BrugtbilDrømmebilerLeasing

Flexleasing: Nu kan du spare kassen på vild familie-Ferrari

Af i Brugtbil, Drømmebiler, Leasing
Med 12 vrælende cylindre, næsten 700 hestekræfter og en topfart på langt over 300 km/t er Ferrari GTC4Lusso den perfekte racerbil, hvis der skal være plads til fire personer. Nu falder den fantastiske familiebil gevaldigt i pris på flexleasing.

Af: Esben Skrumsager / d. 28. august 2019

Med en nypris, der i nogle tilfælde sniger sig op på den friske side af syv millioner kroner, er Ferrari GTC4 Lusso uden tvivl en af de dyreste modeller, du finder på Bilbasen. De skyhøje priser gør den attraktiv som flexleasing-model. For selvom det ikke ligefrem gør bilen til en billig fornøjelse, kan du nøjes med at betale en brøkdel af registreringsafgiften på månedlig basis i stedet for at lægge et par millioner i kassen hos Skat på én gang.

Og netop reglerne omkring registreringsafgiften på leasingbiler er interessante for familie-Ferrariens vedkommende, for nu er det nemlig blevet billigere at få fingrene i et eksemplar.

Derfor bliver flexleasing-biler billigere efter tre år

Det er nu tre år siden Ferrari sendte GTC4Lusso på gaden som afløser for den lignende Ferrari FF. På grund af måden, som det danske afgiftssytem er skruet sammen på, er det særligt attraktivt at flexlease brugte biler, der er mere end tre år gamle. For mens du de første måneder af bilens levetid skal betale 2 procent afgift, falder afgiftssatsen 36 måneder efter første indregistrering til 0,5 procent.

Og dét er noget, der kan mærkes på biler med et prisskilt på flere millioner kroner.

Eksempel: Så meget sparer du i afgift efter tre år

Hos Granturismo Cars har leasingrådgiver Ulrik Walter Rasmussen både styr på regler og priser inden for flexleasing. Han fortæller, der kan være store besparelser på biler, der har fejret 3-års fødselsdag, og Ferrari GTC4Lusso er med en nypris på omkring syv millioner og en brugtpris på lidt over fire millioner (inkl. afgift) mildest talt ingen undtagelse.

– Når bilen er under 36 måneder gammel, så skal der svares omkring 37.000 i afgift pr. måned inkl. moms. Når vi kommer på den anden side, og bilen har rundet 36 måneder siden første indregistrering, så falder det månedlige beløb til 21.500 kroner inkl. moms, forklarer Ulrik Walter Rasmussen.

LÆS OGSÅ | Velholdt hingst til salg: Her er Danmarks billigste Ferrari

Det giver altså en månedlig besparelse på 16.000 kroner om måneden – eller hvad der svarer til rundt regnet 200.000 kroner om året. Så selvom du formodentlig er godt ved muffen, hvis du overvejer at anskaffe dig en nyere Ferrari, er der altså en ikke uvæsentlig besparelse at hente.

Eksempel: Afgift på Ferrari GTC4Lusso

Afgiften beregnes på baggrund af regler fra Skat. De tager udgangspunkt i handelsværdien på tilsvarende biler til salg i Danmark med fuld afgift.

Afgiften udgør ca. 60 procent af bilens handelspris på fuld afgift. På baggrund af afgiftsbeløbet udregnes den månedlige afgift, som skal afregnes til Skat ved flexleasing.

Beregningsfaktoren afhænger af bilens alder, hvor man opnår den størst mulige besparelse på biler med en alder på over 36 måneder. De første tre måneder af bilens levetid er beregningsfaktoren på 2%. Herefter falder procentsatsen til 1%, mens den efter i alt 36 måneder ryger ned på 0,5% om måneden.

En bil som Ferrari GTC4 Lusso koster ca. 4 millioner med fuld afgift. Afgiften udgør her ca. kr. 2,4 millioner. Ved 12 måneders flexleasing vil du kunne “nøjes” med at betale ca. 250.000 kr. i afgift.

Selvom der ikke i skrivende stund er en 2016-model til salg på Bilbasen, skal du ikke vente mange måneder, før du kan få fingrene i et eksemplar. Denne Ferrari GTC4Lusso er godt nok en 2017-model, men den blev indregistreret i december 2016, så den kan du jo passende give dig selv – og resten af familien – som en pænt stor julegave.

Så kan I trille afsted på juleferie med stil og have det lige så sjovt i bilen, som Bilbasens redaktion havde under denne test af den potente italiener:

Ferrari GTC4Lusso: Pris og specifikationer

Nypris | 5.185.662 kr
HK/Nm | 690 hk / 697 Nm
0 – 100 km/t | 3,4 sek
Tophastighed | 335 km/t
Forbrug | 6,7 km/l
Trækhjul | Alle
Cylindre | 12
Tank | 91 liter
Gear | 7 gear
Geartype | Automatisk
Vægt | 1790 kg

 

Esben Skrumsager
Om forfatteren

Esben Skrumsager

Bilnyheder fra ind- og udland samt tests af nye biler med fokus på praktiske egenskaber for familien er Esben Skrumsagers fokusområder. Med erfaring fra blandt andet Ekstra Bladet, Søndagsavisen og Bil Magasinet er Esben på trods af sine blot 30 år en erfaren herre inden for motorjournalistik.