Privatleasing af elektrisk Renault 5 fra 2.995 kr.
Den lille elektriske Renault 5 E-Tech Electric med rækkevidde op til 410 kilometer fås på privatleasing fra 2.995 kr. Alle varianter er med i privatleasingvarianter, og engangsydelsen er 4.995 kr.
Af: Ebbe Sommerlund / d. 28. oktober 2020
En Mercedes-Benz S-klasse ER noget særligt. Navnet står da også for sonder-klasse; Altså noget der er ud over det sædvanlige.
I gamle dage fik ingeniørerne hos Mercedes-Benz fuldstændig frie hænder til at udforme en S-klasse – der var ikke noget budgetloft og modellerne behøvede ikke at tjene sig selv hjem. De dage er naturligvis forbi, men når man ser på den nye S-klasse, kan man godt komme i tvivl. Den er ganske enkelt tapetseret med nye funktioner, men overrasker også på vejen omkring Stuttgart, hvor Bilbasen var inviteret til præsentation.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Vild Mercedes-AMG G-Klasse med 12 cylindre
Her fik vi journalister mulighed for at prøve S500, S400D og S580. Der var også mulighed for en kortere tur i den kommende S580e – en plug-in-hybrid, som lander til næste år. Der kommer ikke nogen elektrisk S-klasse, og så alligevel, for Mercedes-Benz lancerer næste år en EQS i cirka samme størrelse og med en rækkevidde på 700 km (WLTP).
Motor: R6 benzin, 2.999 ccm
Ydelse: 435 hk / 520 Nm
0-100 km/t: 4,9 sek.
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 12,2 km/l
Startpris: 2.099.998 kr.
(S-Klasse fås fra 1.749.998 kr.)
S-klassen er altså stadig et motorvejslokomotiv, som med få og korte pauser kan køre Tyskland tyndt med over 200 km/t.
Inden jeg springer til nye funktioner, så lad mig runde køreegenskaberne af, for de overrasker faktisk en del. Personligt har jeg aldrig kørt en mere støjsvag og komfortabel bil. Den svæver hen over ujævnheder og motoren er kun svagt hørbar. Jeg bliver nødt til at sige det igen: Det her må være verdens mest støjsvage bil.
Motorvejskørsel ved 200 km/t er afslappet og har du brug for bremserne, så barberer de hastigheden af som en ragekniv – helt uden vibrationer.
Det overraskende er, at selv i Sport-indstillingen, så er komforten 100% i højsædet. Bilen kører sådan set præcist nok, men involverende bliver den aldrig på køreegenskaberne. Det er en bil, som skaffer chauffør og passagerer afslappet frem uanset hastighed. I øvrigt er ni ud af ti solgte S-klasse den lange model, hvorfor mange kun oplever bilen fra bagsædet. Hvilket også forklarer hvorfor S-klassen har en airbag til passageren på højre bagsæde.
SE OGSÅ | For 4,5 millioner kroner familiebil – Bentley Bentayga
Her er der naturligvis også mulighed for massage samt køl eller varme i sædet. Og passageren kan med den rette pakke køre højre forstol frem og lægge sædet ned. Det er helt optimalt til arbejde og hvile, men her manglede forgængeren nu heller ikke meget.
Massage-delen er naturligvis blevet bedre og det samme er mulighederne for betjening fra MBUX-tabletten.
Ingen S-klasse uden nye features, som ikke er set i andre biler. Lad os starte med gimmicks eller blærerøvsdetaljerne, som du godt kan undvære. Mest tydeligt er 3D-displayet, der giver dybde i instrumentet foran rattet. 3D-effekten er fed at se på, men det bliver lidt gnidret for mine øjne – lidt som 3D i biografen. Hvis det står knivskarpt for dig, så er det måske fedt for dig. Det er standard på danske modeller men heldigvis nemt at slå til og fra.
En anden gimmick er det nyeste fra lydpartneren Burmester, hvis du tilkøber det. Her er surround-sound med 4D, hvilket betyder en slags bashøjttaler i sæderne. Det er en oplevelse, men mere et sjovt påfund end berigende for lydoplevelsen. Naturligvis er her også Mercedes-Benz varemærke: Ambiente-light for alle pengene. 250 dioder kan styres i et hav af farver og dem i døren kan for eksempel advare ligesom blindvinkel-dioden i sidespejlet. Nogle synes at kabinen er for liret, men jeg synes skærmene og menuerne er flotte og lækre. Men nu er jeg også fra Herning, så kan du selv vægte mit udsagn.
Der er naturligvis for mange features til at remse op i denne artikel, men jeg tager de vigtigste. For det første SKAL du tilkøbe aktivt styrende bagaksel – den korter op til to meter af venderadius.
SE OGSÅ | 3x største motorer på Bilbasen
En anden nyttig detalje, som udrulles i parkeringshusene er Automatic Valet Parking. Her stiller du bare bilen i en stor aflæsningsbås, og aktiverer parkering med din app. Herefter parkerer bilen selv under Mercedes-Benz forsikring, og når du skal bruge bilen igen, bliver den bare tilkaldt.
Nogle vil måske sige, at Tesla kan det samme, men bare ikke må. Men i Mercedes-Benz er systemet udviklet af Bosch og kræver mindre udstyr i bilen, men mere i parkeringshuset. Uanset, så er det smart.
S-klassen får anden generation af MBUX-systemet, som efter min mening er det bedste på markedet. Denne gang har Mercedes-Benz desværre sparet hjulet mellem sæderne væk, den savner jeg lidt, men skærmen sidder nu bedre placeret og touch er indtænkt.
Android Auto fungerede gnidningsfrit for mig, hvilket, sammen med Apple Carplay, også er muligt i Danmark.
Ingen tvivl om at S-klassen er det optimale langtursmissil, men hvilken motor skal man så vælge? I første omgang kommer kun 6-cylindrede varianter til Danmark. Senere en plug-in-hybrid og en V8 i S580. Jeg har prøvet alle varianter på nær den ’lille’ diesel med 286 hk.
V8 er, naturligvis, min favorit. Den yder over 500 hk og giver mest magt på motorvejen. Samtidig har den en lækker afdæmpet V8-lyd.
På andenpladsen kommer plug-in-hybriden, som har taget alle de rigtige valg: 100 km rækkevidde fra et stort batteri og opladning med 60 kW på DC og 11 kW på AC. Alle detaljer er ikke på plads, men den lanceres i 2021 med en 110 kW elmotor kombineret med en 3-liters rækkesekser.
LÆS OGSÅ | GLS er den største SUV fra Mercedes-Benz. En S-Klasse i højformat?
På min delte tredjeplads kommer S500 og S400d. S500 ER hurtigst ved fuld acceleration, men der er stadig god magt i dieselen, som har alle de mest moderne rensningssystemer.
Konklusionen på et par dage i fire forskellige S-klasser er, at Mercedes-Benz har skabt verdens mest komfortable bil og for en gang skyld ville jeg ønske, at jeg var rig og vigtig nok til at køre S-klasse. For at sætte tingene i relief, så føltes den GLE Coupe, som vi kørte til Stuttgart i, decideret hård og ukomfortabel i forhold til S-klassen.
Bilbasen var inviteret til Stuttgart af Mercedes-Benz Danmark.
DIESEL
S 350 d / 286 hk / 600 Nm / 1.749.998 kr.
S 350 d LANG / 286 hk / 600 Nm / 1.849.998 kr.
S 350 d 4MATIC / 286 hk / 600 Nm / 1.824.998 kr.
S 350 d 4MATIC LANG / 286 hk / 600 Nm / 1.924.998 kr.
S 400 d 4MATIC / 330 hk / 700 Nm / 1.924.998 kr.
S 400 d 4MATIC LANG / 330 hk / 700 Nm / 2.024.998 kr.
BENZIN
S 500 4MATIC / 435+22 hk / 520+250 Nm / 1.999.998 kr.
S 500 4MATIC LANG / 435+22 hk / 520+250 Nm / 2.099.998 kr.
Advantagepakke (standard i DK):
Premiumpakke (standard i DK):
Premiumpakke Plus (25.000 DKK):
Executive bagsædepakke (150.000 DKK):
Business Class (370.000 DKK):
AMG pakke (130.000 DKK):
SE OGSÅ | Om lidt kan festen slutte for Tesla Model S og Porsche Taycan
Den lille elektriske Renault 5 E-Tech Electric med rækkevidde op til 410 kilometer fås på privatleasing fra 2.995 kr. Alle varianter er med i privatleasingvarianter, og engangsydelsen er 4.995 kr.
Den elektriske Ford Explorer har høstet ros for at udnytte det fulde potentiale af den VW-platform, den er bygget på. Spørgsmålet er bare, om det er nok til at hamle op med en stærkt prissat Renault Scenic E-Tech Electric?
2025 er skudt i gang og vi tager et kig ind i fremtiden for elbiler. Udviklingen er rødglødende, så du skal holde fast for at følge med.
Kia EV3 er Årets Bil i Danmark 2025, og Bilbasens første test af basismodellen til 269.999 kr. viser, at den kompakte elbil gør det fremragende.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.