Ugens fund: Kør vinteren i møde i Bilbasens dyreste SUV
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
TEKST Morten Bek FOTO PR
En måned er gået, siden Fiat viste sin helt nye elbil og potentielle hitmaskine, den nye Grande Panda. Men for en måned siden var der ingen billeder af interiøret, og der var ingen detaljer omkring væsentlige ting som bilens størrelse, rækkevidde eller hestekræfter.
Nu åbner Fiat op for det hele, og informationerne gør kun den lille elektriske Grande Panda endnu mere spændende. En lang række billeder viser Grande Panda både udefra og indefra, og interiøret matcher på alle måder det smarte eksteriør.
Fiat lover en startpris på den elektriske Grande Panda på under 25.000 euro, som i danske kroner svarer til, at bilen kommer ned under 187.500 kr.
Grande Panda, viser det sig, er en stor Panda – som navnet lægger op til. Men ikke en kæmpe Panda, for længden på 399 cm er kortere end de fleste minibiler, og Grande Panda er tre centimeter kortere end Citroën Ë-C3, som den deler platform med.
I det forholdsvis lille karrosseri skulle der alligevel være plads til fem personer. Og bagagerummet er, til trods for de manglende centimeter, større end de 310 liter i den franske kusine: 361 liter.
Det er kun i det små, at man vil kunne genkende Ë-C3 i Grande Panda. Mange knapper er, som kan forvente, hyldevarer fra Stellantis, som vi kender. Stilen i Grande Panda er en helt anden end i Citroën’en; friske farver og en stor instrumentering direkte foran føreren (10″ skærm), hvor Ë-C3 har det højt monterede, brede panel a la Peugeots i-Cockpit.
Hele formen på instrumentbordet skal lede tankerne hen på den legendariske Lingotto-testbane på toppen af Fiats bygning i Torino. Banen er oval, og det er instrumentbordet i Grande Panda så også. I en gennemsigtig halvmåne ved siden af infotainmentsystemet, der har en touchscreen på 10,25″, sidder en lille modeludgave af den første Panda.
Panelet i højre side af instrumentbordet, foran passagersædet, er et skjult låg til et ekstra handskerum på tre liter til briller, slikposer og andet godt. Panelet er lavet af et materiale lavet af bambus, men lige præcis det fortæller Fiat ikke noget om i sin pressemeddelelse.
En lille og virkelig smart detalje er en ting, som helt sikkert vil dukke op i andre elbiler, som tiden går: Grande Panda har et integreret spiral-ladekabel, som trækkes ud fra sit gemmested bag en klap i bilens front. Bag Fiat-logoet sidder kablet, som nemt trækkes ud og sættes i ladestanderen – og det skulle være nemt at putte det tilbage, hvor det kom fra. Et minus, som ingeniørerne sikkert arbejder på, er, at ladekablet kun kan trække 7 kW, hvor 11 eller 22 kW ville være endnu mere anvendeligt.
Helt som forventet er Grande Panda i den elektriske udgave (den kommer også i hybridversioner med benzinmotor) udstyret med præcis samme type elmotor og batteri som Citroën Ë-C3. En elmotor med 113 hestekræfter får forhjulene til at dreje rundt, og batteriet har en kapacitet på 44 kWh.
Rækkevidden vil også være tæt på den, Citroën har offentliggjort for Ë-C3, så Grande Panda skal kunne køre op til cirka 320 km på en opladning. Ved en DC-lynlader kan den lille Grande Panda trække 100 kW. Hvor Citroën har planlagt en Ë-C3 med et mindre batteri på cirka 33 kWh, som giver en rækkevidde omkring 200 kilometer, fortæller Fiat ikke om en lignende plan.
Fiat ser ikke Grande Panda som en direkte afløser for den eksisterende Panda, som stadig er i produktion, men som ikke sælges i Danmark. Den mindre Panda med benzinmotor har netop fået en række opdateringer med EU-påkrævede sikkerhedssystemer som automatisk nødbremse, førerovervågning og vejskiltegenkendelse. Det tyder på, at den gamle Panda skal køre videre i en endnu en årrække.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.