Test: Hjertet i Mercedes-AMG GT leverer vidunderlig symfoni
Den hårdkogte Mercedes-AMG GT er i seneste aftapning mildere og mere praktisk – men under hjelmen ulmer bulder og brag.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Minibilen med konventionel forbrændingsmotor er hastigt på vej ind i samme blindgyde, hvor CD-mediet, dinosaurerne og SAAB. På vej til at uddø. Ford Fiesta forsvinder om kort tid, Volkswagen og Skoda laver sandsynligvis ikke nye udgaver af Polo og Fabia, og Kia Rio udgår her i maj af produktion uden en afløser.
Triste tider, men Renault har i det mindste givet Clio en overhaling, og nu får Hyundai i20 en opfriskning. Det sker, selv om i20 i høj grad hører sammen med den nu udgående Kia Rio.
LÆS OGSÅ | Adios, Rio! Endnu en minibil er dødsdømt
Hyundai holder faceliftet på et niveau, hvor en ny skabelon er blevet i skuffen. Et hurtigt møde med den faceliftede i20 vil kun afsløre, at H-logoet er vandret fra grillen op på motorhjelmen, og at luftindtagene i siderne af kofangerne er blevet ret så aggressive at se på.
Derfra er det småt med nyheder på ydersiden af i20. LED-baglygterne med Z-design og den bemærkelsesværdige Lucid Lime-metallak (to andre nye farver er Lumen Grey Pearl og Meta Blue Pearl) kan måske rykke en enkelt kunde eller to til i20.
Farven Lucid Lime kan også komme med ombord i den faceliftede i20. Den stærke kulør fås i en interiørpakke, hvor syninger i sæderne, dørsider og rattet lyser op, og der er lime på betjeningspanelet til klimaanlægget og dørgrebet.
En lille skærm på 4,2” er nu standard i instrumenteringen, der også fås i en 100 procent digital version. USB-C-indgang er kommet til, og hvis bilen har navigation – som hører sammen med en infotainmentskærm på 10,25”, er en ny generation nødopkald og netbaserede opdateringer flyttet ind. Endelig er der i kabinen brugt LED i stedet for glødepærer til belysning, og der er nye muligheder for stemningsbelysning.
LÆS OGSÅ | Ford skrotter Fiesta – farvel til minibilen efter 47 år
Der er ingen nye motorer i i20 med faceliftet, og i Danmark bliver modelprogrammet, som vi allerede kender det. Basismotor er en 1,2-liters benzinmotor med 84 hk, og skal der mere turbo på, kommer den faceliftede i20 med en 1-liters trecylindret benzinmotor med 100 hk – med manuel gearkasse eller DCT-dobbeltkobling med syv trin.
Hyundai Danmark regner med, at den opdaterede i20 kommer til Danmark inden årsskiftet. Hvad den koreanske minibil skal koste, finder vi først ud af tættere på lanceringen.
Brugte Hyundai i20 til salg på Bilbasen
Se flere brugte Hyundai i20 på Bilbasen
Den hårdkogte Mercedes-AMG GT er i seneste aftapning mildere og mere praktisk – men under hjelmen ulmer bulder og brag.
Få det bedste ud af din leasingaftale med disse praktiske tips. Det kan både spare dig penge og gavne dig på den lange bane.
Drop drømmen om en BMW E30 M3! Søg hellere alternative græsgange, hvor færre penge kan købe dig samme sedan-sjov og sprødhed.
En guide til at vælge den rette motortype, når du skal ud og købe din næste bil.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.