Nio lancerer billigmærket Firefly
Firefly skal gøre det, Nio ikke selv er i stand til: konkurrere på de europæiske markeder med lave priser. Den første Firefly-model er en hatchback med friskt design og 92 liter frunk.
Fiat bruger navnet Hybrid på både Panda og 500, men der er tale om så svag elektrificering, at kategorisering af modellerne som hybrider er på grænsen til falsk varebetegnelse. Der er, i bedste fald, tale om mild-hybrider.
Nu får også de større modeller Tipo og 500X koblet Hybrid på navnene (sidstnævnte sælges for tiden ikke i Danmark). Men denne gang er der mere kød på teknikken. Eller, rettere sagt, mere strøm på.
De nye Hybrid-varianter kommer nemlig med 48 volt-teknologi og en lille elmotor, som alene kan drive bilerne.
Til at skabe hybriddrivlinjen til Tipo og 500X har Fiat valgt at starte helt forfra. Italienerne bruger ingen af de eksisterende benzinmotorer på 1 eller 1,3 liter, men har i stedet udviklet en helt ny 1,5-liters motor.
Den nye Firefly-benzinmotor med fire cylindre yder 130 hk og op til 240 Nm. Det er flere kræfter end den trecylindrede 1-liters motor (100/120 hk), men samtidig 20 hk færre end 1,3-liters motoren.
LÆS OGSÅ | TEST: Fordele og ulemper ved Fiat 500e som Cabriolet
Fiat kompenserer med elektrificering. 48 volt-batteriteknologi, en integreret starter-generator og en elmotor med en effekt på 15 kW (20,4 hk) skal gøre Tipo Hybrid og 500X i stand til at køre på strøm 47 procent af tiden. Det er, vel at bemærke, 47 procent af tiden målt i WLTP-cyklus, altså ved laboratorietest.
Den væsentlige forskel mellem modellerne 500 Hybrid/Panda Hybrid og de nye Tipo Hybrid/500X Hybrid er muligheden for elektrisk kørsel.
Starter-generatoren med forbindelse til det almindelige 12 volt-batteri sørger for, at bilen altid starter op elektrisk. Den elektriske motor fungerer som både understøttelse af benzinmotoren og, som nævnt, til i visse situationer alene at drive bilen.
Hybriddrivlinjen i Tipo/500X kører med en nyudviklet 7-trins automatisk dobbeltkoblingsgearkasse som standard.
Firefly skal gøre det, Nio ikke selv er i stand til: konkurrere på de europæiske markeder med lave priser. Den første Firefly-model er en hatchback med friskt design og 92 liter frunk.
Med MG Cyberster får man en knaldrød sportsvogn på strøm med saksedøre og over 500 hestekræfter for menneskepenge. Desværre mangler skarpheden, og det forpurrer potentialet.
Den første nye minibil med forbrændingsmotor i mands minde er kinesisk og en stærk hybrid. Med 194 hestekræfter er MG3 Hybrid+ kraftig, men ikke alt er, som det burde være.
Prisen for at lade elbilen op på farten svinger rigtig meget og du kan ende med at betale alt for meget for strømmen. Se med og find ud af, hvordan du billigst får strøm på elbilen på farten.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.