3x biler, der tog teknologiske kvantespring
Nogen skal jo være de første! Vi ser i dag nærmere på 3 biler, der kom først med ny teknologi, som vi i dag tager for givet.
TEKST Simon Hallenslev FOTO Kia PR
Koreanske Kia bringer en ny og sjældent set silhuet-kombination ind i den elektriske ligning. Den nye Kia EV4 udbydes nemlig både som sedan og hatchback i en verden af SUV’er og crossovers. Og ja, der findes også elektriske sedaner – men hvornår har du sidst set en Tesla Model 3 som hatchback?
LÆS OGSÅ | Den lille Kia EV2 er på vej
Om det til syvende og sidst ender med at blive Tesla Model 3, der skal udkonkurreres, må tiden vise. Afsløringen af Kia EV4 bringer nemlig ingen specifikationer med sig, hvorfor vi ikke kender bilens dimensioner eller teknik – eller interiør, for den sags skyld. Alt det får vi først på Kia EV Day 2025 den 24 februar, hvor der også ventes andre spændende nyheder.
Beslutningen om at udbyde Kia EV4 som både sedan og hatchback udspringer alene fra alsidighed, det siger Kia. Det er ganske enkelt for at give kunderne flere valgmuligheder og for at sikre, at der findes en Kia til alle. Sedan-udgaven skal, ifølge Kia, stikke lilletåen i premium-segmentet og henvende sig til en kræsen kundegruppe, der er på udkig efter en livsstilsbil.
Det kan også være en anden måde at sige, at Kia EV4 som sedan er mindre pragmatisk. Baseret på de netop offentliggjorte billeder ser det nemlig ud til, at åbningen på bagagerummet er en smal sedan-åbning som på Model 3. Ikke som på den hedengangne Kia Stinger, hvor bagruden åbnede med og kvalificerede den mere som en fastback end en sedan.
Det langstrakte long-tail design på sedan-varianten giver Kia EV4 et helt andet udtryk i profil såvel som bagfra. På bagenden ses en todelt spoiler samt lodrette baglygter, og den mere strømlinede silhuet kan potentielt bidrage til at øge effektiviteten og sænke forbruget. Det får vi se, når specifikationerne offentliggøres.
Kia EV4 som hatchback har et mere genkendeligt format set med danske briller. Den klassiske hatchback-form trækker tydelige tråde til både Kia EV3 og EV9. Den kortere bagende sikrer, sammen med bredtmonterede baglygter, et mere robust og, hvis du spørger os, mere harmonisk udtryk. Uanset hvilken formgivning, man foretrækker, er det befriende at se en modellancering, der ikke er endnu en crossover.
Den nye Kia EV4 præsenteres i sin fulde form, med både interiør-billeder og specifikationer d. 24. februar. Kia EV4 præsenteres samtidigt med den lille EV2, og så er det spændende, hvilken af de to der løber med rampelyset.
Nogen skal jo være de første! Vi ser i dag nærmere på 3 biler, der kom først med ny teknologi, som vi i dag tager for givet.
Med lanceringen af den billigere Volvo EX90 Single Motor er der nu flere valgmuligheder, hvis du er i markedet for en stor, elektrisk Volvo.
Volvo må forventes at vinke farvel til den vigtige XC60, når den elektriske EX60 tager over næste år. Derfor sender de den afsted med et opfrisket design og en ny kabine, som Danmark ikke får glæde af.
Selvom importtold på kinesiske biler har sendt Maxus i flyverskjul, er der på Bilbasen potentiale for et røverkøb. En hel håndfuld fabriksnye Maxus Euniq6 udbydes nemlig nu til en stærkt nedsat pris.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.