september 5, 2024

ES90 er den store elektriske sedan fra Volvo

Volvo ES90 bliver det lave af de tre flagskibe fra det svensk-kinesiske mærke. Den vil primært henvende sig til kinesiske kunder, men den skulle også komme til Europa.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Bedst som Volvo er i gang med endelig at sende sit nye elektriske SUV-flagskib, EX90, ud til de første kunder, og den svensk-kinesiske producent giver sit benzinflagskib XC90 en stor opgradering, vises de første billeder af endnu et flagskib.

ES90 har i nogen tid været det officielle navn til den første elektriske sedan fra Volvo, og med de første informationer og billeder viser sig et flagskib, der godt nok i højden ikke kan måle sig med EX90, men helt sikkert i længden.

Med en elbil har designerne og ingeniørerne muligheden for at lave en meget strømlinet bil med proportioner, der ikke tager hensyn til en fyldig forbrændingsmotor. Det kan man få den ikke ligefrem vellykkede Mercedes EQS ud af, så Volvo har – helt i stil med EX30 og EX90 – holdt sig til klassiske proportioner.

ES90 er Volvo-flagskibet til Kina

Det primære marked for den kommende ES90 er det kinesiske, og de kinesiske kunder ynder at lade sig køre rundt i lange sedaner (og i stigende grad i SUV’er), og mens Volvo intet oplyser om den nye sedans størrelse, er det helt tydeligt, at alene bagdørene fylder godt i landskabet.

Hvor lang ES90 ender med at blive, kan vi indtil videre kun gætte på, men et sted i omegnen af 510-530 centimeter. Altså, en elektrisk sedan i klasse med den førnævnte EQS.

Med det kinesiske marked som det forventet største for ES90 vil sedanen sandsynligvis også blive produceret i Kina. Den er ikke udelukkende til Kina, hvorfor den også vil blive tilbudt i andre dele af verden – i modsætning til den nye MPV fra Volvo, EM90, der næppe kommer til Europa.

ES90 vil helt grundlæggende blive bygget på samme arkitektur og platform som den nye EX90. SPA2-arkitekturen er byggestenene med drivlinjer, elmotorer og elektronik. ES90 vil med overvejende sandsynlighed følge EX90 og komme i Twin Motor-/Twin Motor Performance-udgaver med firehjulstræk og 408/517 hestekræfter, men også i en mildere Single Motor-version med baghjulstræk. Batteristørrelsen på 111 kWh vil, med det lavere karrosseri end EX90 kører med, give en rækkevidde op til omkring 700 kilometer.

Volvo arbejder allerede på en videreudviklet SPA-arkitektur/-platform, som ikke overraskende får navnet SPA3. Den vil vise opgraderinger af blandt andet hurtigere computersystemer, men først og fremmest er den langt mere skalerbar end SPA2. Første bil på platformen bliver den kommende EX60, men SPA3 giver mulighed for biler mindre end EX30 og endnu større end EX90.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS