august 2, 2023

Disse elbiler kører længere, end de er opgivet til

Det kan være svært at afkode elbilernes virkelige rækkevidde, men nye målinger giver fine indikationer på, hvilke der kører kortere og hvilke der kører længere end opgivet.

TEKST Zacharias Lund

Norges Automobil-Forbund tester halvårligt et stort antal nye elbiler, i hvad der må være verdens største elbiltest, og finder frem til deres reelle rækkevidde.

Tidligere på året foretog samme forbund en rækkeviddetest blot under vinterlige forhold. Kulden og frostvejret havde en tydelig effekt på de medvirkende elbilers rækkevidde. Blandt andet ‘mistede’ Mercedes EQE 205 km i rækkevidden og generelt skar kulden mindst 100 km af rækkevidden på elbilerne.

Hvordan ser det så omvendt ud, når solen bager og kulden er erstattet med varme. Der er fortsat nogle, der ikke lever op til de fra fabrikken opgivne tal, men op til flere overrasker også positivt. Læs med og find ud af hvilke.

Sådan Tester NAF

Når det Norske Automobil forbund tester rækkevidde, gør de det ordentligt. Det er altså ikke bare fra 80% til 10%. Testen foregår således, at alle de medvirkende elbiler lades op til 100%, hvorefter en fastlagt rute køres.

Den fastlagte rute følges helt indtil elbilerne er helt døde for strøm og stopper. Herefter kommer et fejeblad og henter den flade elbil og rækkevidden aflæses. Nordmændene tester samtidig hvor hurtigt de enkelte elbiler lader op.

Testen skal ikke ses som et facit, men mere et pejlemærke i forhold til elbilernes rækkevidde og ladeeffekt.

Stor kineser overrasker

Det er XPeng fra Kina, der må siges at være den store overraskelse i rækkeviddetesten. Deres to modeller P7 og G9 præsterer begge markant længere rækkevidde end det opgivne.

XPeng P7, der er oplyst til at køre 505 km, rundede 557 km, hvilket altså er 52 kilometer længere. Endnu vildere er det, at deres store SUV G9 præsterer at køre 68 kilometer længere end den oplyste rækkevidde på 520 km.

Udover en pæn overpræstation af rækkevidde, præsterer G9 også at lade lynhurtigt. Den maksimale ladeeffekt er 300 kW, hvilket betyder, at det 100 kWh store batteri lades fra 10-80% på under 15 minutter.

Disse underpræsterer

Det kinesiske NIO må, modsat Xpeng, siges at være blandt de store tabere i denne test. To af deres i alt tre biler i testen præsterer ikke at ramme den oplyste rækkevidde. Tværtimod kører de faktisk en del kortere. Deres store SUV EL7 kører 65 kilometer mindre end den angivne rækkevidde på 509 km. Bedre er det ikke for deres anden bil i modelprogrammet, ET5, der mangler 48 kilometer for at ramme den oplyste rækkevidde.

Yderligere er det kinesiske BYD også blandt de store tabere i denne test. Deres to modeller Han og Atto 3 præsterer at køre henholdsvis 452 km og 364 km, hvilket i sig selv er fine distancer, men deres oplyste rækkevidde er 521 km i Han og 420 km i Atto 3.

Af andre bemærkelsesværdige underpræstationer er de to søsterbiler Toyota BZ4X og Subaru Solterra, der begge kører henholdsvis 69 km og 56 km kortere end den oplyste rækkevidde i de forhjulstrukne varianter.

Tesla topper

Den længste distance nået på en opladning går til Tesla Model S, der formår at runde 672 km, hvilket er 38 kilometer mere end den er sat til at kunne køre.

På andenpladsen kommer Polestar 2 med en målt rækkevidde på 602 km. Ligesom to af NIOs biler underpræsterede, kan de dog tage titlen som testens tredje længste rækkevidde med sig hjem, da NIO ET7 rundede 589 km.


Se den fulde liste her:

Tesla Model S
Oplyste rækkevidde: 634 km
Målte rækkevidde: 672 km

Tesla Model X
Oplyste rækkevidde: 543 km
Målte rækkevidde: 546 km

Tesla Model Y
Oplyste rækkevidde: 455 km
Målte rækkevidde: 449 km

Volkswagen ID.Buzz Pro
Oplyste rækkevidde: 408 km
Målte rækkevidde: 396 km

Voyah Free
Oplyste rækkevidde: 500 km
Målte rækkevidde: 510 km

Toyota bZ4X (Forhjulstrukket)
Oplyste rækkevidde: 503 km
Målte rækkevidde: 434 km

Toyota bZ4X (Firehjulstrukket)
Oplyste rækkevidde: 459 km
Målte rækkevidde: 444 km

BYD Atto 3
Oplyste rækkevidde: 420 km
Målte rækkevidde: 364 km

BYD HAN
Oplyste rækkevidde: 521 km
Målte rækkevidde: 452 km

JAC e-JS4
Oplyste rækkevidde: 433 km
Målte rækkevidde: 400 km

Nissan Ariya
Oplyste rækkevidde: 533 km
Målte rækkevidde: 581 km

Jeep Avenger
Oplyste rækkevidde: 395 km
Målte rækkevidde: 363 km

BMW iX1
Oplyste rækkevidde: 428 km
Målte rækkevidde: 420 km

BMW i7
Oplyste rækkevidde: 594 km
Målte rækkevidde: 581 km

NIO ET7
Oplyste rækkevidde: 580 km
Målte rækkevidde: 589 km

NIO EL7
Oplyste rækkevidde: 509 km
Målte rækkevidde: 444 km

NIO ET5
Oplyste rækkevidde: 590 km
Målte rækkevidde: 542 km

XPeng P7
Oplyste rækkevidde: 505 km
Målte rækkevidde: 557 km

XPeng G9
Oplyste rækkevidde: 520 km
Målte rækkevidde: 588 km

MG Marvel R
Oplyste rækkevidde: 402 km
Målte rækkevidde: 397 km

MG MG4
Oplyste rækkevidde: 435 km
Målte rækkevidde: 440 km

MG MG5
Oplyste rækkevidde: 380 km
Målte rækkevidde: 396 km

Mercedes-Benz EQE
Oplyste rækkevidde: 579 km
Målte rækkevidde: 578 km

Mercedes-Benz EQB
Oplyste rækkevidde: 452 km
Målte rækkevidde: 460 km

Mercedes-Benz EQS SUV
Oplyste rækkevidde: 577 km
Målte rækkevidde: 577 km

Audi Q8 E-tron
Oplyste rækkevidde: 536 km
Målte rækkevidde: 529 km

Kia EV6 GT
Oplyste rækkevidde: 424 km
Målte rækkevidde: 424 km

Hongqi E-HS9
Oplyste rækkevidde: 515 km
Målte rækkevidde: 500 km

DS DS3
Oplyste rækkevidde: 403 km
Målte rækkevidde: 383 km

Subaru Solterra
Oplyste rækkevidde: 416 km
Målte rækkevidde: 361 km

Polestar 2
Oplyste rækkevidde: 615 km
Målte rækkevidde: 602 km


Elbiler til salg på Bilbasen

Find flere elbiler til salg på Bilbasen her.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Zacharias Lund

Zacharias er ved at uddanne sig til journalist på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Han er i forbindelse med sit studie i praktik ved Bilbasen, hvor han får lov at udnytte sin store interesse for biler.

Zacharias har trods sin korte tid som motorjournalist allerede bevæget sig rundt blandt større etablerede medier som Børsen og Bilmagasinet, hvor han også har været redaktør for årbogen “Årets Biler” i 2022 og 2023.

Ved siden af skole og praktik driver Zacharias det lille videomedie 3-Punkts-Vending, hvor han laver videoer med biler i fokus.

Zacharias er stor fan af design og flotte linjer, ligesom en vellydende og gennemført sportsvogn også nemt fanger hans opmærksomhed.

Ved Bilbasen laver Zacharias en masse forskelligt, men arbejder typisk med at skrive artikler og finde interessante artikler at bringe.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS