februar 8, 2023

Facelift til BMW X5: PHEV med 489 hk

Smallere forlygter og det nyeste iDrive-system med sammenhængende skærme pryder nu BMW X5 og X6, men det er den 95 hk stærkere plug-in hybrid, der tiltrækker sig opmærksomhed.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Mercedes-Benz har for en uges tid siden afsløret den faceliftede GLE, og i løbet af 2023 kommer vi til at se den faceliftede Audi Q7. Så mangler kun BMW X5 for at gøre den dominerende tyske luksus-trio komplet.

BMW når at overhale Audi og være først med et facelift til sin store SUV. X5 og søstermodellen med coupéform, X6, introduceres allerede i april på markedet, og mens konkurrenten GLE har fået et nærmest usynligt facelift, er der sket mere med X5 og X6.

LÆS OGSÅ | Mercedes-Benz GLE faceliftet og forstærket

Det kunne være blevet til en større grill til X5 og X6, men den holdes i en passende størrelse. Forlygterne er mindre og smallere. Kabinen har fået iDrive 8-overhalingen med nye skærme, og der alle benzin- og dieselmotorer kommer med et mild-hybrid-system med en lille elmotor med 12 hk.

Langt mere power er der i elmotoren i den stærke plug-in hybrid X5 xDrive50e, hvor den samlede ydelse stiger med hele 95 hk.

Plug-in hybrid med 490 hk – en af de stærkeste i verden

En ekstra ydelse svarende til det, mange danskere kører rundt med i en Peugeot 208, er har ført til navneforandringen fra X5 xDrive45e til xDrive50e. X5 var i forvejen en af de stærkeste plug-in hybrider på markedet med 394 hk, så med 489 hk trækker BMW virkelig fra konkurrenterne.

3-liters benzinmotoren med turbo står for 27 hk ud af de nye 95 hk, så den yder 313 hk. Den kompakte elmotor, der sidder i 8-trins automatgearkassen er forstærket med hele 84 hk, så den nu har 197 hk. Benzinmotoren og elmotorens ydelse kan ikke bare lægges sammen, hvorfor regnestykket ikke giver 111 nye hestekræfter, men altså 96.

LÆS OGSÅ | Test: BMW i7 er et abstrakt mesterværk

For bedre at kunne konkurrere med rækkevidden i plug-in hybriderne fra Mercedes-Benz, har X5 xDrive50e et cirka 25 procent større batteri end den udgående model. Kapaciteten er 25,7 kWh, og med hiv og sving vil man kunne køre 94-110 kilometer på strøm, før benzinmotoren træder til.

X6 fås ikke som plug-in hybrid, så den må nøjes med en række videreudviklede sekscylindrede motorer og en ny V8-motor med 530 hk. Den sekscylindrede benzinmotor i X5 xDrive40i og X6 xDrive40e yder 380 hk, mens den sekscylindrede diesel i xDrive30d har 298 hk. M-versionerne med flere kræfter kommer senere.

Storskærmen rykker ind i X5 og X6

Med faceliftet af de to store SUV-modeller fortsætter BMW udskiftningen af iDrive-systemet i sine modeller. Med iDrive 8 samles den digitale instrumentering og infotainmentsystemet i et fælles, langt panel. Skærmene er dog separate.

En skærm på 12,3” til instrumenteringen og en touchscreen på 14,9” til infotainmentsystemet. Systemet har langt flere menupunkter end det gamle, men heldigvis kan hovedmenuen begrænses til de mest anvendte.

LÆS OGSÅ | BMW viser nyrer på en ny måde

Sammen med iDrive 8 er nu også kunstlæder, kaldet Sensafin, på instrumentbordet og sæderne standard. Træindlæg i højglans er også med som standardudstyr, og som i den nye i7 er der en baggrundsbelyst liste på tværs foran forsædepassageren og under infotainmentsystemet.

X5 og X6 har adaptiv affjedring som standard, og når det kommer til aktive sikkerhedssystemer har BMW nu blandt andet installeret en nødbremse, der reagerer på modkørende, fodgængere og cyklister, når man skal dreje. 

Den nye X5 fås fra 1.163.635 kr. – og det er prisen for den 489 hk stærke PHEV.


Brugte BMW X5 til salg på Bilbasen

Se flere brugte BMW X5 til salg på Bilbasen

9 ud af 10 kan spare i gennemsnit 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS