Kategorier
Nyheder

Fiat gør Tipo til en hybrid

Italienerne introducerer en helt ny 1,5-liters benzinmotor i Tipo og 500X. Motoren er kombineret med 48 volt-teknologi og en lille elmotor med 20 hk

Fiat bruger navnet Hybrid på både Panda og 500, men der er tale om så svag elektrificering, at kategorisering af modellerne som hybrider er på grænsen til falsk varebetegnelse. Der er, i bedste fald, tale om mild-hybrider.

Nu får også de større modeller Tipo og 500X koblet Hybrid på navnene (sidstnævnte sælges for tiden ikke i Danmark). Men denne gang er der mere kød på teknikken. Eller, rettere sagt, mere strøm på.

De nye Hybrid-varianter kommer nemlig med 48 volt-teknologi og en lille elmotor, som alene kan drive bilerne.

Fiat 500X er aldrig kommet ud over rampen på det danske marked. Om den igen dukker op i Danmark, nu hvor den har fået ny hybriddrivlinje, vides endnu ikke

En ny 1,5-liters Firefly-benzinmotor

Til at skabe hybriddrivlinjen til Tipo og 500X har Fiat valgt at starte helt forfra. Italienerne bruger ingen af de eksisterende benzinmotorer på 1 eller 1,3 liter, men har i stedet udviklet en helt ny 1,5-liters motor.

Den nye Firefly-benzinmotor med fire cylindre yder 130 hk og op til 240 Nm. Det er flere kræfter end den trecylindrede 1-liters motor (100/120 hk), men samtidig 20 hk færre end 1,3-liters motoren.

LÆS OGSÅ | TEST: Fordele og ulemper ved Fiat 500e som Cabriolet

Fiat kompenserer med elektrificering. 48 volt-batteriteknologi, en integreret starter-generator og en elmotor med en effekt på 15 kW (20,4 hk) skal gøre Tipo Hybrid og 500X i stand til at køre på strøm 47 procent af tiden. Det er, vel at bemærke, 47 procent af tiden målt i WLTP-cyklus, altså ved laboratorietest.

Tipo er den billigste vej ind i Golf-klassen i Danmark. Som hatchback med 100 hk fås den fra 169.990 kr., mens den mere praktiske stationcar koster fra 179.990 kr. Priserne for Tipo Hybrid kendes ikke endnu

Den væsentlige forskel mellem modellerne 500 Hybrid/Panda Hybrid og de nye Tipo Hybrid/500X Hybrid er muligheden for elektrisk kørsel.

Starter-generatoren med forbindelse til det almindelige 12 volt-batteri sørger for, at bilen altid starter op elektrisk. Den elektriske motor fungerer som både understøttelse af benzinmotoren og, som nævnt, til i visse situationer alene at drive bilen.

Hybriddrivlinjen i Tipo/500X kører med en nyudviklet 7-trins automatisk dobbeltkoblingsgearkasse som standard.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.