juli 12, 2024

Fiat Grande Panda viser sit smarte interiør

Efter forpremieren på den elektriske Grande Panda kommer nu den fulde afsløring med billeder af det fede interiør. Der er også info om rækkevidde og hestekræfter.

TEKST Morten Bek FOTO PR

En måned er gået, siden Fiat viste sin helt nye elbil og potentielle hitmaskine, den nye Grande Panda. Men for en måned siden var der ingen billeder af interiøret, og der var ingen detaljer omkring væsentlige ting som bilens størrelse, rækkevidde eller hestekræfter.

Nu åbner Fiat op for det hele, og informationerne gør kun den lille elektriske Grande Panda endnu mere spændende. En lang række billeder viser Grande Panda både udefra og indefra, og interiøret matcher på alle måder det smarte eksteriør.

Fiat lover en startpris på den elektriske Grande Panda på under 25.000 euro, som i danske kroner svarer til, at bilen kommer ned under 187.500 kr.

Grande Panda har sin egen stil

Grande Panda, viser det sig, er en stor Panda – som navnet lægger op til. Men ikke en kæmpe Panda, for længden på 399 cm er kortere end de fleste minibiler, og Grande Panda er tre centimeter kortere end Citroën Ë-C3, som den deler platform med.

I det forholdsvis lille karrosseri skulle der alligevel være plads til fem personer. Og bagagerummet er, til trods for de manglende centimeter, større end de 310 liter i den franske kusine: 361 liter.

Det er kun i det små, at man vil kunne genkende Ë-C3 i Grande Panda. Mange knapper er, som kan forvente, hyldevarer fra Stellantis, som vi kender. Stilen i Grande Panda er en helt anden end i Citroën’en; friske farver og en stor instrumentering direkte foran føreren (10″ skærm), hvor Ë-C3 har det højt monterede, brede panel a la Peugeots i-Cockpit.

Hele formen på instrumentbordet skal lede tankerne hen på den legendariske Lingotto-testbane på toppen af Fiats bygning i Torino. Banen er oval, og det er instrumentbordet i Grande Panda så også. I en gennemsigtig halvmåne ved siden af infotainmentsystemet, der har en touchscreen på 10,25″, sidder en lille modeludgave af den første Panda.

Panelet i højre side af instrumentbordet, foran passagersædet, er et skjult låg til et ekstra handskerum på tre liter til briller, slikposer og andet godt. Panelet er lavet af et materiale lavet af bambus, men lige præcis det fortæller Fiat ikke noget om i sin pressemeddelelse.

Indbygget ladekabel bag en klap i fronten

En lille og virkelig smart detalje er en ting, som helt sikkert vil dukke op i andre elbiler, som tiden går: Grande Panda har et integreret spiral-ladekabel, som trækkes ud fra sit gemmested bag en klap i bilens front. Bag Fiat-logoet sidder kablet, som nemt trækkes ud og sættes i ladestanderen – og det skulle være nemt at putte det tilbage, hvor det kom fra. Et minus, som ingeniørerne sikkert arbejder på, er, at ladekablet kun kan trække 7 kW, hvor 11 eller 22 kW ville være endnu mere anvendeligt.

Helt som forventet er Grande Panda i den elektriske udgave (den kommer også i hybridversioner med benzinmotor) udstyret med præcis samme type elmotor og batteri som Citroën Ë-C3. En elmotor med 113 hestekræfter får forhjulene til at dreje rundt, og batteriet har en kapacitet på 44 kWh.

Rækkevidden vil også være tæt på den, Citroën har offentliggjort for Ë-C3, så Grande Panda skal kunne køre op til cirka 320 km på en opladning. Ved en DC-lynlader kan den lille Grande Panda trække 100 kW. Hvor Citroën har planlagt en Ë-C3 med et mindre batteri på cirka 33 kWh, som giver en rækkevidde omkring 200 kilometer, fortæller Fiat ikke om en lignende plan.

Fiat ser ikke Grande Panda som en direkte afløser for den eksisterende Panda, som stadig er i produktion, men som ikke sælges i Danmark. Den mindre Panda med benzinmotor har netop fået en række opdateringer med EU-påkrævede sikkerhedssystemer som automatisk nødbremse, førerovervågning og vejskiltegenkendelse. Det tyder på, at den gamle Panda skal køre videre i en endnu en årrække.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS