Internettet raser over det nye Jaguar
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
Af: Bilbasen Blog / d. 24. april 2020
Nettet af ladestationer er efterhånden blevet mere fintmasket. Det betyder, der er ladestationer fordelt over det meste af landet, og det er i udgangspunktet godt nyt for elbilsejerne.
Det er imidlertid ikke alle ladestandere, du kan benytte og de leverer heller ikke alle den samme mængde strøm. Dertil kommer, at der er en række forskellige aktører på markedet, og det kan påvirke prisen du betaler for en opladning.
Der er en del vi skal igennem, så lad os komme igang, og vi begynder med ladestanderne.
Ved ladestationerne, eller ladepunkterne, rundt om i landet er der én eller flere ladestandere. På hver af disse standere kan der være flere udtag; typisk to. Det betyder, at flere elbiler kan lade op samtidig.
Ladestanderen leverer strøm til elbilen, og du skal betale for strømmen. Det kan du gøre, enten gennem et abonnement hos den pågældende leverandør eller ved at betale for den enkelte opladning, ligesom på en tankstation.
Du behøver ikke et abonnement for at lade din bil op, men generelt er det billigere at benytte en abonnementsordning.
Hvis du ikke har et abonnement, kan du betale med enten kort, ladebrik eller app. Det er lidt forskelligt fra leverandør til leverandør, hvilken betalingsform de modtager, ligesom priserne er lidt forskellige. Det er derfor en god idé at sætte sig lidt ind i det på deres hjemmesider.
Nogle af de typiske leverandører af ladestandere er:
Du kan med fordel benytte firmaernes app, eller en app som PlugShare, til at holde styr på, hvor ladestationerne er. Her kan du også tjekke om der er ledigt og ikke mindst, hvilken type stik det er muligt at benytte. Der findes nemlig flere forskellige typer stik, og derfor er det vigtigt, du ikke har planlagt turen efter at benytte en oplader, der ikke passer sammen med dit ladekabel.
Ladestanderne er ikke ens. Det er forskelligt, hvad de kan levere af strøm, hvor mange udtag der er, og hvilke stik der passer i ladestanderen.
Hvor hurtigt du kan lade din elbil op afhænger af, hvor mange kW din bil kan modtage og hvilken ladestander, du står ved.
De almindelige ladestandere kan typisk levere mellem 11 og 22 kW, mens lynladerne kan levere op til 50 kW. Derudover har Tesla opbygget et eget netværk af Superchargers, som kan levere helt op til 150 kW, men de kan kun benyttes af Teslas egne biler. Endelig er der IONITY, som er et fælles europæisk netværk af ekstremt hurtige ladestationer, der kan lade med op til 350 kW.
LÆS OGSÅ | 2020 oversigt: Se alle elbiler i Danmark og deres rækkevidde
Har du en nyere elbil, der kan lades op ved en lynlader med en effekt på 50 kW, kan du formentlig lade batteriet op til 80% på 30 min. Kan din bil udnytte kraften i IONITYs netværk, kan du lade op til 80% på den samme tid, det tager at drikke en kop kaffe.
Du skal dog være opmærksom på, at det er din bil, der bestemmer, hvor hurtigt den potentielt kan lades op. Hvis bilen maksimalt kan lades op ved 22 kW, går det ikke hurtigere, hvis du bruger en lynlader, som kan levere 50 kW. Bilen vil nemlig stadig kun modtage 22 kW.
Samtidig er der nogle ladestandere, som ikke kan levere det maksimale antal kW, hvis der er tilsluttet mere end én elbil ad gangen. Hvis en ladestander lader to biler op på én gang, kan det altså betyde, at standeren kun leverer 11 kW til hver bil i stedet for 22 kW.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Renault 5 E-Tech Electric kommer i foråret 2025 med retro-charme og rækkevidde op til 410 kilometer. En sammenligning med den første Zoe viser, hvor langt batteriteknologien er kommet.
Med den nye MMA-platform, som debuterer i den elektriske CLA, vil Mercedes ramme ekstremt høj effektivitet. En udgave med benzinmotor skal desuden byde på forbrug som en diesel.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.