Cupra VIL være det sjove alternativ, men kan det overhovedet lade sig gøre i en SUV med forbrændingsmotor? Vi kører første tur i den nye Cupra Terramar.
Tekst: Rasmus Tønder Christiansen Billeder: Cupra Danmark
Bilbasen var inviteret til Spanien af Cupra Danmark.
Det er ingen hemmelighed, at Cupra har haft fart på i år – fem nye modeller er blevet præsenteret i løbet af 2023, hvilket er en stor offensiv især for et relativt nyt brand. Terramar-modellen runder produktoffensiven af med manér og cementerer Cupras position som et brand med ambitioner.
Læs også: Vinderen af Årets Bil i Danmark 2025…
Cupra har indgået et samarbejde med Audi, hvilket betyder, at Terramar bliver bygget på Audis fabrik i Györ, Ungarn. Dette partnerskab en indgået for at fremme byggekvaliteten i Cupras produktion. Med teknologi fra VAG og Cupras flabede attitude, håber spanierne at tiltrække et bredere segment af købere, der søger en kombination af høj byggekvalitet og gode køreegenskaber.

Cupras sidste forbrændingsmotor
Cupra har, ligesom det meste af bilverdenen, sat kurs mod en elektrisk fremtid. Men før vi helt siger farvel til benzinmotoren, har spanierne besluttet sig for at give os en sidste dans med en “rigtig” motor.
Der kommer tre forskellige varianter til det danske marked:
Terramar 1,5 eTSI, 150hk, DSG: 499.990,- Fås med træk op til 1.800 kg. Terramar VZ 2.0 TSI, 4drive, 265hk, DSG: 589.990,- Fås med træk op til 2.200 kg. Terramar VZ e-Hybrid, 1.5 272hk, DSG: 594.990,- Fås med træk op til 2.000 kg.
Det forventes, at plug-in hybridvarianten VZ e-Hybrid bliver den med størst chance for at sælge på dansk grund. Den har et batteri på 19,7 kWh, der lades med 11 kW og fyldes op fra 10 til 80 procent på kun 26 minutter. Den elektriske rækkevidde er op til 120 km, og med hjælp fra benzinmotoren kan den samlede rækkevidde nå op på 910 km.
De første leverancer af Terramar i Danmark vil ske i løbet af November 2024.




Hvordan er kabinen?
Hvis du er til kobberdetaljer og futuristisk design, vil du føle dig hjemme i Cupra Terramar. Hvis du omvendt er typen, der foretrækker minimalisme og diskrete løsninger, kan kabinen i Terramar blive lidt af en mundfuld.
Midterkonsollen er domineret af en stor 12,9” infotainmentskærm, som vi kender fra andre modeller i VW-koncernen, som f.eks. ID.4. Skærmen er intuitiv, let at bruge, og funktionaliteten er, hvor den skal være. Systemet er ikke klasseledende, men bestemt brugervenligt og nydeligt. Brugervenligheden er også til stede i resten af kabinen, hvor særligt rattet med fysiske knapper begejstrer.
Kabinen formår at kombinere det bedste fra Cupras ungdommelige og kække energi med praktiske elementer som en god køreposition og godt med bagagerumsplads. På den måde hænger det hele godt sammen – hvis altså du er på udkig efter noget andet end det klassiske og diskrete. Hvis ikke, må du orientere dig andetsteds i VAG-gruppen!

Hvordan kører den?
Om det skyldes, at vi er på Cupras hjemmebane lidt uden for Barcelona i bagende solskin, må guderne vide, men Terramar bevæger sig, som man håber. Det spanske ophav skinner med andre ord igennem. Ruten gennem bjergene er en smal sag, hvor særligt en dynamisk undervogn giver liv til køreturen.
Når vejene bliver smalle og snoede, lystrer Terramar på inputs med skarp indstyring og en generelt dynamisk facon – især med bilens størrelsen taget i betragtning. Den høje køreposition og SUV-følelse er stadig at finde, men Terramar føles solidt plantet og agil. Der er dermed en flot dualitet i måden, den kører.
Trykker man på Cupra knappen på rattet, kan man skifte over i Cupra køreindstillingen, som er symboliseret med et lille Cupra logo på skærmen. Det gør, at alt spænder mærkbart op til sjov på en måde, man ikke vil forvente det i en SUV (udover en Cupra).
Det sportslige modus betyder også, at den får fuld skrue med falsk motorlyd gennem højtalerne. Den falske lyd bliver for meget af det gode og grænsende til latterligt i en eTSI med 150 hk, men der er da sikkert nogen derude, som synes at det er en fed feature.

Hvis bare vi var i 2021
Terramar er den sidste benzinbil fra Cupra, som lander i en dansk virkelighed, hvor end ikke et plug-in hybridsystem kan hjælpe den på vej. Med en startpris på 499.990 kr. for 1,5 eTSI-varianten og 594.990 kr. for plug-in hybriden, skal Terramar bide skeer med tunge fuldelektriske konkurrenter som Audi Q6 e-tron. Her kan Cupras linjer og dynamiske køreegenskaber kun gøre så meget.
Det er ærgerligt, at fokus ender på forbrændingsmotoren og dens prismæssige barrierer, da Cupra Terramar er en velkørende og praktisk bil. Hvis kalenderen skrev 2021, havde Terramar med al sandsynlighed været en noget større success på det danske marked, end den bliver i 2024.
For de danskere, der absolut vil have en SUV på benzin eller som plug-in hybrid, vil Terramar dog være et friskt alternativ til nogen af dens mere fornuftige tyske fætre.
SPECIFIKATIONER
Cupra Terramar VZ e-Hybrid
Motor: R4, 1.498 cm3, benzin + elmotor Ydelse: 272 hk 0-100 km/t: 7,3 sekunder Tophastighed: 215 km/t Forbrug: 250 km/l CO2-udledning: 10 gram/km Elektrisk rækkevidde: 120 kilometer Mål (L/B/H): 452/186/158 cm Køreklar vægt: 1.904 kilo Bagagerumsvolumen: 400 liter
Pris: 594.900 kr. (Terramar fås fra 499.900 kr.) Privatleasing: Kontakt forhandler (Terramar fås fra 5.495 kr. md. ydelse/14.995 kr. udbetaling/15.000 km/36 måneder) Beskatningsgrundlag, firmabil: Fra 494.240 kr. (Terramar fås fra 448.350 kr.)