oktober 17, 2018

Hvad er flexleasing? Her er de vigtigste tips

Flexleasing kan give en god besparelse på de dyre biler, fordi registreringsafgiften betales i rater i de måneder, du bruger bilen.

Af: Ebbe Sommerlund  / d. 15. marts 2021

Ofte bliver begrebet flexleasing brugt, når dyre eller specielle biler leases ud, men flexleasing-begrebet betyder reelt ikke så meget for forbrugeren eller i dette tilfælde leasingtageren.

Hvad er flexlesing?

Flexleasing betyder reelt blot at afgiften på bilen betales i rater. På nye biler indtil tre måneder betales to procent af den beregnede afgift om måneden.

Biler mellem 3 måneder og tre år udløser en betaling på én procent, og når bilerne bliver tre år gamle bliver flexleasing rigtig interessant.

På tre år gamle biler er afgiften  0,5 procent af den beregnede afgift om måneden.

Hvad er finansiel leasing?

Når du hører nogen tale om flexleasing af dyre biler, så tales der i virkeligheden om finansiel leasing. En leasing-form, der kræver åbne øjne, da leasingtager løber en større risiko for tab. En risiko, der skal opvejes af lavere betaling end ved operationel leasing.

Mens markedet for privatleasing er modnet og præget af gennemskuelige standardkontrakter, kræver en finansiel leasing-kontrakt et lidt skarpere øje. For selv om du kan spare penge, så vokser træerne ikke ind i himlen.

Der er historier om leasingtagere, der har brændt fingrene på finansiel leasing. Og det er især disse fire ting du skal være opmærksom på:

1. Restværdi/scrapværdi ved finansiel leasing

Her finder vi nok det mest kritiske ved finansiel leasing med afsæt i flexleasing. Restværdi eller scrapværdi er den pris, bilen skal sælges til, når leasingperioden er slut. Og det er vel at mærke prisen uden registreringsafgift, da der jo ikke er betalt afgift af hele bilen, men kun for den periode bilen benyttes.

At udregne den pris er ikke nemt, da den jo ligger ude i fremtiden, men prøv at se på tilsvarende bilers nuværende pris på mobile.de. Hvis ikke din restværdi ligger noget under den pris, du kan finde her, så er restværdien for høj.

Og hvad betyder det så? Jo, når bilen skal indleveres, så kommer du til at betale forskellen mellem restværdien på leasingkontrakten og den pris bilen reelt kan sælges for. Hvis scrapværdien fx er 140.000 kr. men bilen kun kan sælges til 120.000 kr., så kommer det til at koste dig 20.000 kr. at aflevere bilen. Hvis du er uheldig kan det altså koste dig mange tusinde kroner at aflevere bilen. Så når du sammenligner to leasingtilbud, så se på scrapværdien – hvis der en forskel, så skal den lægges oveni dine omkostninger. En scrapværdi er er 20.000 kr. højere koster dig reelt 20.000 kr. ekstra i leasingperioden, så det er en vigtig detalje.

Bemærk at førstegangsydelsen ofte bruges til at nedskrive bilens værdi; På dansk så betaler du altså en stor del af tabet på bilen med det samme.

Du bør også have scrapværdi for øje, hvis du leaser med henblik på genleasing. Hvis scrapværdien er sat lavt, kan det være mere profitabelt at sælge bilen til anden side, hvorved du mister muligheden for at genlease.

Hvis du vil vide mere, kan du læse vores guide med alt, du skal vide om restværdi (eller scrapværdi) på en leasingkontrakt.

2. Anvisning af køber

I mange kontrakter skal du selv som leasingtager anvise en køber til bilen, når leasingperioden er afsluttet. Det kan godt give lidt udfordringer, for markedet for biler uden afgift er ikke ret stort i Danmark. Bilen er derfor mest interessant for en, der vil have bilen på en ny flexleasing-kontrakt eller en bilforhandler, der vil sælge eller lease bilen ud igen. Nogle udbydere tilbyder, at købe bilen tilbage, men den aftale er som regel mest favorabel, hvis det er aftalt på forhånd.

Du kan godt anvise dig selv som køber, men leasingselskabet kan ikke være forpligtet til at sælge til dig, hvis det har en anden køber. De fleste leasingselskaber vil kræve, at salg sker til en virksomhed for at slippe for at give reklamationsret.

Reparationer og service er normalt ikke inkluderet ved flexleasing
Reparationer og service er normalt ikke inkluderet ved flexleasing

3. Reparationer og reklamationsret

I mange finansielle leasingkontrakter på flexleasing hænger du selv på reparationer og service. Hvis noget går i stykker er det altså dig selv, der skal betale fra du kører ud over kantstenen første gang. I mange tilfælde kan man tegne en servicekontrakt og dermed minimere risikoen for uforudsete udgifter. Men generelt er det dig, der skal stå for det hele. Sådan er det ikke ved almindelig privatleasing, hvor kontrakten typisk er standardkontrakten udarbejdet af FDM og Finans og Leasing.

4. Konkurs i leasingselskabet

Heldigvis er det et sjældent fænomen, men hvis dit leasingselskab går konkurs, så ejes din bil af konkursboet. Det er ekstra slemt, når vi taler finansiel leasing, da førstegangsydelsen typisk er temmelig høj. Den mister du formentlig, da du ved en konkurs blot kan stille dig op i køen af kreditorer, og banker og advokater får deres del først. Så tjek at det er et anerkendt selskab du handler med – dermed minimerer du risikoen.

Finansiel leasing kan sagtens være en god ide, men det kræver lidt mere opmærksomhed end traditionel privatleasing også kaldet operationel leasing.

Når du har styr på kontrakten, så er finansiel leasing baseret på flexleasing stadig i mange tilfælde den billigste måde at holde dyr bil på. Du skal bare holde øjnene åbne, når du læser kontrakten.

Søg leasingbiler på Bilbasen

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Næsten ny BMW i5 til under 445.000 kr.

Priserne på brugte elbiler bliver konstant sat ned, og fordi forhandlerne vil af med lageret inden 2025, er der vilde tilbud på biler, som stort set er som nye. Spar blandt andet 130.000 kr. på BMW i5.

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.

Den motorjournalistiske baggrund har han fået hos blandt andre Bil Magasinet, V-Max og elbilmagasinet GO, hvilket har gjort ham til et omvandrende leksikon.

Ebbe er som sagt glad for brugte biler, og særligt de japanske af slagsen giver julelys i øjnene. Han er dog efterhånden blevet så voksen, at drengedrømmen af en toptunet Honda Civic er blevet erstattet af en fornuftig Renault Laguna.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS