juni 15, 2023

Duel: Kan BMW i4 hamle op med futuristisk Hyundai Ioniq 6?

BMW i4 er en traditionel 4-serie bare på strøm og uden dikkedarer. Spørgsmålet er, om der alligevel skal lidt dikkedarer til at hamle op med en spritny, futuristisk og aerodynamisk Hyundai Ioniq 6?

Tekst & foto: Simon Hallenslev

Det bliver næppe mere forskelligt. Med BMW i4 skal man knibe øjnene sammen for at se, at der er tale om en elbil. Med Hyundai Ioniq 6 skal man… ikke!

Som elbil repræsenterer BMW i4 det traditionelle og deler platform med 4-serie, der stadig fås med fossildrivlinje. Her er den lydløse fremfærd det eneste fra elbilernes verden, man skal vænne til, hvis man kommer fra en benzinbasse.

LÆS OGSÅ | Duel: Citroën C5 X vs. VW Arteon – prisen er altafgørende

Hyundai Ioniq 6 er omvendt et spritnyt og futuristisk skud på stammen, hvilket er tydeligt for alle, der lægger øjne på den ultraaerodynamiske form. En form, der, foruden lange blikke, sikrer klasseledende rækkevidde.

Læs hvordan de tager sig ud, når jeg har æren af at sætte traditioner op imod futurisme med BMW i4 eDrive35 og Hyundai Ioniq 6 Long Range.

Hvordan kører de?

BMW til knoglerne

Hvis du har BMW i blodet og kræver, at din elbil skal køre som en BMW, kan du forkorte læsetiden på denne anmeldelse. Så kan du kun vælge BMW i4.

Der er noget helt grundlæggende BMWsk‘ over, hvordan i4 kører, uden at kunne sige præcist, hvad det er. Måske det er det præcise og tunge styretøj, der efterhånden er et BMW-varemærke, eller så er det symbiosen mellem undervogn og chassis, der giver en allestedsnærværende dynamik.

Det korte af det lange er, at BMW i4 kører godt, og det er især fordi, at testbilen er en eDrive35. Selvom man næppe tror det, forøges agiliteten, når man fjerner motoren fra forakslen samt de ekstra 225 kg, som i4 M50 kører rundt med.

LÆS OGSÅ | Duel: Det bliver næppe bedre end BMW 330e og Volvo V60 T6

Bag rattet er BMW i4 raffineret, fordi den kombinerer solid BMW-dynamik med høj komfort. Der skal meget til, at undervognen slår igen over storbyens bedste brønddæksler, mens den på motorvejen yder flot retningsstabilitet.

Komfort med et twist

Selvom Hyundai Ioniq 6 skriger high-tech udadtil, er platformen genbrugt. Under de aerodynamiske former gemmer sig samme platform, som den velansete Ioniq 5 har kørt på siden 2021. Der er dog opdateringer i spil, som gør, at Ioniq 6 kører anderledes. Og bedre.

Mens Ioniq 6 er 15 cm lavere og platformen 5 cm kortere, er det en ny opsætning af undervognen, der gør magien. Her formår Ioniq 6 i højere grad at kombinere den komfort, man får i Ioniq 5, med mere balance, stabilitet og en snert dynamik.

I direkte sammenligning med i4 mangler Ioniq 6 dog stadig en del på dynamikken for at være med. Det skyldes især et blødt styretøj uden meget feedback og ditto pedaler, hvor særligt bremsepedalen er småsvampet.

LÆS OGSÅ | Duel: Har Toyota BZ4X noget på Hyundai Ioniq 5?

Isolerer man komforten, er Ioniq 6 omvendt den overlegne. Undervognen er en tand mere smooth over ujævnheder, mens støjniveauet er en helt anden liga. Koreaneren skærer gennem luften som et nyslebet sværd og giver, sammen med støjisolerende ruder, en af klassens mest tyste kabiner.

Rækkevidderne

BMW i4 eDrive35 kører med et 70,3 kWh batteri, som der kan mases 478 km ud af. Det er aldeles respektabelt – især fordi i4 er en elbil, der holder, hvad den lover. Den er præcis i sin vurdering af den reelle rækkevidde i displayet, hvilket giver en sikkerhed, når man vil køre langt.

Præcision eller ej, så er det ikke nok for de bayerske bilbyggere til at holde trit med Hyundai Ioniq 6, som i Long Range-variant med 77,4 kWh batteri er opgivet til 614 km. Testbilen er dog udstyret med 20″ fælge, der forkorter rækkevidden til 545 km. Dét føles til gengæld ikke uopnåeligt, hvis holder sine stræk lange.

Når først man er oppe i fart, skærer Ioniq 6 gennem vinden og er yderst nøjsom. Tag dertil at den er velsignet med det imponerende 800V-system, der gør, at lynladning sker med svimlende 350 kW mod 180 kW i i4.

Hvordan er kabinerne?

Gode gentagelser

Følelsen af noget traditionelt går igen, når man rykker i indenfor i i4. Mens de slanke, sammenhængende skærme stjæler den indledningsvise opmærksomhed, opdager man løbende de bløde plastmaterialer og følelsen af kram, som BMW gør det bedst.

LÆS OGSÅ | Duel: Kia EV6 og Skoda Enyaq er ikke folkefavoritter for sjov

Kabineopsætningen er klassisk BMW og ret konservativ, men det betyder blot, at alt sidder, hvor man forventer det. Den konservative følelse fordufter desuden, når man går på opdagelse i systemet, der gemmer sig bag infotainmentskærmen på 14,9”.

Skærmen er krystalklar i sin opløsning og præcis i sin trykfølsomhed, mens systemet bag er blandt markedets bedste. Det giver en gennemgribende moderne følelse.

Også i Ioniq 6 er der gentagelser, da man sagtens fornemmer det bløde og velbyggede ophav i Ioniq 5 – dog uden samme følelse af eksklusivitet som i i4. Kørepositionen er opdateret til Ioniq 6 og nu mere lig den, man finder i i4, hvor en fast forbundet centerkonsol bidrager til en cockpit-fornemmelse.

Hyundai Ioniq 6 gemmer også en gentagelse af den sløje slags, da infotainmentsystem og digital instrumentering står uændret. Systemet var allerede gammeldags i følelse og layout med Ioniq 5 i 2021, hvorfor skærmene fremstår smågrynede i sammenligning med i4.

Og nå ja, så opkobles Apple CarPlay og Android Auto ikke trådløst…

Koreansk comeback

Efter den digitale rundbarbering gør Ioniq 6 comback på pladsforhold. Selvom en hældende taglinje æder lidt af hovedpladsen, er den stadig på niveau med den i BMW, mens benpladsen til gengæld er længder bedre.

Selv over lange stræk kan vertikalt velsignede bagsædepassagerer blive komfortable. Bagdørene åbner også bredest i Ioniq 6, hvorfor man her får mindre bøvl med autostole.

Kapaciten i bagagerummene er ganske tæt matchet, hvis man kun kigger på antal liter. Her er plads til 470 liter i BMW i4 mens man i Hyundai Ioniq 6 finder plads til 446 liter.

Desværre har Hyundai valgt ikke at lade bagruden åbne med op, hvilket begrænser brugbarheden. Det er med andre ord mere bøvlet at transportere en barnevogn i Ioniq 6, end det er i i4.

Priser og udstyr

Prisen for premium

Målt på rækkevidden virker duellen måske unfair med 478 km i BMW i4 eDrive35 mod 614 km i Hyundai Ioniq 6 – men prismæssigt ser det anderledes ud. Prisen for premium skal nemlig betales et sted og i denne duel, er det på batteriet.

BMW i4 eDrive35 er basisvarianten til 469.500 kr., hvilket er sammenligneligt med Hyundai Ioniq 6 med højeste Ultimate-udstyrspakke til 464.995 kr.

Basisvariant eller ej, så er BMW i4 eDrive35 fint udstyret som standard. Her fås ting som 17″ alufælge, el-betjent bagklap, tre zonet klima, trådløs Apple CarPlay, digital instrumentering samt den store, flotte infotainmentskærm. Adaptiv fartpilot skal tilkøbes for 8.125 kr.

For 464.995 kr. er Hyundai Ioniq 6 Long Range Ultimate spækket med udstyr som 360-kamera med parkeringsassistent, stort Bose lydanlæg, premium forsæder med ventilation samt ekstra støjdæmpende ruder.

LÆS OGSÅ | Duel: Cupra Formentor vs. Peugeot 408 – strømførte, flabede og forskellige

I virkeligheden er det Advanced-varianten til 429.995 kr., der giver bedst mening, da den stadig fås med ting som elektriske forsæder, el-betjent bagklap, head-up display, LED-matrix forlygter, adaptiv fartpilot med udvidet motorvejsasistent og bakkamera. Et generelt højere niveau end i4 eDrive35.

Traditionelle dyder trækker

Hyundai Ioniq 6 er en gennemført efterfølger til Ioniq 5. Aerodynamikken er løftet til nye højder, hvilket ikke kun giver klasseledende rækkevidde men også klassens mest tyste kabine. Her kan BMW i4 ikke være med.

Tager man dertil den gode plads samt komfortable fremfærd, ser det svært ud for den bayerske baghjulstrækker på strøm. Desværre begår Hyundai et digitalt selvmål, hvor det pludseligt er Ioniq 6, der virker halvgammel.

LÆS OGSÅ | Endelig en ægte Tesla-killer? BMW i4 eDrive40 knækker koden!

BMW i4 kører bedre, har bedre digitale systemer og en kabine, der både er lækrere og bedre bygget. Det er traditionelle dyder, der trækker, og derfor ender jeg med at vælge den over Ioniq 6, som jeg ellers er ret pjattet med.


Hyundai Ioniq 6 Long Range RWD Ultimate

Motor: Elmotor (bag)
Ydelse: 229 hk / 350 Nm
0-100 km/t: 7,4 sek.
Tophastighed: 185 km/t
Forbrug: 14,3 kWh/100 km
Rækkevidde: 614 km (545 km med 20″ fælge)
Batterikapacitet: 77,4 kWh
Ladekapacitet: 240 kW
Mål (L/B/H): 486/188/150 cm
Køreklar vægt: 1.985 kg
Trækvægt: 1.500 kg
Bagagerumsvolumen: 401 liter + 45 liter foran
Pris: 464.995 kr. (Ioniq 6 fås fra 374.995 kr.)


BMW i4 eDrive35 M Sport

Motor: Elmotor (bag)
Ydelse: 286 hk / 400 Nm
0-100 km/t: 6 sek.
Tophastighed: 190 km/t
Forbrug: 16,2 kWh/100 km
Rækkevidde: 470 km
Batteristørrelse: 70,2 kWh
Ladekapacitet: 180 kW
Mål (L/B/H): 478/185/144 cm
Køreklar vægt: 2.065 kg
Bagagerumsvolumen: 
470 liter
Pris: 
515.999 kr. (i4 fås fra 469.500 kr.)


Find BMW i4 og Hyundai Ioniq 6 til salg på Bilbasen:

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS