Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Af Malene Raith, journalist og bilblogger på Pret-a-partir
”Aj, det mener du ikke … den ligner jo en sko!” udbryder jeg og griner.
Min veninde forsøger at opretholde en alvorlig mine, mens hun holder sin iPhone op foran mig med et billede af en Lada Niva:
”Den er altså superhip, og så siger de, at den kan repareres med en ispind …”
Super. Det kan den nemlig, og det er jo noget, hun og jeg er ovenud eksperter i; ordne biler med ispinde. Not …
Men hun har fået et flip. Nu vil hun have bil, det skal være lige nu, og hun har googlet rundt på nettet hele weekenden. Problemet er, at hun har et begrænset budget.
”Men tjek nu lige finansiering af nye biler eller privat leasing,” foreslår jeg fornuftigt, ”så skal du heller ikke spekulere på reparationer.”
Hun rynker bare på næsen.
”Nye biler har altså ingen personlighed,” fejer hun mig køligt af. Hun er klar til kontant afregning og til at tage udfordringerne, som de kommer. Hvis de kommer.
”Der står nemlig alle vegne, at den altid kan starte …”
Jeg kløjs næsten i mit glas rosé, men får stoppet grineanfaldet i tide.
For jeg har jo fanget det: hun er forelsket. I den dersens Lada. Og den lysegrønne tanke om at køre ud i den solrige danske sommer og blive dus med himlens fugle i et anderledes, kult og spændende stykke køretøj.
”Har du tjekket brændstoføkonomien?” afbryder jeg hendes drømmescenarie.
”Øhm, de siger, at det er omkring 10 kilometer på literen,” svarer hun.
Hmpf …
”Nåh. Ja, men så skal du regne med, at det nok snarere er 6-7 …” jeg fortsætter med at remse en hel masse andre ting op for hende, som hun skal være opmærksom på. Med eller uden ispind.
Min mand dukker op og blander sig i samtalen. Han giver hende ret i, at bilen er super cool, men har en tilføjelse:
”Prøv lige at køre en tur på motorvejen i den …”
Han ved, at hun vil blive overrasket over larmen, og hvor primitiv den type vogn er. Et kort øjeblik ser det ud som om, han har ramt noget rigtigt, men så får hun igen et luret smil på læben.
For hun har feber, Ladafeber, og selvom hun har taget os med på råd, virker vores panodiler overhovedet ikke.
Inden sommeren er omme kommer hun sikkert stolt dampende i en Lada Niva. Og jeg håber naturligvis, at hun sætter vores skeptiske synspunkter til skamme.
Jeg tror det bare ikke. Men det er sådan set også ligegyldigt, for det er jo almen viden, at man aldrig skal komme imellem en kvinde og hendes sko.
Du kan se Lada Niva i videoen her
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.