trafik
juni 18, 2014

Færre tyske trafikkøer

Der er ikke risiko for så mange trafikøer i Tyskland som i de seneste år, men der er fortsat strækninger, man bør undgå

Der er gode nyheder for de danske feriebilister, der vil benytte den tyske motorvejstrækning A7 ud og hjem i år. De fleste større vejarbejder på den mest benyttede transitstrækning er nemlig færdiggjort, og dermed bliver færdslen langt nemmere i år end i 2012 og 2013, hvor A7 blev udvidet til tre spor i hver retning på flere strækninger. På den baggrund kan man ifølge ruteplanlæggeren hos den tyske bilistorganisation ADAC køre fra Danmark til den sydtyske grænse hele halvanden time hurtigere end i 2013. Der er dog enkelte steder på ruten, hvor der er risiko for kø. Det drejer sig især strækningen over Kielerkanalen og gennem Elbentunnelen, hvor man i myldretiden kan forvente op til en times forsinkelse.

Pas på A5

Mens køprognoserne for A7 ser fornuftige ud, så bør man holde sig fra den vestlige motorvejsstrækning A5, som runder Frankfurt. Her pågår en række større udvidelser og reparationer af vejbanerne, og sammen med høj trafiktæthed i det daglige, så sender det prognoserne helt op på to timers kø i myldretiden. Her lyder rådet, at man forsætter af A7 helt ned til Ulm og drejer vestpå, i stedet for at køre på A5 lige syd for Kassel-bakkerne. Kører man om natten er der ikke større problemer.

Undgå A8

På den tværgående vejstrækning A8 fra Karlsruhe til Salzburg i Østrig bliver motorvejen udvidet fra to til tre vejbaner på en lang række steder. Samtidig bliver andre vejstrækninger repareret efter de voldsomme oversvømmelser sidste år. Derfor anbefaler ADAC ganske enkelt, at man undgår strækningen i myldretiden. Ifølge ADAC’s såkaldte ”stauprognosen”, hvor de beregner sandsynligheden for kødannelser, er der risiko for kø på over 80 procent af den 497 km lange A8 i år.

A8 benyttes i stor udstrækning af de danske bilister, der holder ferie i Østrig eller det nordvestlige Italien. Men køprognoser på helt op til tre timers forsinkelse på strækningen fra München til Salzburg gør det værd at overveje alternative ruter.

Skal man til Østrig eller det nordvestlige Italien og kommer fra Jylland ad A7, så kan man dreje af ved Hannover og køre over på A9. Den skal man fortsætte ad ned til Nürnberg og dreje ind på A3 til Linz. Herefter kan man forsætte ned mod Salzburg. Turen er godt 130 kilometer længere, men alligevel forventes rejsetiden at være hele to timer kortere på grund af vejarbejderne på A8.

Afsæt god tid

Uanset om prognoserne ser fornuftige ud for A7 og A9, der er de mest benyttede autobahnstrækninger af de danske bilister, så anbefaler ADAC, at man tager sig god tid på turen gennem Tyskland. Sørg for at være udhvilet, og tag gerne en overnatning, hvis der er udsigt til mere end ti timers kørsel. Undervejs lyder anbefalingen, at man mindst holder pause hver tredje time og husker at drikke og spise fornuftigt. Kører man om dagen gennem Tyskland, så bør man forvente, at turen kan klares på 11 timer inklusiv pauser, mens køretiden reduceres med en time, hvis kan kører om natten. Uanset rejsetidpunkt bør man afsætte god tid.

Status på de enkelte strækninger

  • A1 – Uden større problemer, men der er risiko for tæt myldretidstrafik ved Bremen, Köln og Dortmund
  • A7 – Uden større problemer, men forvent kø hen over Kielerkanalen og ved Elben tunnelen
  • A9 – Uden større problemer, men der er risiko for kø ved Nürnberg i myldretiden
  • A5 – Risiko for massive kødannelser på hele den midterste strækning fra nord for Frankfurt og ned til Karlsruhe
  • A8 – Risiko for massive kødannelser, især på strækningerne Karlsruhe – Stuttgart og München-Salzburg

 

Trafikregler – vær særligt opmærksom på…

  • Tyskland
    Hvert år kører de tyske myndigheder en særlig trafikkampagne, og i år er der fokus på at holde afstand til det forankørende køretøj. Det tyske færdselspoliti benytter såvel elektronisk som manuel overvågning, især fra anonyme patruljevogne, og bødeforlægget er forholdsvis højt lige som det koster de hjemlige bilister et antal klip i kørekortet. Man bør være særlig opmærksom på, at holde afstanden ved kørsel i indsnævrede vejbaner med hastighedsbegrænsning i forbindelse med vejarbejde.
  • Frankrig
    Der er indført særligt skærpede regler for hastighedsovertrædelser i Frankrig fra i år. Og det er en stramning som kan mærkes for de bilister, som kører over 30 procent for hurtigt i forhold til hastighedsbegrænsningen. De bliver nemlig øjeblikket frakendt førerretten, og hvis bilen er fransk indregistreret, så konfiskeres bilen ligeledes, hvis overtrædelsen er særligt grov. Det kan få konsekvenser for de udlændige, der lejer bil i Frankrig, og bliver taget i at køre over 30 procent for hurtigt. Samtidig er bøderammen øget, så det er blevet væsentligt dyrere at køre for stærkt.
  • Italien
    Mens de almindelige færdselsbøder i Italien minder meget om de danske, så bør man især være opmærksom på de særlige miljøzoner som er indført i over 38 italienske byer. ”ZTL” betyder, at kun beboere og folk med særlig tilladelse må færdes i zonerne i bil. Skiltet er firkantet og hvidt med teksten ’Zona Traffico Limitato – ZTL’ og en rød cirkel. Indkørselsforbuddet er sat op ved zonens begyndelse og ved byens indfaldsveje, hvor afstanden til zonen er angivet. Forbuddet er som regel tidsbestemt og gælder ofte i tidsrummet fra 8:00 til 18:00, men kan variere fra by til by. Undgå at køre ind i miljøzonerne, da du kan risikere, at automatiske kameraer affotograferer din nummerplade og efterfølgende får du tilsendt en uventet bøde til din hjemmeadresse.

    I øvrigt har flere danske feriebilister klaget over, at parkeringsbøder bliver fremsendt på en uretmæssig baggrund. Derfor anbefales det, at man straks kontakter de lokale myndigheder, og afregner parkeringsbøden. Derved opnår man i øvrigt en markant besparelse på helt op til 80 procent af bødens pålydende.

  • Schweiz
    I Schweiz er det ulovligt at have et navigationsanlæg, der advarer om hastighedskontroller. Det gælder også udenlandske bilister. Derfor bør du i det mindste have den funktion slået fra, når du kører ind i landet. I særlige tilfælde kan det schweiziske politi konfiskere navigationsanlæggene. I øvrigt bør du være særlig varsom med at træde for hårdt på speederen i Schweiz, da der er installeret et meget stort antal fartkameraer på såvel motorveje som landeveje og i byerne. Husk desuden, at du skal have en motorvejsvignet, når du kører gennem landet. Den kan med fordel købes hjemmefra, da der ofte er køer ved de særlige vignet-kontorer.
  • Østrig
    I Østrig er man hårdt ramt af vejarbejder som konsekvens af de massive oversvømmelser sidste sommer og efterår. Derfor bliver en lang række vejanlæg repareret i øjeblikket. I forbindelse hermed er der indført særlige hastighedsbegrænsninger, og i år har færdselspolitiet fokus på overtrædelser ved vejarbejder. Det gælder såvel hastighedsovertrædelser som tæt kørsel.

Husk desuden, at du skal have en motorvejsvignet ligesom i Schweiz, når du kører gennem landet. Den kan med fordel købes hjemmefra, da der ofte er køer ved de særlige vignet-kontorer.

 

Europæiske lande kan inddrive bøder i Danmark

En lang række lande kan via de danske myndigheder inddrive bøder i Danmark, så længe bøden er over 70 euro. Så selvom du kommer hjem fra ferie, kan du altså godt pludselig stå med et krav om at skulle betale en bøde for en trafikforseelse, som du har begået på din ferie.

I øjeblikket kan nedenstående lande inddrive bøder i Danmark med hjælp fra vores færdselspoliti:

Cypern, Estland, Finland, Frankrig, Holland, Letland, Litauen, Luxembourg, Norge, Polen, Portugal, Rumænien, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tjekkiet, Tyskland, Ungarn, Østrig.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Bilbasen

Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS