Italienerne introducerer en helt ny 1,5-liters benzinmotor i Tipo og 500X. Motoren er kombineret med 48 volt-teknologi og en lille elmotor med 20 hk
Fiat bruger navnet Hybrid på både Panda og 500, men der er tale om så svag elektrificering, at kategorisering af modellerne som hybrider er på grænsen til falsk varebetegnelse. Der er, i bedste fald, tale om mild-hybrider.
Nu får også de større modeller Tipo og 500X koblet Hybrid på navnene (sidstnævnte sælges for tiden ikke i Danmark). Men denne gang er der mere kød på teknikken. Eller, rettere sagt, mere strøm på.
De nye Hybrid-varianter kommer nemlig med 48 volt-teknologi og en lille elmotor, som alene kan drive bilerne.

En ny 1,5-liters Firefly-benzinmotor
Til at skabe hybriddrivlinjen til Tipo og 500X har Fiat valgt at starte helt forfra. Italienerne bruger ingen af de eksisterende benzinmotorer på 1 eller 1,3 liter, men har i stedet udviklet en helt ny 1,5-liters motor.
Den nye Firefly-benzinmotor med fire cylindre yder 130 hk og op til 240 Nm. Det er flere kræfter end den trecylindrede 1-liters motor (100/120 hk), men samtidig 20 hk færre end 1,3-liters motoren.
Fiat kompenserer med elektrificering. 48 volt-batteriteknologi, en integreret starter-generator og en elmotor med en effekt på 15 kW (20,4 hk) skal gøre Tipo Hybrid og 500X i stand til at køre på strøm 47 procent af tiden. Det er, vel at bemærke, 47 procent af tiden målt i WLTP-cyklus, altså ved laboratorietest.

Den væsentlige forskel mellem modellerne 500 Hybrid/Panda Hybrid og de nye Tipo Hybrid/500X Hybrid er muligheden for elektrisk kørsel.
Starter-generatoren med forbindelse til det almindelige 12 volt-batteri sørger for, at bilen altid starter op elektrisk. Den elektriske motor fungerer som både understøttelse af benzinmotoren og, som nævnt, til i visse situationer alene at drive bilen.
Hybriddrivlinjen i Tipo/500X kører med en nyudviklet 7-trins automatisk dobbeltkoblingsgearkasse som standard.