Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Udstyr betyder meget mere på en bil end man lige skulle tro. Mængden af udstyr kan ændre indtrykket af en bil fuldstændig, og udtrykket for den sags skyld. Se bare en Opel Insignia med og uden xenon-lygter – den ændrer fuldstændig karakter.
Da jeg var barn brugte jeg meget tid på at finde ud af, hvad der kunne have været bag alle de dæksler, der kunne huse en knap i mine forældres biler. I dag er det ikke helt så nemt, for det er ikke altid, der er blænd-dæksler, men jeg går alligevel meget op i udstyr. På brugte biler betyder det næsten endnu mere, fordi noget udstyr ikke bare er dyrt eller umuligt at eftermontere – har du fx købt en BMW sedan uden splitbagsæde, så er det bare ærgerligt, hvis du en dag får lyst til at transportere 3 m rundstok eller en kost og en skovl – sædet kan ikke lægges ned og det er umuligt at ændre.
Der er masser af udstyr som bare skal være i en bil i dag: Masser af airbags, ESC, fartpilot, bluetooth, aircondition med mere.Men der er meget mere på hylderne.
Jeg ved godt at udstyr er til diskussion, og du må gerne diskutere mine valg af virkelig smart udstyr, som sjældent er standard – det er ikke sikkert, at du er enig, men here goes:
Nogle bilmærker har bare ikke forstået, at det ikke er smart at sidde badet i et lyshav fra knapper og instrumenter, når man kører i mørke. Helt galt går det, når man ikke kan dæmpe belysningen nok. Det tager fokus fra det vigtige, nemlig hvad der sker på vejen. Dette vidste SAAB alt om, og de har lavet et supersmart system, der slukker for alt andet end speedometeret. Hvis der er noget, der kræver opmærksomhed, så lyser det op i mørket. Det er helt vildt smart, men desværre er det kun SAAB, der har systemet.
Dette var helt seriøst den vigtigste grund (ud over en absurd lav pris på bilen) til at jeg købte min Renault Laguna III. Det er bare usandsynligt lækkert at lade nøglen blive i lommen, åbne døren og trykke start. Det er vanedannende. Jeg er personligt mest til Tesla og Renaults løsning, hvor du bare går fra bilen og så låser den selv. De fleste andre har en lille knap, du skal trykke på, når du skal låse bilen.
>>Søg biler med nøglefri på Bilbasen<<
Der er ikke noget bedre end at sætte sig ud i en varm bil på en kold morgen. Hvis så endda motoren også er varm, så er det endnu bedre. Stort set alle elbiler kan dette, mens andre biler har brug for et brændstoffyr eller en kabinevarmer og en dyppekoger til motoren. Fyret er nemmest, men også den dyreste løsning.
>>Søg biler med motorvarmer på Bilbasen<<
Som far til fire ved jeg noget om barnestole. Jeg ved i hvert fald, hvor usandsynligt irriterende det er, at flytte rundt på barnestole hele tiden. Især når der findes løsninger, som er integreret i sæderne. Man vipper blot en hynde op, og voila, så har du et barnesæde. Det er naturligvis ikke helt så sikkert, som et dedikeret sæde med så meget sidepolstring, at det fylder mere end en fuldvoksen mand. Men jeg er stadig fan. Desværre har jeg kun set det i Volvo og Mercedes-Benz.
>>Søg biler med integreret barnestol<<
Hvis du af og til bakser tre børn – ja eller bare et ind på bagsædet, ved du hvad jeg taler om. Seler. De forbandede seler, der aldrig er til at klikke i holderne. Problemet er størst, når de er over 15 kg og bruger de indbyggede seler. Hvis bare alle havde seler som en gammel BMW 5-serie E34 – den fra 1988 til 1996. Her skulle selerne klikkes ude i siden – det er smart, når børnene ikke kan komme til
>>Søg BMW 5-serie 1988-1996 på Bilbasen<<
Læs mere
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.