Test: Ny Porsche Panamera med særdeles aktiv undervogn
Få ting afslører, at der er tale om den nye Panamera. Men under huden gemmer sig et større batteri i plug-in varianterne og en ret vild undervogn.
TEKST Zacharias Lund
Norges Automobil-Forbund tester halvårligt et stort antal nye elbiler, i hvad der må være verdens største elbiltest, og finder frem til deres reelle rækkevidde.
Tidligere på året foretog samme forbund en rækkeviddetest blot under vinterlige forhold. Kulden og frostvejret havde en tydelig effekt på de medvirkende elbilers rækkevidde. Blandt andet ‘mistede’ Mercedes EQE 205 km i rækkevidden og generelt skar kulden mindst 100 km af rækkevidden på elbilerne.
Hvordan ser det så omvendt ud, når solen bager og kulden er erstattet med varme. Der er fortsat nogle, der ikke lever op til de fra fabrikken opgivne tal, men op til flere overrasker også positivt. Læs med og find ud af hvilke.
Når det Norske Automobil forbund tester rækkevidde, gør de det ordentligt. Det er altså ikke bare fra 80% til 10%. Testen foregår således, at alle de medvirkende elbiler lades op til 100%, hvorefter en fastlagt rute køres.
Den fastlagte rute følges helt indtil elbilerne er helt døde for strøm og stopper. Herefter kommer et fejeblad og henter den flade elbil og rækkevidden aflæses. Nordmændene tester samtidig hvor hurtigt de enkelte elbiler lader op.
Testen skal ikke ses som et facit, men mere et pejlemærke i forhold til elbilernes rækkevidde og ladeeffekt.
Det er XPeng fra Kina, der må siges at være den store overraskelse i rækkeviddetesten. Deres to modeller P7 og G9 præsterer begge markant længere rækkevidde end det opgivne.
XPeng P7, der er oplyst til at køre 505 km, rundede 557 km, hvilket altså er 52 kilometer længere. Endnu vildere er det, at deres store SUV G9 præsterer at køre 68 kilometer længere end den oplyste rækkevidde på 520 km.
Udover en pæn overpræstation af rækkevidde, præsterer G9 også at lade lynhurtigt. Den maksimale ladeeffekt er 300 kW, hvilket betyder, at det 100 kWh store batteri lades fra 10-80% på under 15 minutter.
Det kinesiske NIO må, modsat Xpeng, siges at være blandt de store tabere i denne test. To af deres i alt tre biler i testen præsterer ikke at ramme den oplyste rækkevidde. Tværtimod kører de faktisk en del kortere. Deres store SUV EL7 kører 65 kilometer mindre end den angivne rækkevidde på 509 km. Bedre er det ikke for deres anden bil i modelprogrammet, ET5, der mangler 48 kilometer for at ramme den oplyste rækkevidde.
Yderligere er det kinesiske BYD også blandt de store tabere i denne test. Deres to modeller Han og Atto 3 præsterer at køre henholdsvis 452 km og 364 km, hvilket i sig selv er fine distancer, men deres oplyste rækkevidde er 521 km i Han og 420 km i Atto 3.
Af andre bemærkelsesværdige underpræstationer er de to søsterbiler Toyota BZ4X og Subaru Solterra, der begge kører henholdsvis 69 km og 56 km kortere end den oplyste rækkevidde i de forhjulstrukne varianter.
Den længste distance nået på en opladning går til Tesla Model S, der formår at runde 672 km, hvilket er 38 kilometer mere end den er sat til at kunne køre.
På andenpladsen kommer Polestar 2 med en målt rækkevidde på 602 km. Ligesom to af NIOs biler underpræsterede, kan de dog tage titlen som testens tredje længste rækkevidde med sig hjem, da NIO ET7 rundede 589 km.
Tesla Model S
Oplyste rækkevidde: 634 km
Målte rækkevidde: 672 km
Tesla Model X
Oplyste rækkevidde: 543 km
Målte rækkevidde: 546 km
Tesla Model Y
Oplyste rækkevidde: 455 km
Målte rækkevidde: 449 km
Volkswagen ID.Buzz Pro
Oplyste rækkevidde: 408 km
Målte rækkevidde: 396 km
Voyah Free
Oplyste rækkevidde: 500 km
Målte rækkevidde: 510 km
Toyota bZ4X (Forhjulstrukket)
Oplyste rækkevidde: 503 km
Målte rækkevidde: 434 km
Toyota bZ4X (Firehjulstrukket)
Oplyste rækkevidde: 459 km
Målte rækkevidde: 444 km
BYD Atto 3
Oplyste rækkevidde: 420 km
Målte rækkevidde: 364 km
BYD HAN
Oplyste rækkevidde: 521 km
Målte rækkevidde: 452 km
JAC e-JS4
Oplyste rækkevidde: 433 km
Målte rækkevidde: 400 km
Nissan Ariya
Oplyste rækkevidde: 533 km
Målte rækkevidde: 581 km
Jeep Avenger
Oplyste rækkevidde: 395 km
Målte rækkevidde: 363 km
BMW iX1
Oplyste rækkevidde: 428 km
Målte rækkevidde: 420 km
BMW i7
Oplyste rækkevidde: 594 km
Målte rækkevidde: 581 km
NIO ET7
Oplyste rækkevidde: 580 km
Målte rækkevidde: 589 km
NIO EL7
Oplyste rækkevidde: 509 km
Målte rækkevidde: 444 km
NIO ET5
Oplyste rækkevidde: 590 km
Målte rækkevidde: 542 km
XPeng P7
Oplyste rækkevidde: 505 km
Målte rækkevidde: 557 km
XPeng G9
Oplyste rækkevidde: 520 km
Målte rækkevidde: 588 km
MG Marvel R
Oplyste rækkevidde: 402 km
Målte rækkevidde: 397 km
MG MG4
Oplyste rækkevidde: 435 km
Målte rækkevidde: 440 km
MG MG5
Oplyste rækkevidde: 380 km
Målte rækkevidde: 396 km
Mercedes-Benz EQE
Oplyste rækkevidde: 579 km
Målte rækkevidde: 578 km
Mercedes-Benz EQB
Oplyste rækkevidde: 452 km
Målte rækkevidde: 460 km
Mercedes-Benz EQS SUV
Oplyste rækkevidde: 577 km
Målte rækkevidde: 577 km
Audi Q8 E-tron
Oplyste rækkevidde: 536 km
Målte rækkevidde: 529 km
Kia EV6 GT
Oplyste rækkevidde: 424 km
Målte rækkevidde: 424 km
Hongqi E-HS9
Oplyste rækkevidde: 515 km
Målte rækkevidde: 500 km
DS DS3
Oplyste rækkevidde: 403 km
Målte rækkevidde: 383 km
Subaru Solterra
Oplyste rækkevidde: 416 km
Målte rækkevidde: 361 km
Polestar 2
Oplyste rækkevidde: 615 km
Målte rækkevidde: 602 km
Elbiler til salg på Bilbasen
Find flere elbiler til salg på Bilbasen her.
Få ting afslører, at der er tale om den nye Panamera. Men under huden gemmer sig et større batteri i plug-in varianterne og en ret vild undervogn.
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.