Test: Nio ET5 har, hvad der skal til – men prisen spænder ben
Nio ET5 lægger sig solidt i slipstrømmen på storebror ET7 med en pris, der er mere spiselig – men er den spiselig nok?
Af: Esben Skrumsager / d. 22. oktober 2019
Overvejer du at købe en elbil, skal du nok ikke vente alt for længe med at slå til. Fra årsskiftet er der nemlig udsigt til prisstigninger på op mod 104.000 kroner på de mest populære elbiler. Det viser beregninger, som FDM har lavet på baggrund af tal fra bilimportørerne.
Prisstigningerne skyldes, at afgifterne på elbiler ved årsskiftet stiger fra 20 til 40 procent. Godt nok vil afgiftsstigningen i første omgang kun ramme elbiler over 400.000 kroner, men ikke desto mindre vil afgiftsstigningen ramme mindst 4 ud af 10 af alle solgte elbiler i de første 9 måneder i 2019.
Eksempelvis vil en Tesla Model 3 Performance fra årsskiftet stige med 18.142 kroner, mens købere af Tesla Model 3 i Long Range Dual Motor-udgave skal betale 4.524 kroner mere. En Tesla Model X Long Range stiger med hele 104.222 kroner.
– En prisstigning på 18.000 kroner for en bil til ca. 500.000 kroner virker måske ikke voldsom – men signalværdien i at gøre klimavenlige biler dyrere er både stor og forkert, siger forbrugerøkonom i FDM, Ilyas Dogru, og tilføjer:
– Nye EU-regler betyder, at bilproducenterne skal sænke gennemsnitsudledningen på de biler, de sælger i hele EU. Derfor er de nødt til at sælge nogle elbiler, og her vil de vælge de markeder, hvor det er nemmest at afsætte bilerne. Med endnu højere afgifter på elbiler bliver Danmark et langt mindre attraktivt land for bilproducenterne, end vi allerede er.
Bilkøberne har dog udsigt til at skulle gribe endnu dybere i lommerne, hvis de vil køre elbil. Allerede fra 2021 stiger afgiften på elbiler nemlig yderligere fra 40 til 65 procent, og samtidig fjernes bundfradraget. Det betyder, at alle elbiler, også de modeller der i dag reelt er afgiftsfritaget, stiger markant i pris. Køber man den nye VW ID3, som forventes at blive en populær elbil, er den oplyst til at koste 335.000 kroner i 2020. Allerede fra 2021 vil den samme bil stige til ca. 368.907 kroner – altså en stigning på næsten 34.000 kroner.
– Der er ingen tvivl om, at det vil få stor betydning for det spirende salg af elbiler, som vi risikerer igen at gå i stå. Det skete sidst, man begyndte at lægge afgifter på elbiler. Desværre har regeringen i sit finanslovsudspil ikke lagt op til at imødegå prisstigningerne. Det så FDM ellers gerne. Konsekvensen af dyrere elbiler vil sandsynligvis være, at bilproducenterne i første omgang vil prioritere lande uden afgifter, hvor elbilerne er billigere og dermed nemmere at sælge, siger Ilyas Dogru.
Der var ved udgangen af september solgt 3.916 elbiler i Danmark i år. Det svarer til 2,25 procent af det samlede bilsalg i 2019. På Bilbasen er der i skrivende stund næsten 400 brugte elbiler til salg. Dem kan du se her.
Nio ET5 lægger sig solidt i slipstrømmen på storebror ET7 med en pris, der er mere spiselig – men er den spiselig nok?
Hvornår kan det egentlig betale sig at reparere på en gammel bil, man gerne vil sælge? Læs med her og find ud af det.
Føler du, at livet bag rattet af din Golf eller Focus er lidt langtrukkent? Vi har samlet tre bud på biler med over 250 hk, der kan gøre livet lidt sjovere, uden det koster spidsen af en F-35.
Det ser ud til, at Volvo EX90 bliver præcist den strømførte luksusssvensker, vi alle regner med. Vi har fået første kig på flagskibet.
EQS SUV 680 er den første elbil fra Mercedes-Maybach, og den 658 hk stærke SUV er smurt ind i luksus og overflod.
Volkswagen har premiere på sit nye elektriske flagskib – ID.7. Den store model kommer med ny elmotor med 286 hk og rækkevidde op til 700 km.
Lancia skal tilbage på landkortet, og det sker med en genstart. Ny designlinje, italiensk luksus – og i 2024 den første nye model. Konceptbilen Pu+Ra viser vejen.
Launch control. To ord du nok ikke havde forventet at høre i sammenhæng med en Volkswagen Lupo, men den er god nok. Ugens fund er et komplet sindssygt et af slagsen.