Video: Vi tester Citroën Ë-C3 – Danmarks billigste elbil
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
Af: Bilbasen Blog / d. 3. februar 2020 (Opdateret 8. februar 2023)
Hvis du overvejer om din næste bil skal være en elbil, er du sikkert interesseret i at kunne sammenligne, hvad det koster at “fylde tanken op” med strøm. Prisen på at lade en elbil op afhænger imidlertid af en række forhold, som hvor du lader op henne, og om du har et abonnement.
Vi vil derfor gennemgå de forskellige typer løsninger og opstille eksempler på priser for at give dig et overblik over, hvad det koster at lade en elbil op.
LÆS OGSÅ | Stor oversigt over elbiler i Danmark
Hvis du har din egen lader, eller benytter et ladekabel til en almindelig stikkontakt, kaldet et mormor-kabel, koster det den almindelige elpris at lade elbilen op. Dermed er det denne pris og batteriets størrelse, der bestemmer, prisen på en fuld opladning.
Et batteri med en effekt på 40 kWh kan holde en opladning på netop 40 kWh. Hvis du betaler den gennemsnitlige elpris på 3,57 kr. pr. kWh (tal fra 2.halvår 2022), burde du i princippet betale 142 kr. for en fuld opladning. Imidlertid går noget af strømmen til spilde under opladningen, og du vil derfor ende med at betale lidt mere for en opladning. Det drejer sig typisk kun om omkring 10% så der er ikke det store udsving rent prismæssigt.
Er batteriet i din elbil større, vil en opladning koste tilsvarende mere at lade op.
Hos nogle elselskaber svinger elprisen på timebasis afhængig af, hvor meget strøm der bliver brugt. Vel at mærke ikke i din husstand alene, men generelt. Det betyder, at hvis du lader bilen op på et tidspunkt, hvor andre husstande ikke bruger strøm, eksempelvis om natten, kan prisen på en opladning være lavere end ovenfor. Omvendt vil prisen stige, hvis du lader elbilen op sidst på eftermiddagen, når alle står og laver mad.
Har du brug for at lade op ude i det ganske land? Eller bor du i lejlighed, hvor du ikke har egen lader? Så kan du benytte én af de mange ladestandere, der er sat op. De står typisk på parkeringspladser og i forbindelse med tankstationer over det meste af landet.
Ladestanderne er ejet og drevet af forskellige privatejede operatører, hvoraf de mest kendte nok er Clever, E.ON og Tesla.
Du behøver ikke være abonnent for at lade din elbil op ved én af disse standere. Men typisk kræver det, du har en såkaldt ladebrik eller et kort med en RFID-chip. Ladebrikken identificerer dig og din bil overfor den pågældende operatør og lader dig “tanke” mod betaling. Disse brikker og kort koster et mindre gebyr og kan købes online hos de enkelte operatører.
LÆS OGSÅ | Alt du skal vide om elbiler findes her
Du betaler som udgangspunkt pr. kWh, men nogle operatører opkræver et fast beløb for en opladning.
Prisen pr. kWh svinger lidt, men regn med at betale mellem 3,19 kr. og 5,50 kr. pr. kWh, når du lader din elbil op ved en ladestander uden abonnement. Skal du lade din bil op ved en lynlader ligger priserne på mellem 4,69 kr. og 6,60 kr. pr. kWh.
Vær opmærksom på, at prisen lader til at være lidt højere pr. kWh, hvis du benytter en brik, som kan bruges til mange forskellige standere.
En elbil som Nissan Leaf fås med to størrelser batteri, på henholdsvis 40 kWh og 62 kWh. Lader du disse batterier helt op ved en ladestander uden abonnement, betaler du op mod 220 kr. for 40 kWh og 341 kr. for 62 kWh på ladestandere. Benytter du lynladere betaler du op mod 264 kr. for 40 kWh og 409 for 62 kWh.
Det er muligt at tegne et abonnement hos både Clever og E.ON uafhængig af, om du kan lade derhjemme eller ej. Det er således ikke et krav, at du har en ladestander derhjemme. Når det er sagt er det selvfølgelig væsentligt nemmere at få ladt op, hvis du har egen lader. Dertil kommer, at der kan være kø ved de offentligt tilgængelige ladestandere. Så hvis du mulighed for det, er det anbefalelsesværdigt at investere i egen lader.
Du behøver ikke købe en ladestander. Der er nemlig mulighed for at leje dem, og derved bliver det noget billigere at komme igang.
Abonnementerne svinger lidt i udformning og pris. Hos E.ON og Clever tilbyder de abonnementsløsninger, hvor du kan lade din elbil op både derhjemme og ved firmaets ladestandere rundt om i landet til en fast pris hver måned.
Det giver stor fleksibilitet for den berejste elbilsejer og priserne ser ud som følger:
Clever Unlimited koster 749 kr. om måneden med ladeboks hjemme (fra 1.april 2023 stiger denne pris til 799 kr.). For denne pris kan du lade din elbil op så tosset du har lyst til, både hjemme og ude, for der er ubegrænset opladning. Prisen for en opladning er derfor lidt svær at lægge fast, da det kommer helt an på, hvor meget du kører, ud over at det selvfølgelig er en billigere løsning jo mere du bruger din elbil.
E.ON Home PLUS koster 159 kr. om måneden, men modsat Clever, kører E.ON ikke med ubegrænset opladning og et fast beløb. E.ON Home PLUS betyder, at man får en ladebrik og kan benytte de forskellige E.ON ladestandere, men man betaler efter hvor meget man forbruger. På byladere betaler man 4,50 kr. pr kWh og hurtigladere betaler man 5,50 kr. pr kWh.
Refusion: Som det ser ud lige ud, kan du iøvrigt få refusion på den strøm, du bruger til at lade din elbil op. Hos Clever justerer de prisen pr. kvartal. I første kvartal 2023 var tilbagebetalingen 1,17 kr. pr. kWh. Det betyder, at hvis du betaler under 1,17 pr. kWh hos dit elselskab, får du penge for at lade din elbil op. E.ON har grundet statens fjernelse af elafgiften valgt at sætte tilbagebetalingen på pause fra 1.januar 2023 til 30.juni 2023.
Differencen bør trækkes fra abonnementsprisen for at finde den endelige pris.
For at finde ud af, hvilken type opladning, der passer bedst rent økonomisk til dine behov, bør du overveje følgende spørgsmål:
1. Hvor mange kilometer kører du pr. måned?
2. Hvor mange kWh bruger bilen på denne kørsel pr. måned?
3. Hvad er ladetabet ved opladning?
4. Hvor stor en del af strømmen lader du hjemme?
5. Hvilken elpris kan du lade til derhjemme?
6. Hvad er opstartsudgifterne – Ladestander, installation med mere?
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
Alle biler har fede detaljer. Men Renault Scenic E-Tech Electric har flere end de fleste biler, og her viser vi nogle af de bedste.
Priserne på brugte elbiler bliver konstant sat ned, og fordi forhandlerne vil af med lageret inden 2025, er der vilde tilbud på biler, som stort set er som nye. Spar blandt andet 130.000 kr. på BMW i5.
Elektrisk Ford Puma Gen-E kommer med en rækkevidde op til 376 kilometer fra et lille batteri, og den har 168 hestekræfter. En frisk lille elbil, der ikke må koste meget mere end 200.000 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.