Nyheder

458 fartsyndere fældet: Ny type fartkontrol på vej til Storebæltsbroen

Af i Nyheder
En ny type fartkameraer er på vej til Storebæltsbroen, og noget tyder på, der er behov for dem. En automatisk fartkontrol indbragte nemlig godt en halv million kroner på 12 timer på strækningen i sidste uge. Vi ser nærmere på nyheden og de nye kameraer.

Af: Simon Hallenslev / d. 13. september 2021

Rettelse: Det er tidligere fremgået af artiklen at de mange bilister blev registreret af en ny type fartkontrol. De nye fartkameraer på Storebæltsbroen vil dog først tages næste år.

458 bilister kan se frem til en hilsen og et vedlagt girokort i deres e-Boks, efter de i løbet af torsdag og fredag i sidste uge blev affotograferet af en automatisk hastighedskontrol ved Storebæltsbroen. Fotovognen holdt på Vestmotorvejen i 12 timer sammenlagt, hvor 16.988 bilister i alt kørte forbi, det skriver Fyens.dk.

Med 458 fartsyndere var det dermed 2,7 procent af alle bilisterne ved Storebælt, der i sidste uge kørte for stærkt. Sammenlagt kommer de til at spytte godt en halv million kroner i statskassen i bødegebyr. De kommer nemlig til at betale mindst 1.000 kr. mens to bilister tog rekorden og kørte over 160 km/t og derfor må betale 5.500 kr. samt stille op til ny, orienterende køreprøve.

Fotovognen indbragte således godt 40.000 kr. i timen i løbet af de 12 timer, den holdt parkeret. Det underbygger Transportministeriets beslutning om at sætte en ny type fartkameraer op på strækningen.

Permanent kontrol på vej til Storebæltsbroen

I diskretion har Politiet købt og installeret otte kameraer, der kommer til at hænge permanent på Storebæltsbroen, der forventes aktive i løbet af næste år. De vil ikke være tændte i døgnets 24 timer men i stedet tændes periodisk. Om de er tændte eller slukkede kan ikke ses, før man får en hilsen i sin e-Boks, hvorfor man gør sig klogt i ikke at køre hurtigere end tilladt.

De otte kameraer på Storebæltsbroen er et nyt våben mod fartsyndere. De benytter en anden teknologi, end den vi kender fra de automatiske fartkontroller i VW Transportere og statiske stærekasser, der bruges i dag. Kameraerne måler nemlig gennemsnitshastigheden over en strækning.

LÆS OGSÅ | Regeringen vil gøre det endnu dyrere at køre for stærkt

Som bilist kan man dermed ikke afværge en fartbøde, ved at bremse ned før fartkontrollen. De nye kameraer registrerer først, når man kører ind på strækningen, og starter her et ‘stopur’. Fra første registrering beregnes hastigheden ud fra den tid, som bilen har brugt til at køre strækningen. Ved sidste kamera tages der et billede, hvis det er gået for stærkt, også selvom man kører de tilladte ved fototidspunktet.

De 12 indbringende timer ved Storebæltsforbindelsen blev klaret af en almindelig automatisk fartkontrol, mens de nye kameraer forventes at tages i brug næste år. Også Øresundsforbindelsens tunnel får samme type permanente kameraer installeret, hvor vejdirektoratet her tidligere har konkluderet, at 85 procent af bilisterne kører for stærkt.

Simon - billede
Om forfatteren

Simon Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon i det daglige roder med. På Bilbasen kombinerer han sin viden om ting som SEO og klik-rater fra CBS med den brændende passion for biler.