Tal fra 2024: Her bor Danmarks værste bilister
Hvor i Danmark bor de værste (eller mest uheldige) bilister? En ny undersøgelse viser, at de danske bilister får flere skader, og nogle områder er meget hårdere ramt end andre.
Der er netop nu et stykke ægte Ferrari-historie til salg på Bilbasen. Nemlig ét af blot 712 eksemplarer af den yderst sjældne Ferrari 308GTB Vetroresina. Og som du sikkert allerede har gættet: Den er ikke helt billig.
Ferrari 308 er i dag en ægte klassiker. Og den var en værdig arvtager til legenderne Ferrari Dino 206 og 246, da den debuterede tilbage i 1975 på Auto Salon Paris. Hvad de færreste dog ved er, at Ferrari 308 i sin spæde start blev produceret med karosseri i glasfiber under navnet Vetroresina. Det italienske ord for selvsamme materiale.
712 eksemplarer af Vetroresina nåede at forlade samlebåndet på fabrikken i Maranello, inden Ferrari i 1977 skiftede til et karosseri af stål.
Udover sit smukke, tidløse udseende, er Ferrari 308 kendt som en veteran, der stadig er velkørende ind i det 21. århundrede. V8’eren er slagkraftig, den lyder fremragende og så er 308’eren kendt for at være rigtig godt afbalanceret sin alder taget i betragtning. Læg dertil at den sjældne Vetroresina er markant lettere og derfor en anelse hurtigere og med bedre køreegenskaber.
Det omtalte eksemplar står som indregistreret for første gang i august 1976. Og med kun 43.000 km. på samvittigheden og alt originalt er der virkelig tale om et flot og helt særligt eksemplar. Oven i hatten er teksten i alle målerne på italiensk. Så ved du også, hvornår det er tid til benzina og acqua. En sej lille detalje, hvis du spørger os. Motoren er en 3,0L V8, der leverer 255Hk og en topfart på den pæne side af 250 km/t.
Der er her tale om et vaskeægte samlerobjekt, der yderst sjældent er udbudt herhjemme. Og selvom prisen kan virke skræmmende, er den ganske fair. I hvert fald sammenlignet med udenlandske priser for et lignende velholdt eksemplar. 308 Vetroresina kan også være interessant som et investeringsobjekt. Se annoncen her.
Ferrari 308GTB 3,0 Vetroresina
Pris: 1.695.000 kr.
Antal eksemplarer: 712 stk.
HK/Nm: 255/285
0-100 km/t: 6,6 sek.
Tophastighed: 256 km/t
Km/l: ca. 7,5 km/l
SE ANNONCEN HER Ferrari 308 3,0 Vetroresina 2d
Hvor i Danmark bor de værste (eller mest uheldige) bilister? En ny undersøgelse viser, at de danske bilister får flere skader, og nogle områder er meget hårdere ramt end andre.
CX-80 er det nye flagskib fra Mazda til det europæiske marked. Den 5 meter lange SUV har syv sæder som standard og kommer til Danmark som plug-in hybrid med 327 hk til priser fra 562.000 kr.
Citroën C3 Aircross har fået vokseværk og er nu så stor som Nissan Qashqai. Den franske crossover med helt nyt design gemmer på både syv sæder og mulighed for el.
Qashqai er stadig Nissans vigtigste model i Europa, men Nissan tager chancen og giver den et markant og modigt frontdesign. Faceliftet bringer samtidig Google og bedre materialekvalitet ind i Qashqai.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.