Test: Ny Porsche Panamera med særdeles aktiv undervogn
Få ting afslører, at der er tale om den nye Panamera. Men under huden gemmer sig et større batteri i plug-in varianterne og en ret vild undervogn.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Ford har i årtier været synonym med køreglæde. Nogle af de bedste forhjulstrukne biler er kommet fra Ford, og Fiesta og Focus er evigt strålende eksempler.
Men Ford er under forandring, og fortolkningen af køreglæde er virkelig også under forandring. Fiesta udgår om kort tid af produktion – efter 47 år – og i 2025 vil også Focus udgå uden en direkte afløser. I stedet indsætter Ford i 2024 den nye elbil E-Tourneo Courier som en af sine billigste modeller i Europa.
LÆS OGSÅ | Ford Explorer – elbilen til en ny tid
E-Tourneo Courier har intet af det, Fiesta og Focus har. Fortolkningen af køreglæde er en anden: Friluftsliv, eventyr og mere marketingsnak af samme skuffe. Når en varevognsbaseret MPV tager over efter to hatchbacks, skal der masser af floskler og overdrivelser til for at få det hele til at glide ned.
Det er virkelig en god idé, at Ford vil introducere en elbil i Europa, som sammen med Puma (der også kommer som elbil fra samme produktionsfaciliteter som E-Tourneo Courier i 2024) danner bunden af modelprogrammet. Vi har brug for dem, de prisbillige elektriske familiebiler.
LÆS OGSÅ | Den fedeste Ford forsvinder til sommer
Der er bare et rigtig stort men. Det er, at en MPV med udgangspunkt i en varebil er en stor og høj kasse, som kæmper med meget høj vindmodstand. Hvor man kan tanke sin gamle Berlingo på få minutter, og man kører videre med sin effektive dieselmotor, er en elektrisk MPV med design som en flyttekasse stærkt begrænset af sin rækkevidde.
Måske ikke så underligt, at Ford slet ikke snakker batteristørrelse eller rækkevidde i den nye E-Tourneo Courier. Fint, at den kan lade med op til 100 kW, som i øvrigt er sløvt, og at den nok skal klare sig med sine 136 hk – men vi vil meget hellere kende rækkevidden.
Det vil være virkelig fedt, hvis Ford overrasker os og gør vores skepsis til skamme. Det kan Ford gøre ved at offentliggøre en rækkevidde på 400 kilometer.
Men indtil da tvivler vi på, at Ford kan trylle en meget bedre rækkevidde frem i E-Tourneo Courier, end Stellantis-folkene har kunnet i Citroën Ë-Berlingo, Opel Combo-e Life og Peugeot E-Rifter. Det er elbiler med en rækkevidde omkring 260-280 kilometer. Og det er ikke tallene for den reelle rækkevidde, men efter den ofte stærkt optimistiske WLTP-norm.
LÆS OGSÅ | Ford F-150 Lightning er nu meget tættere på Danmark
Når en bilproducent holder munden lukket om rækkevidde i en ny elbil, kigger vi nøje på billederne. På billedet af infotainmentsystemet (12″ touchscreen) i E-Tourneo Courier kan vi skimte den digitale instrumentering, hvor det ser ud til, at bilen er 100 procent opladet, og udendørstemperaturen er 14 grader. Rækkevidden er 193 kilometer. Det er der ikke meget frihed og eventyr over.
Det er ikke lykkedes Citroën, Opel og Peugeot at overbevise danskerne, der som andre europæere har lagt varevognsbaserede MPV-modeller bag sig, om, at elektriske udgaver af de høje biler gør en stor forskel. Danskerne køber dem ikke.
Ford skulle have benyttet lejligheden til at lave en prisbillig elektrisk stationcar med fornuftig rækkevidde. En strømlinet og fornuftig familiebil med lavt strømforbrug, der kunne overtage noget af den køreglæde, som dør, når først Fiesta og senere Focus må lade livet i elektrificeringens ustoppelige udrulning.
Brugte Ford Fiesta og Focus til salg på Bilbasen
Se flere brugte Ford Fiesta og Focus til salg på Bilbasen
Få ting afslører, at der er tale om den nye Panamera. Men under huden gemmer sig et større batteri i plug-in varianterne og en ret vild undervogn.
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.