Tal fra 2024: Her bor Danmarks værste bilister
Hvor i Danmark bor de værste (eller mest uheldige) bilister? En ny undersøgelse viser, at de danske bilister får flere skader, og nogle områder er meget hårdere ramt end andre.
Fiat bruger navnet Hybrid på både Panda og 500, men der er tale om så svag elektrificering, at kategorisering af modellerne som hybrider er på grænsen til falsk varebetegnelse. Der er, i bedste fald, tale om mild-hybrider.
Nu får også de større modeller Tipo og 500X koblet Hybrid på navnene (sidstnævnte sælges for tiden ikke i Danmark). Men denne gang er der mere kød på teknikken. Eller, rettere sagt, mere strøm på.
De nye Hybrid-varianter kommer nemlig med 48 volt-teknologi og en lille elmotor, som alene kan drive bilerne.
Til at skabe hybriddrivlinjen til Tipo og 500X har Fiat valgt at starte helt forfra. Italienerne bruger ingen af de eksisterende benzinmotorer på 1 eller 1,3 liter, men har i stedet udviklet en helt ny 1,5-liters motor.
Den nye Firefly-benzinmotor med fire cylindre yder 130 hk og op til 240 Nm. Det er flere kræfter end den trecylindrede 1-liters motor (100/120 hk), men samtidig 20 hk færre end 1,3-liters motoren.
LÆS OGSÅ | TEST: Fordele og ulemper ved Fiat 500e som Cabriolet
Fiat kompenserer med elektrificering. 48 volt-batteriteknologi, en integreret starter-generator og en elmotor med en effekt på 15 kW (20,4 hk) skal gøre Tipo Hybrid og 500X i stand til at køre på strøm 47 procent af tiden. Det er, vel at bemærke, 47 procent af tiden målt i WLTP-cyklus, altså ved laboratorietest.
Den væsentlige forskel mellem modellerne 500 Hybrid/Panda Hybrid og de nye Tipo Hybrid/500X Hybrid er muligheden for elektrisk kørsel.
Starter-generatoren med forbindelse til det almindelige 12 volt-batteri sørger for, at bilen altid starter op elektrisk. Den elektriske motor fungerer som både understøttelse af benzinmotoren og, som nævnt, til i visse situationer alene at drive bilen.
Hybriddrivlinjen i Tipo/500X kører med en nyudviklet 7-trins automatisk dobbeltkoblingsgearkasse som standard.
Hvor i Danmark bor de værste (eller mest uheldige) bilister? En ny undersøgelse viser, at de danske bilister får flere skader, og nogle områder er meget hårdere ramt end andre.
CX-80 er det nye flagskib fra Mazda til det europæiske marked. Den 5 meter lange SUV har syv sæder som standard og kommer til Danmark som plug-in hybrid med 327 hk til priser fra 562.000 kr.
Citroën C3 Aircross har fået vokseværk og er nu så stor som Nissan Qashqai. Den franske crossover med helt nyt design gemmer på både syv sæder og mulighed for el.
Qashqai er stadig Nissans vigtigste model i Europa, men Nissan tager chancen og giver den et markant og modigt frontdesign. Faceliftet bringer samtidig Google og bedre materialekvalitet ind i Qashqai.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.