Internettet raser over det nye Jaguar
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
Den nye Espace er ikke flagskib nok for Renault. Rollen udfyldes fremover af en coupé-SUV med navnet Rafale, der kommer med op til 300 hk.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Det er ikke så meget Renault vi tænker ved synet af Rafale, som er franskmændenes nye flagskib. Peugeot 408? Ja, den minder om konkurrentens høje hatchback, og det er ikke så underligt: Den tidligere Peugeot-designer Gilles Vidal er manden bag Rafale.
Som flagskib er Rafale ingen stor bil. Coupé-SUV’en strækker sig 471 cm i længden, og idéen om at et flagskib skal være størst, holder ikke hos Renault; Espace er nemlig cirka 1 cm længere.
LÆS OGSÅ | Første tur: Ny Renault Espace er ganske anderledes
Rafale har, hvad Espace ikke har. Selv om det er umuligt ikke at se noget Peugeot i designet (og noget Hyundai, noget Aiways), er Rafale et moderne design, som lægger op til, at man tager stilling. Den nye Espace er et grinagtigt forsøg på at gøre en engang så revolutionerende model – en fantastisk MPV – til en SUV med salg i. Espace går i et med væggen, hvor Rafale da i det mindste prøver at mænge sig til festen.
Renault har haft en heldig hånd med det nye interiørdesign, som debuterede med den elektriske Megane E-Tech. Førerpladsen er lækker, godt indrettet og intuitiv at betjene, og det er kun et plus, at først Austral, så Espace og nu Rafale har en indretning i samme stil.
OpenR-cockpittet er indrettet med en digital instrumentering på 12,3″ og en infotainmentskærm på 12″. Der er et behageligt antal rigtige knapper til en række funktioner, så ikke alt skal gå gennem infotainmentsystemet. Præcis som i Megane.
LÆS OGSÅ | Første tur: Hvad skal du egentlig, Renault Austral?
Men Rafale har også unikke detaljer, som ikke findes i de andre Renault-modeller. Rafale er den første bil i verden, åbenbart, der fås med interiørelementer i skifer og farvet kork. På trods af skifers hårdhed er naturmaterialet afrundet og blødt, fortæller Renault – og vi må gå ud fra, at det ikke vejer som en bunke sten, men er skåret tyndt.
Med et nyt og innovativt panoramaglastag adskiller Rafale sig også fra alle andre biler. Glastaget er udviklet sammen med specialisten i auto-glas, Saint-Gobain, og mens det ved første øjekast ligner alle mulige andre bilers glastag, kan det nogle tricks: Det består af 9 separate elektrificerede paneler, hvor molekylerne i glasset kan vendes – og panelet dermed tones. Det foregår ved at trykke på en knap eller ved at bede Google Assistant om at varetage opgaven.
Rafale slippes løs som Renaults flagskib i starten af 2024, og i første omgang bliver det med kun en enkelt motorvariant. E-Tech-hybriden har en benzinmotor på kun 1,2 liter (med 130 hk), men elektrificeringen med to motorer gør, at den samlede effekt alligevel når 200 hk. Det er en motor, der giver fint skub i den mindre Austral.
LÆS OGSÅ | Renault 5 tager form som prisbillig elbil
Styrken bliver på et senere tidspunkt skruet gevaldigt op, når Rafale kommer som plug-in hybrid. Med et nyt hybridsystem, som vi endnu ikke kender meget til, vil den opladelige Rafale kommer med en ydelse på 300 hk. Den får, i kraft af en ekstra elmotor ved bagakslen, firehjulstræk.
Brugte biler fra Renault til salg på Bilbasen
Se flere brugte biler fra Renault til salg på Bilbasen
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Renault 5 E-Tech Electric kommer i foråret 2025 med retro-charme og rækkevidde op til 410 kilometer. En sammenligning med den første Zoe viser, hvor langt batteriteknologien er kommet.
Med den nye MMA-platform, som debuterer i den elektriske CLA, vil Mercedes ramme ekstremt høj effektivitet. En udgave med benzinmotor skal desuden byde på forbrug som en diesel.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.