Det er smart, at elbiler kan oplades direkte på hjemmematriklen. Det er til gengæld knap så smart, at man skal bøvle med sammenrulning af et beskidt ladekabel hver eneste dag. Måske netop derfor lancerer Porsche deres kommende elektriske Cayenne med mulighed opladning gennem induktion.
Sammen med en induktionsladeboks fra Porsche, der lanceres samtidigt med Cayenne Electric i 2026, vil man for fremtiden kunne nøjes med at blot at trille ind i sin carport for at starte opladningen. Fuldstændigt som når man smider sin smartphone i trådløs oplader i bilen.

Op til 90 procents effektivitet
Har man forsøgt sig med trådløs opladning af smartphone, vil man vide, at det kan være en ret så langsommelig affære. Tidlige eksemplarer af induktionsopladning var nemlig ikke særligt energieffektiv med en masse spildstrøm, der bliver sendt ud af laderen, men aldrig lader i telefonen.
Det har også været udfordringen, når bilproducenter før har eksperimenteret med trådløs opladning af elbiler. Porsche mener dog, at de med ny teknologi har knækket koden. Med effekt på op til 11 kW lader Porsches nye system lige så hurtigt som en almindelig AC-lader med kabel – og omkring 90 procent af energien overføres direkte til batteriet.
Om man er villig til at betale 10 procent i spildt strøm for at slippe for at rode med ladekabler, når man kommer hjem i carporten, må være op til den enkelte Porsche-kunde. Ladepladen fra Porsche måler 117/78/6 centimeter (L/B/H) og kan installeres i garage, carport eller på en udendørs parkeringsplads, hvor den tilsluttes strømforsyning som en almindelig ladeboks.
Det er vigtigt at understrege, at Cayenne skal bestilles med forberedelse til trådløs opladning. Energioverførslen sker trådløst få centimeter over pladen, og bilen sænker sig automatisk for optimal kontakt. Pladen har sensorer, der afbryder opladningen, hvis dyr eller en genstand kommer imellem, eller hvis et metalobjekt på pladen bliver for varmt.

