Internettet raser over det nye Jaguar
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
Af: Esben Skrumsager / d. 22. oktober 2019
Overvejer du at købe en elbil, skal du nok ikke vente alt for længe med at slå til. Fra årsskiftet er der nemlig udsigt til prisstigninger på op mod 104.000 kroner på de mest populære elbiler. Det viser beregninger, som FDM har lavet på baggrund af tal fra bilimportørerne.
Prisstigningerne skyldes, at afgifterne på elbiler ved årsskiftet stiger fra 20 til 40 procent. Godt nok vil afgiftsstigningen i første omgang kun ramme elbiler over 400.000 kroner, men ikke desto mindre vil afgiftsstigningen ramme mindst 4 ud af 10 af alle solgte elbiler i de første 9 måneder i 2019.
Eksempelvis vil en Tesla Model 3 Performance fra årsskiftet stige med 18.142 kroner, mens købere af Tesla Model 3 i Long Range Dual Motor-udgave skal betale 4.524 kroner mere. En Tesla Model X Long Range stiger med hele 104.222 kroner.
– En prisstigning på 18.000 kroner for en bil til ca. 500.000 kroner virker måske ikke voldsom – men signalværdien i at gøre klimavenlige biler dyrere er både stor og forkert, siger forbrugerøkonom i FDM, Ilyas Dogru, og tilføjer:
– Nye EU-regler betyder, at bilproducenterne skal sænke gennemsnitsudledningen på de biler, de sælger i hele EU. Derfor er de nødt til at sælge nogle elbiler, og her vil de vælge de markeder, hvor det er nemmest at afsætte bilerne. Med endnu højere afgifter på elbiler bliver Danmark et langt mindre attraktivt land for bilproducenterne, end vi allerede er.
Bilkøberne har dog udsigt til at skulle gribe endnu dybere i lommerne, hvis de vil køre elbil. Allerede fra 2021 stiger afgiften på elbiler nemlig yderligere fra 40 til 65 procent, og samtidig fjernes bundfradraget. Det betyder, at alle elbiler, også de modeller der i dag reelt er afgiftsfritaget, stiger markant i pris. Køber man den nye VW ID3, som forventes at blive en populær elbil, er den oplyst til at koste 335.000 kroner i 2020. Allerede fra 2021 vil den samme bil stige til ca. 368.907 kroner – altså en stigning på næsten 34.000 kroner.
– Der er ingen tvivl om, at det vil få stor betydning for det spirende salg af elbiler, som vi risikerer igen at gå i stå. Det skete sidst, man begyndte at lægge afgifter på elbiler. Desværre har regeringen i sit finanslovsudspil ikke lagt op til at imødegå prisstigningerne. Det så FDM ellers gerne. Konsekvensen af dyrere elbiler vil sandsynligvis være, at bilproducenterne i første omgang vil prioritere lande uden afgifter, hvor elbilerne er billigere og dermed nemmere at sælge, siger Ilyas Dogru.
Der var ved udgangen af september solgt 3.916 elbiler i Danmark i år. Det svarer til 2,25 procent af det samlede bilsalg i 2019. På Bilbasen er der i skrivende stund næsten 400 brugte elbiler til salg. Dem kan du se her.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Renault 5 E-Tech Electric kommer i foråret 2025 med retro-charme og rækkevidde op til 410 kilometer. En sammenligning med den første Zoe viser, hvor langt batteriteknologien er kommet.
Med den nye MMA-platform, som debuterer i den elektriske CLA, vil Mercedes ramme ekstremt høj effektivitet. En udgave med benzinmotor skal desuden byde på forbrug som en diesel.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.