Første tur: MG ZS Hybrid+ er den folkelige familie-hybrid
MG ZS Hybrid+ er en 194 hk stærk hybridbil med plads til fire voksne til kun 249.999 kr. Vi kører de første kilometer for at se, om andet og mere end prisen gør den attraktiv.
Den nye Espace er ikke flagskib nok for Renault. Rollen udfyldes fremover af en coupé-SUV med navnet Rafale, der kommer med op til 300 hk.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Det er ikke så meget Renault vi tænker ved synet af Rafale, som er franskmændenes nye flagskib. Peugeot 408? Ja, den minder om konkurrentens høje hatchback, og det er ikke så underligt: Den tidligere Peugeot-designer Gilles Vidal er manden bag Rafale.
Som flagskib er Rafale ingen stor bil. Coupé-SUV’en strækker sig 471 cm i længden, og idéen om at et flagskib skal være størst, holder ikke hos Renault; Espace er nemlig cirka 1 cm længere.
LÆS OGSÅ | Første tur: Ny Renault Espace er ganske anderledes
Rafale har, hvad Espace ikke har. Selv om det er umuligt ikke at se noget Peugeot i designet (og noget Hyundai, noget Aiways), er Rafale et moderne design, som lægger op til, at man tager stilling. Den nye Espace er et grinagtigt forsøg på at gøre en engang så revolutionerende model – en fantastisk MPV – til en SUV med salg i. Espace går i et med væggen, hvor Rafale da i det mindste prøver at mænge sig til festen.
Renault har haft en heldig hånd med det nye interiørdesign, som debuterede med den elektriske Megane E-Tech. Førerpladsen er lækker, godt indrettet og intuitiv at betjene, og det er kun et plus, at først Austral, så Espace og nu Rafale har en indretning i samme stil.
OpenR-cockpittet er indrettet med en digital instrumentering på 12,3″ og en infotainmentskærm på 12″. Der er et behageligt antal rigtige knapper til en række funktioner, så ikke alt skal gå gennem infotainmentsystemet. Præcis som i Megane.
LÆS OGSÅ | Første tur: Hvad skal du egentlig, Renault Austral?
Men Rafale har også unikke detaljer, som ikke findes i de andre Renault-modeller. Rafale er den første bil i verden, åbenbart, der fås med interiørelementer i skifer og farvet kork. På trods af skifers hårdhed er naturmaterialet afrundet og blødt, fortæller Renault – og vi må gå ud fra, at det ikke vejer som en bunke sten, men er skåret tyndt.
Med et nyt og innovativt panoramaglastag adskiller Rafale sig også fra alle andre biler. Glastaget er udviklet sammen med specialisten i auto-glas, Saint-Gobain, og mens det ved første øjekast ligner alle mulige andre bilers glastag, kan det nogle tricks: Det består af 9 separate elektrificerede paneler, hvor molekylerne i glasset kan vendes – og panelet dermed tones. Det foregår ved at trykke på en knap eller ved at bede Google Assistant om at varetage opgaven.
Rafale slippes løs som Renaults flagskib i starten af 2024, og i første omgang bliver det med kun en enkelt motorvariant. E-Tech-hybriden har en benzinmotor på kun 1,2 liter (med 130 hk), men elektrificeringen med to motorer gør, at den samlede effekt alligevel når 200 hk. Det er en motor, der giver fint skub i den mindre Austral.
LÆS OGSÅ | Renault 5 tager form som prisbillig elbil
Styrken bliver på et senere tidspunkt skruet gevaldigt op, når Rafale kommer som plug-in hybrid. Med et nyt hybridsystem, som vi endnu ikke kender meget til, vil den opladelige Rafale kommer med en ydelse på 300 hk. Den får, i kraft af en ekstra elmotor ved bagakslen, firehjulstræk.
Brugte biler fra Renault til salg på Bilbasen
Se flere brugte biler fra Renault til salg på Bilbasen
MG ZS Hybrid+ er en 194 hk stærk hybridbil med plads til fire voksne til kun 249.999 kr. Vi kører de første kilometer for at se, om andet og mere end prisen gør den attraktiv.
229.990 kr. for en 476 centimeter lang SUV med plug-in-teknologi og syv sæder er en vild pris. Det er prisen på den kinesiske Navor 5, som allerede i februar kommer til salg i Danmark.
Dongfeng Box er den mest nuttede af de kinesiske elbiler, og nu er det officielt, at minibilen i år kommer til Danmark. Box kører med 95 hestekræfter og batteri på 42,3 kWh.
2024 blev det første år, hvor elbilerne stod for mere end halvdelen af de nye personbiler. Modeller som Skoda Enyaq og VW ID.4 solgte som varmt brød, men andre elbiler gik det mindre godt for.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.