GuideLeasing

Hvad er flexleasing? Her er de vigtigste tips

Af i Guide, Leasing
Flexleasing kan give en god besparelse på de dyre biler, fordi registreringsafgiften betales i rater i de måneder, du bruger bilen.

Af: Ebbe Sommerlund  / d. 18. oktober 2018

Ofte bliver begrebet flexleasing brugt, når dyre eller specielle biler leases ud, men flexleasing-begrebet betyder reelt ikke så meget for forbrugeren eller i dette tilfælde leasingtageren.

Hvad er flexlesing?

Flexleasing betyder reelt blot at afgiften på bilen betales i rater. På nye biler indtil tre måneder betales to procent af den beregnede afgift om måneden.

Biler mellem 3 måneder og tre år udløser en betaling på én procent, og når bilerne bliver tre år gamle bliver flexleasing rigtig interessant.

På tre år gamle biler er afgiften  0,5 procent af den beregnede afgift om måneden.

Hvad er finansiel leasing?

Når du hører nogen tale om flexleasing af dyre biler, så tales der i virkeligheden om finansiel leasing. En leasing-form, der kræver åbne øjne, da leasingtager løber en større risiko for tab. En risiko, der skal opvejes af lavere betaling end ved operationel leasing.

Mens markedet for privatleasing er modnet og præget af gennemskuelige standardkontrakter, kræver en finansiel leasing-kontrakt et lidt skarpere øje. For selv om du kan spare penge, så vokser træerne ikke ind i himlen.

Der er historier om leasingtagere, der har brændt fingrene på finansiel leasing. Og det er især disse fire ting du skal være opmærksom på:

design_mercedes_amg_gt_1

Dyre biler er de mest oplagte til flexleasing

1. Restværdi/scrapværdi ved finansiel leasing

Her finder vi nok det mest kritiske ved finansiel leasing med afsæt i flexleasing. Restværdi eller scrapværdi er den pris, bilen skal sælges til, når leasingperioden er slut. Og det er vel at mærke prisen uden registreringsafgift, da der jo ikke er betalt afgift af hele bilen, men kun for den periode bilen benyttes.

At udregne den pris er ikke nemt, da den jo ligger ude i fremtiden, men prøv at se på tilsvarende bilers nuværende pris på mobile.de. Hvis ikke din restværdi ligger noget under den pris, du kan finde her, så er restværdien for høj.

Og hvad betyder det så? Jo, når bilen skal indleveres, så kommer du til at betale forskellen mellem restværdien på leasingkontrakten og den pris bilen reelt kan sælges for. Hvis scrapværdien fx er 140.000 kr. men bilen kun kan sælges til 120.000 kr., så kommer det til at koste dig 20.000 kr. at aflevere bilen. Hvis du er uheldig kan det altså koste dig mange tusinde kroner at aflevere bilen. Så når du sammenligner to leasingtilbud, så se på scrapværdien – hvis der en forskel, så skal den lægges oveni dine omkostninger. En scrapværdi er er 20.000 kr. højere koster dig reelt 20.000 kr. ekstra i leasingperioden, så det er en vigtig detalje.

Bemærk at førstegangsydelsen ofte bruges til at nedskrive bilens værdi; På dansk så betaler du altså en stor del af tabet på bilen med det samme.

Hvis du vil vide mere, kan du læse vores guide med alt, du skal vide om restværdi (eller scrapværdi) på en leasingkontrakt.

2. Anvisning af køber

I mange kontrakter skal du selv som leasingtager anvise en køber til bilen, når leasingperioden er afsluttet. Det kan godt give lidt udfordringer, for markedet for biler uden afgift er ikke ret stort i Danmark. Bilen er derfor mest interessant for en, der vil have bilen på en ny flexleasing-kontrakt eller en bilforhandler, der vil sælge eller lease bilen ud igen. Nogle udbydere tilbyder, at købe bilen tilbage, men den aftale er som regel mest favorabel, hvis det er aftalt på forhånd.

Du kan godt anvise dig selv som køber, men leasingselskabet kan ikke være forpligtet til at sælge til dig, hvis det har en anden køber. De fleste leasingselskaber vil kræve, at salg sker til en virksomhed for at slippe for at give reklamationsret.

 

Reparationer og service er normalt ikke inkluderet ved flexleasing

Reparationer og service er normalt ikke inkluderet ved flexleasing

3. Reparationer og reklamationsret

I mange finansielle leasingkontrakter på flexleasing hænger du selv på reparationer og service. Hvis noget går i stykker er det altså dig selv, der skal betale fra du kører ud over kantstenen første gang. I mange tilfælde kan man tegne en servicekontrakt og dermed minimere risikoen for uforudsete udgifter. Men generelt er det dig, der skal stå for det hele. Sådan er det ikke ved almindelig privatleasing, hvor kontrakten typisk er standardkontrakten udarbejdet af FDM og Finans og Leasing.

 

4. Konkurs i leasingselskabet

Heldigvis er det et sjældent fænomen, men hvis dit leasingselskab går konkurs, så ejes din bil af konkursboet. Det er ekstra slemt, når vi taler finansiel leasing, da førstegangsydelsen typisk er temmelig høj. Den mister du formentlig, da du ved en konkurs blot kan stille dig op i køen af kreditorer, og banker og advokater får deres del først. Så tjek at det er et anerkendt selskab du handler med – dermed minimerer du risikoen.

Finansiel leasing kan sagtens være en god ide, men det kræver lidt mere opmærksomhed end traditionel privatleasing også kaldet operationel leasing.

Når du har styr på kontrakten, så er finansiel leasing baseret på flexleasing stadig i mange tilfælde den billigste måde at holde dyr bil på. Du skal bare holde øjnene åbne, når du læser kontrakten.

>> Søg leasingbiler på Bilbasen <<

[gs-fb-comments]