Test: Nio ET5 har, hvad der skal til – men prisen spænder ben
Nio ET5 lægger sig solidt i slipstrømmen på storebror ET7 med en pris, der er mere spiselig – men er den spiselig nok?
Af: Ebbe Sommerlund / d. 26. december 2019
Når du har fødselsdag bliver du et helt år ældre på en dag. Det er i hvert fald det, du fortæller andre, når de spørger om din alder.
På samme måde bliver biler et helt år ældre, når datoen rammer 1. januar. Vi har nemlig ikke for vane at bruge måneden til ret meget, når vi taler om biler. Naturligvis har man hørt en bilsælger sige at det er en 11. måned årgang dit eller dat, men normalt er det som god vin – det er årgangen, der tæller.
LÆS OGSÅ: Stor oversigt over elbiler i Danmark
Og så er der historien om forskellen på modelår og årgang, men den tager vi lige i en anden historie – tilbage til sporet: Taber en bil ekstra værdi, når vi runder et årsskifte?
Jeg har spurgt Bilbasens markedsanalytiker, Jan Lang:
– Det er faktisk sådan, at bilerne falder lidt ved årsskiftet. Helt konkret viser en analyse, at bilerne samlet falder omkring 3 pct, når de bliver et år ældre.
Det er altså ikke det helt store brandudsalg på brugte biler, man kan forvente i januar. Men der er lidt at hente. Når man ser på markedet for brugte biler generelt, så er der lidt spændende i vente.
Prisfald, men ikke på alle biler
Ifølge Jan Lang vil der være generelle prisfald på brugte biler i 2020. Når en analytiker taler om prisfald, så er det på gennemsnitsbiler – og generelt er de brugte biler faldet med 1,7 pct. gennem de seneste otte måneder – altså oveni det normale og forventede værditab.
Nogle biltyper falder mindre end andre og nogle kommer ikke til falde i pris. Det gælder for eksempel nyere MPV-biler. Disse biler har været mindre populære som nye på grund af en SUV-bølge. Men der er ikke bedre familiebiler end MPV-typerne, som fx VW Touran og Ford S-Max med flere.
Jan Lang uddyber:
– MPV-modellerne er uhyre efterspurgte i øjeblikket, og det bliver samtidig færre af dem på brugt- og nybilmarkedet. Vi forventer faktisk, at den store efterspørgsel kombineret med det vigende udbud vil medføre stigende priser på brugte MPV’er – også selvom markedet i øvrigt falder.
LÆS OGSÅ:Guide: Sådan køber du en klassiker
Så for at runde af: Generelt falder bilerne lidt, når vi runder 1. januar, men det gælder ikke alle biltyper.
Nio ET5 lægger sig solidt i slipstrømmen på storebror ET7 med en pris, der er mere spiselig – men er den spiselig nok?
Hvornår kan det egentlig betale sig at reparere på en gammel bil, man gerne vil sælge? Læs med her og find ud af det.
Føler du, at livet bag rattet af din Golf eller Focus er lidt langtrukkent? Vi har samlet tre bud på biler med over 250 hk, der kan gøre livet lidt sjovere, uden det koster spidsen af en F-35.
Det ser ud til, at Volvo EX90 bliver præcist den strømførte luksusssvensker, vi alle regner med. Vi har fået første kig på flagskibet.
EQS SUV 680 er den første elbil fra Mercedes-Maybach, og den 658 hk stærke SUV er smurt ind i luksus og overflod.
Volkswagen har premiere på sit nye elektriske flagskib – ID.7. Den store model kommer med ny elmotor med 286 hk og rækkevidde op til 700 km.
Lancia skal tilbage på landkortet, og det sker med en genstart. Ny designlinje, italiensk luksus – og i 2024 den første nye model. Konceptbilen Pu+Ra viser vejen.
Launch control. To ord du nok ikke havde forventet at høre i sammenhæng med en Volkswagen Lupo, men den er god nok. Ugens fund er et komplet sindssygt et af slagsen.