Udstyr betyder meget mere på en bil end man lige skulle tro. Mængden af udstyr kan ændre indtrykket af en bil fuldstændig, og udtrykket for den sags skyld. Se bare en Opel Insignia med og uden xenon-lygter – den ændrer fuldstændig karakter.

Da jeg var barn brugte jeg meget tid på at finde ud af, hvad der kunne have været bag alle de dæksler, der kunne huse en knap i mine forældres biler. I dag er det ikke helt så nemt, for det er ikke altid, der er blænd-dæksler, men jeg går alligevel meget op i udstyr. På brugte biler betyder det næsten endnu mere, fordi noget udstyr ikke bare er dyrt eller umuligt at eftermontere – har du fx købt en BMW sedan uden splitbagsæde, så er det bare ærgerligt, hvis du en dag får lyst til at transportere 3 m rundstok eller en kost og en skovl – sædet kan ikke lægges ned og det er umuligt at ændre.
Der er masser af udstyr som bare skal være i en bil i dag: Masser af airbags, ESC, fartpilot, bluetooth, aircondition med mere.Men der er meget mere på hylderne.
Jeg ved godt at udstyr er til diskussion, og du må gerne diskutere mine valg af virkelig smart udstyr, som sjældent er standard – det er ikke sikkert, at du er enig, men here goes:
Ebbes liste over megasmart udstyr til bilen, der ikke findes i flertallet af biler
Nightpanel

Nogle bilmærker har bare ikke forstået, at det ikke er smart at sidde badet i et lyshav fra knapper og instrumenter, når man kører i mørke. Helt galt går det, når man ikke kan dæmpe belysningen nok. Det tager fokus fra det vigtige, nemlig hvad der sker på vejen. Dette vidste SAAB alt om, og de har lavet et supersmart system, der slukker for alt andet end speedometeret. Hvis der er noget, der kræver opmærksomhed, så lyser det op i mørket. Det er helt vildt smart, men desværre er det kun SAAB, der har systemet.