Video: Kæmpe prisfald på elbiler i luksusklassen
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Antallet af bilmodeller som lige nu kan købes fra ny i Danmark uden automatisk nødbremse er meget lille. Det er i sig selv positivt, at kun få biler kommer uden nødbremse, for systemet kan reagere på et splitsekund, når man selv er uopmærksom.
Det er en lille og sørgelig gruppe med personbiler som Citroën C3, Mitsubishi Space Star og Dacia Duster – og nu er der, desværre, kommet en ny bil med i gruppen.
LÆS OGSÅ | Frække farver og former på fornyet Mazda 2
Det er Mazda, som nu lancerer den faceliftede 2’er i Danmark, og basismodellen Centre-Line har ikke den automatiske nødbremse, som de øvrige udstyrsvarianter har som standard. Nødbremsen kan tilkøbes i en pakke, og det er simpelthen ikke godt nok.
Når en bilmodel kan udstyres med nødbremse, som ikke altid er teknisk muligt, bør alle udgaver af bilen have det som standard. Det kan Mazda 2. For at gnide salt i såret havde selv den billigste udgave af 2’eren automatisk nødbremse som standard før faceliftet.
Vi kan kun anbefale, at man holder sig fra Centre-Line-versionen af den seneste Mazda 2. Det er okay at være lidt fedtet, når man køber ny bil, men når bilen skal sælges igen, kan det betyde en bil, der ikke er nær så attraktiv.
LÆS OGSÅ | Større skærm og mere tech i Mazda 3
Prisen på 167.000 kr. for basismodellen er meget attraktiv i en klasse, som nu typisk starter højere end det, og det er en meget overskuelig prisstigning. Før faceliftet startede priserne ved 159.100 kr. Pris med automatisk nødbremse, skal man så lige huske.
Mazda Centre-Line har som standard LED-forlygter, hjulkapsler i farve tilpasset bilens lakering, små gule indlæg i bagkofanger og grill, indfarvet grill, fartpilot, aircondition, 8″ touchscreen, læder på rat og gearknop og instrumentpanel med indlæg i hvid, mint eller sort. Convinience-pakken til 12.000 kr. kommer med nødbremsen, p-sensorer bag, sædevarme foran, regn- og lyssensor, automatisk klimaanlæg og blind vinkel-system. Egentlig en rigtig god pakke, men nødbremsen skulle ikke være bundet til den.
LÆS OGSÅ | Mazda MX-30 klar som unik plug-in hybrid
Det kan give mening at tage Centre-Line-udstyret og pakken til en samlet pris på 179.000 kr., for næste udstyrstrin, Homura, står i 192.000 kr. Her får man ikke det friske design med indfarvet grill, men en grill med “trådnet”. Udstyrsmæssigt har Homura alt fra Centre-Line med Convinience-pakke, men den har også alufælge, bakkamera, varme i rattet og mere avancerede LED-forlygter.
Udstyrstrin tre af fire til Mazda 2 er Exclusive-Line, som kun er 2.000 kr. dyrere end Homura-versionen. Til 194.000 kr. får man udstyret fra basismodellen og Convinience-pakken – og altså også den indfarvede grill og de gule detaljer – og det meste af Homura-udstyret som alufælge og varme i rattet. Dertil kommer nøglefri betjening, el-klapbare sidespejle, aut. nedblændeligt bakspejl og sporskifteassistent.
Dyreste udstyrsvariant er Homura Aka, som koster 201.500 kr. Homura Aka har udstyret fra Exclusive-Line, og hvad der kommer derudover er mest pynt: Tag med sort film, sorte sidespejle, grill med “trådnet”, mørkegrå alufælge og indtræk delvist i læder.
LÆS OGSÅ | Kæmpe SUV fra Mazda med 340 hk
Til Exclusive-Line og Homura Aka kan man tilkøbe en udvidet sikkerhedspakke til 13.000 kr. med blandt andet adaptiv fartpilot, udvidet automatisk nødbremse, 360 graders kamera og adaptive LED-forlygter.
Alle udgaver af Mazda 2 har en 1,5-liters benzinmotor med 90 hk. Automatgear med seks trin fås til alle udstyrsversioner og koster 18.000 kr.
Brugte Mazda 2 til salg på Bilbasen
Se flere brugte Mazda 2 til salg på Bilbasen
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.