juni 19, 2023

Flagskibet Renault Rafale kommer som PHEV med 300 hk

Den nye Espace er ikke flagskib nok for Renault. Rollen udfyldes fremover af en coupé-SUV med navnet Rafale, der kommer med op til 300 hk.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Det er ikke så meget Renault vi tænker ved synet af Rafale, som er franskmændenes nye flagskib. Peugeot 408? Ja, den minder om konkurrentens høje hatchback, og det er ikke så underligt: Den tidligere Peugeot-designer Gilles Vidal er manden bag Rafale.

Som flagskib er Rafale ingen stor bil. Coupé-SUV’en strækker sig 471 cm i længden, og idéen om at et flagskib skal være størst, holder ikke hos Renault; Espace er nemlig cirka 1 cm længere.

LÆS OGSÅ | Første tur: Ny Renault Espace er ganske anderledes

Rafale har, hvad Espace ikke har. Selv om det er umuligt ikke at se noget Peugeot i designet (og noget Hyundai, noget Aiways), er Rafale et moderne design, som lægger op til, at man tager stilling. Den nye Espace er et grinagtigt forsøg på at gøre en engang så revolutionerende model – en fantastisk MPV – til en SUV med salg i. Espace går i et med væggen, hvor Rafale da i det mindste prøver at mænge sig til festen.

Nyt soltag kan dæmpes med Google Assistant

Renault har haft en heldig hånd med det nye interiørdesign, som debuterede med den elektriske Megane E-Tech. Førerpladsen er lækker, godt indrettet og intuitiv at betjene, og det er kun et plus, at først Austral, så Espace og nu Rafale har en indretning i samme stil.

OpenR-cockpittet er indrettet med en digital instrumentering på 12,3″ og en infotainmentskærm på 12″. Der er et behageligt antal rigtige knapper til en række funktioner, så ikke alt skal gå gennem infotainmentsystemet. Præcis som i Megane.

LÆS OGSÅ | Første tur: Hvad skal du egentlig, Renault Austral?

Men Rafale har også unikke detaljer, som ikke findes i de andre Renault-modeller. Rafale er den første bil i verden, åbenbart, der fås med interiørelementer i skifer og farvet kork. På trods af skifers hårdhed er naturmaterialet afrundet og blødt, fortæller Renault – og vi må gå ud fra, at det ikke vejer som en bunke sten, men er skåret tyndt.

Med et nyt og innovativt panoramaglastag adskiller Rafale sig også fra alle andre biler. Glastaget er udviklet sammen med specialisten i auto-glas, Saint-Gobain, og mens det ved første øjekast ligner alle mulige andre bilers glastag, kan det nogle tricks: Det består af 9 separate elektrificerede paneler, hvor molekylerne i glasset kan vendes – og panelet dermed tones. Det foregår ved at trykke på en knap eller ved at bede Google Assistant om at varetage opgaven.

Kommer i to styrker: Hybrid med 200 hk og PHEV med 300 hk

Rafale slippes løs som Renaults flagskib i starten af 2024, og i første omgang bliver det med kun en enkelt motorvariant. E-Tech-hybriden har en benzinmotor på kun 1,2 liter (med 130 hk), men elektrificeringen med to motorer gør, at den samlede effekt alligevel når 200 hk. Det er en motor, der giver fint skub i den mindre Austral.

LÆS OGSÅ | Renault 5 tager form som prisbillig elbil

Styrken bliver på et senere tidspunkt skruet gevaldigt op, når Rafale kommer som plug-in hybrid. Med et nyt hybridsystem, som vi endnu ikke kender meget til, vil den opladelige Rafale kommer med en ydelse på 300 hk. Den får, i kraft af en ekstra elmotor ved bagakslen, firehjulstræk.


Brugte biler fra Renault til salg på Bilbasen

Se flere brugte biler fra Renault til salg på Bilbasen

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS