september 20, 2014

Elbiler holder prisen godt

Den største post på bilbudgettet på en nyere bil er værditabet – altså forskellen på det, du gav for bilen, og det, du kan få for den, når du sælger den igen. Det er ikke usædvanligt, at en ny bils værdi falder til under det halve efter fire år, så det er en væsentlig del af udgifterne.

Frygten for at tabe en masse penge er dog ikke det, der skal afholde dig fra en elbil frem for en traditionel bil, viser en analyse Børsen har lavet sammen med BilBasen. I hvert fald, når det gælder de lidt mere eksklusive elbiler Tesla Model S og BMW i3.

Når en i3 sammenlignes med en BMW 116i, så taber en BMW 116i 54 pct. af værdien på fire år ved 12.000 km om året – en i3 taber 50 pct. Dermed taber en 116i ca. 12.000 kr. mere om året end en BMW i3.

Positiv aura om i3 og Tesla

Ser man på Tesla Model S, der stort set er den eneste bil, der sælger i luksusklassen, så taber den 52 pct. på fire år ved 80.000 km. Sammenlignes det med en BMW 520d, så er det ganske fornuftigt – her vurderer BilBasen, at værditabet bliver 60 pct. I kroner og øre gør det den store Tesla ca. 13.000 kr billigere om året, og det er kun på afskrivningen – service, brændstof/el og ejerafgift er nemlig også billigere på elbilerne. En Tesla Model S med stor batteripakke lader desuden gratis på Teslas egne ladestationer der står ved motorvejene.

Jan Lang, der er markedsanalytiker på BilBasen, fremhæver den positive aura, der er omkring Tesla og BMW i3 som medvirkende årsager til den fornuftige afskrivning. På negativsiden tæller rækkevidden på i3 der ikke kommer langt over 120 km, hvilket gør den til en bil nummer to for de fleste ejere.

Som landet ligger lige nu er elbilerne fritaget for registreringsafgift og ejerafgift indtil 2016, men ingen ved hvad der sker efter 2016. Hvis der kommer afgift på elbilerne, vil det ikke have en negativ effekt på de elbiler, der allerede er købt

 

Læs artiklen på Børsen (kræver login)

 

BMW i3 TeslaSuperCharger-5436

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.

Den motorjournalistiske baggrund har han fået hos blandt andre Bil Magasinet, V-Max og elbilmagasinet GO, hvilket har gjort ham til et omvandrende leksikon.

Ebbe er som sagt glad for brugte biler, og særligt de japanske af slagsen giver julelys i øjnene. Han er dog efterhånden blevet så voksen, at drengedrømmen af en toptunet Honda Civic er blevet erstattet af en fornuftig Renault Laguna.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS