der er ikke meget, der kommer i nærheden af 919’eren. Det er nærmest nemmere at tale om den end om den nye 963, fordi den kører som en mere normal racerbil. Det gjorde 919 ikke!

Michael fortæller, at hybridsystemet i dag er mere naturligt integreret i effektkurven, så den faktisk kører som en racerbil med sugemotor.

Drivlinjerne i de nye LMDh-racere er nemlig mindre afhængige af hybridsystemet, og det passer den danske Porsche-kører fint:

Jeg synes, det er federe med den nye 963. Det var lige en spids for komplekst med den gamle (…) teknologien gjorde, at den var hurtig, men den var mere drevet af teknologien, og det skulle man lige have hovedet omkring som kører.

Se med fra start!

Det er altså præcist derfor, du skal se med, når de 24 timer på Le Mans åbnes klokken 16: Nye konstruktører og nye biler giver en favnfuld af ubekendte faktorer, der som resultat giver gode muligheder for et åbent og spændende race, hvor alt kan ske.

Er det Michael Christensen, du vil se, sidder han i bilen som den første, når løbet skydes i gang klokken 16.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS