Først var det Mondeo, så Fiesta og nu Focus. De ikoniske modeller lægges i graven for at gøre plads til nye elbiler, og til november er det helt slut med Ford Focus.
Det var nogle store sko, Focus skulle fylde ud, da den i 1998 tog over for Escort. Allerede i 1999 løb den nyintroducerede model dog med titlen som Car of the Year i Europa, hvilket gjorde den til et hyppigt syn på danske såvel som europæiske veje. På tværs af fire generationer har vi set Ford Focus i alt fra konforme formater som hatchback- og sedan, mens det også er blevet til cabriolet’er og RS-versioner.
Men nu er det slut. 2025 bliver det sidste modelår for Ford Focus, der til november udgår af produktion. Det bekræfter Ford Danmark til Bilbasen. Der er intet der tyder på, at der står en direkte arvtager klar i kulissen. Når vi siger farvel til Ford Focus bliver det derfor med al sandsynlighed lige så endeligt, som det blev med Mondeo i 2022 og Fiesta i 2023.
Til Bilbasen udtaler Ford Danmarks pressechef, Lene Dahlquist, følgende: – “Focus har været en vigtig del af Ford-familien i Europa i over 25 år, og vi er dybt taknemmelige for den loyalitet og passion, vores kunder har vist for denne ikoniske model. Som tidligere annonceret er vi nu fokuseret på at levere en ny generation af spændende elbiler til kunder i hele Europa … ”
En af køreglædens sidste bastioner
Når Ford Focus takker af til november, er det en af køreglædens sidste bastioner, vi skal vinke farvel til. På modelprogrammet er nemlig stadig Ford Focus ST-X, der med 280 hestekræfter og mulighed for manuelt gear står nærmest uden sidestykke i sin klasse. Man kan godt få en tilsvarende hot hatch hos konkurrenterne – men ingen tilbyder manuelt gear.
Til en pris på knap 600.000 kr. er tabet af Ford Focus ST-X nok ikke det største tab for Hr. og Fru Danmark. Det er de mere folkelige varianter, der kommer til at mangle i modelprogrammet. Den fine 1-liters EcoBoost med mildhybridteknologi koster fra 275.146 og 286.695 kr. som henholdsvis hatchback og stationcar-variant. De fås også med automatgear og mere anbefalelsesværdigt ST-Line X-udstyr til henholdsvis 346.489 og 357.054 kr.
Hos Ford selv rækker den slags penge til en veludstyret Ford Explorer med betragteligt flere kræfter samt mere i udstyr. Hos Ford-kunder lader der dog til at være en fortsat stor loyalitet til Focus-modellen. Tal fra Bilstatistik.dk viser nemlig, at Focus er solgt i 944 eksemplarer i januar-februar 2025, mens Explorer er solgt i 55 eksemplarer.
De 944 kunder, der har købt en Ford Focus for nyligt (og de mange andre, der har købt en Focus før dem), har ingen grund til bekymring. Til Bilbasen understreger Ford Danmark, at de fortsat er forpligtet til at servicere deres Focus-kunder med løbende service, reservedele og support.
Mens Focus-loyalisterne sørger, må champagnepropperne sprænges hos særligt Volkswagen-gruppen. Her fortsætter Focus-konkurrenter som Golf, Octavia, Leon og A3 i hvert fald nogle år endnu, da de, set fra et bredere europæisk perspektiv, stadig har relevans. Toyota Corolla render heller ikke nogen steder.
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Den store elektriske hatchback Mazda 6e kommer til Danmark i sensommeren, men priserne er allerede på plads. De ser mere end gode ud for 6e, der med alt i udstyr koster 300.000 kr.
Renault har skrottet udgaven af Megane E-Tech med det lille batteri, men til gengæld fås den nu billigere med det store batteri. Opladning med 22 kW er desværre lavet til ekstraudstyr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Simon er en ung og passioneret motorjournalist, der har specialiseret sig i anmeldelser af biler, sammenlignende dueltests og nyheder fra bilindustrien.
Han følger altid nøje med i, hvad der rører sig i branchen, og bestræber sig på at formidle sin viden i et, til tider farverigt, men altid let forståeligt sprog. Hans artikler er rettet mod både de læsere, der ikke er bileksperter, og de dedikerede entusiaster som ham selv.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.