||||||||||||
april 19, 2023

En sidste krampetrækning fra Renault Clio?

Et facelift til Renault Clio skal holde minibilen frisk endnu nogle år. Det kan meget vel blive den sidste Clio, der kommer på markedet.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Vi skal køre elbiler, og vi skal helst køre dem NU og HER. Det er den politiske indstilling til privatbilismen i Europa – og mange andre steder i verden – og det er en indstilling, som bilproducenterne også følger.

Men der er store problemer med den indstilling. Et af problemerne er, at der stort set ikke findes små og prisbillige elbiler med lang rækkevidde. Så længe de ikke findes, så længe har vi brug for små biler med benzinmotor.

LÆS OGSÅ | Denne Espace er ingen rigtig Espace

Renault følger ikke Ford, Kia og (måske) VW, når det kommer til at droppe den benzindrevne minibil nu og her. Det er meget muligt, at der sælges færre minibiler end tidligere, men de står stadig for en stor markedsandel i Europa, og den vil Renault fortsat have en bid af.

En faceliftet Clio var ventet og er derfor ingen overraskelse (vi kommer til at se en faceliftet Captur senere i år). Vi håber, at der også kommer en helt ny Clio om nogle år, men faceliftet kan være den sidste krampetrækning.

Forandringerne er i front

Den bedste og billigste måde at give en bil et facelift? Giv den en front, der fanger øjet – og lad resten være stort set uændret. Presseteksten, som Renault har skruet sammen til premieren på den faceliftede Clio, er stoppet til randen med floskler, selviscenesættelse og meget store ord. Det er et signal om, at der er sket forholdsvis lidt.

Fronten er den helt store forandring på Clio. En ny og markant større grill, det nyeste logo og pileformede LED-kørelys, som strækker sig fra bunden af forlygten til nederste del af kofangeren, får Clio til at se ny ud. Også selv om Clio er helt sig selv. Bagfra er der meget lidt nyt at kende Clio på, og i kabinen er de synlige forandringer meget få.

LÆS OGSÅ | Renault 5 tager form som prisbillig elbil

Materialerne skulle være mere lækre end før, men mest af alt er de mere bæredygtige. Clio er læderfri, og sæder, dørsider og dele af instrumentpanelet er lavet delvist i Tencel Modal, som er et stof, der er bio-baseret og miljøvenligt.

Digital instrumentering er nu standard i alle Clio. En ny udstyrsvariant, som vi formoder erstatter RS Line, er kommet til: Clio Esprit Alpine. Sportslige detaljer skal minde os om, at Renault også ejer den lille sportsvognsproducent Alpine.

Intet nyt under motorhjelmen

Lige så ventet selve faceliftet af Renault Clio har været, lige så ventet er det, at der intet nyt ville være i motorrummet. Der er ingen nyheder på den front, og mens Clio produceres med en 1-liters sugemotor med 65 hk, en 1,5-liters diesel med 100 hk og som hybrid med 145 hk, vil eneste danske variant sandsynligvis være 1-liters turbomotoren med 90 hk.

LÆS OGSÅ | Duel: Renault Megane E-Tech og Cupra Born er her stadig

Det er motoren, der sidder i de ikke-faceliftede Clio-varianter, som man kan købe i Danmark lige nu. Priserne starter lige nu ved 170.000 kr., men de kan sagtens stige, når den faceliftede Clio lander i Danmark.

Hvornår det sker, ved vi endnu ikke, men det er sandsynligvis inden vi går ind i 2024.


Brugte Renault Clio til salg på Bilbasen

Se flere brugte Renault Clio til salg på Bilbasen

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

3x japanske kultbiler

De japanske bilproducenter har altid haft en særlig evne til at skabe ikoniske modeller, som ikke bare præsterer, men også får en helt speciel plads i bilentusiastens hjerte. 

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS