februar 10, 2023

Første tur: Det er 2023, og vi prøver en helt ny dieselmotor fra Mazda

En ny diesel i 2023? Har Mazda tabt sutten? Et mislykket forsøg på økonomikørsel i CX-60 med den nye 3,3-liters dieselmotor fortæller, at de ved, hvad de laver.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Invitationen er til Economy Drive i El Vendrell vest for Barcelona. En testkørsel med økonomikørsel med en strækning på 200 kilometer. Motorveje, landeveje, bjergveje. Det er en rute, der ville være meget slem ved rækkevidden i rigtig mange moderne elbiler, også selv om højre fod er bundet til benet, og der udsendes elektrisk stød gennem foden, hvis man trykker for hårdt på speederen.

Elmotoren i Mazda CX-60 er så lille, at den slet ikke tillader kørsel alene på strøm. Den økonomifokuserede tur foregår ikke i plug-in hybriden, der kom på markedet i 2022. Her er en stor forbrændingsmotor kilden til at drive bilen – og det er en dieselmotor.

LÆS OGSÅ | Mazda CX-60 med 3,3-liters diesel er en dyr sag

I 2023 har bilproducenterne travlt med at holde journalister fra dieselbiler. De fleste sælger fortsat biler med dieselmotor, men vi kommer sjældent ud for at prøve dem, og vi får dem meget sjældent til test i Danmark.

Mazda skiller sig ud fra mængden. Japanerne taler frit fra leveren. Vi kan ikke bare skifte til elbiler på nogle få år. Fint, hvis vi kan klare det i Nordeuropa, men det kommer til at gå langsomt i Sydeuropa, Japan, Australien og i andre egne. Mazda tænker bredt. Plug-in hybrider, hybrider, benzinmotorer, el og dieselmotorer.

LÆS OGSÅ | Første tur: CX-60 PHEV varsler nye tider hos Mazda, men den mangler finpudsning

Og dieselmotoren i CX-60 er helt ny. E-Skyactiv D-motoren, som kunne bruge et mere mundret navn, er usædvanlig i kraft af mange cylindre, stor slagvolumen og, ikke mindst, lavt forbrug og lave emissionstal.

Forbruget er i sig selv en sensation

Den nye motor lægger faktisk slet ikke op til økonomikørsel, når jeg ser på konstruktionen. Det her er en stor motor med en slagvolumen på 3.283 cm3, og som var den lavet af en bilproducent fra Bayern, der har et navn med tre bogstaver, har den seks cylindre på række.

At Mazda i 2022 introducerede CX-60 på en helt ny platform, hvor det i nogle versioner er baghjulene, der sender motorens kræfter ned i vejen, var i sig selv usædvanligt. At Mazda udvikler helt nye sekscylindrede motorer er et trin eller to vildere endnu.

LÆS OGSÅ | Mazda MX-30 klar som unik plug-in hybrid

Økonomikørslen foregår med den mildeste udgave af dieselmotoren. Med 200 hk, 450 Nm og baghjulstræk kunne den sagtens komme fra BMW, men en BMW med dieselmotor og sammenlignelig ydelse har kun fire cylindre. Usædvanlig, den her Mazda. Var den udviklet for 15-20 år siden, havde ingen af os løftet et øjenbryn, men nutiden byder simpelthen ikke bare lige på nye sekscylindrede dieselmotorer.

Med 200 hk trækker dieselmotoren på baghjulene – med 254 hk trækker den på alle fire hjul. En kommende ny benzinmotor med seks cylindre vil kunne fås med begge former for træk

Med 254 hk, 550 Nm og firehjulstræk nærmer CX-60 i stærkeste dieselversion sig de tyske konkurrenter (Audi Q5 50 TDI Quattro og BMW X3 xDrive30d, der begge har 286 hk) med seks cylindre. De har flere hestekræfter, men Mazda bruger nye principper i motorens forbrænding og opbygning, som giver store store brændstofbesparelser.

CX-60 med 254 hk har et WLTP-forbrug på 19,2 km/l (med 200 hk er forbruget 20 km/l) og CO2-udledning på 137 gram. X3 30d klarer sig pænt med 15,9 km/l og 165 gram/km, men Q5 50 TDI ser sort ud med sine 12 km/l og 218 gram/km. Q5 har et WLTP-forbrug, der er 62,5 procent højere end CX-60. Tankevækkende er et mildt ord i denne sammenhæng.

Den gamle 2,2-liters diesel ser gammel ud

Om det er muligt at ramme 20 km/l på økonomituren, kommer jeg tilbage til. Først skal der en – kort – teknisk gennemgang til, for den viser, at dieselmotoren på næsten alle måder er mere avanceret og bedre end den nogensinde har været før.

Opbygningen af den nye 3,3-liters diesel er kompliceret på et niveau, hvor kun en Mazda-ingeniør vil kunne gengive det. Jeg erkender blankt, at jeg ikke kan bevæge mig dybt ned i detaljerne, så hvis nogen skulle ønske at dykke ned i det, sender jeg gerne materiale fra Mazda, der beskriver alle processer og teknikker.

Mazda holder stædigt fast i et princip om “right-sizing” af sine motorer. Motorerne skal have en optimal størrelse, hvor de forbrug og lav udledning er vigtigere end mange kræfter. I forhold til den gamle 2,2-liters diesel, der stadig er aktuel i CX-5, spreder den nye motor presset over to ekstra cylindre og større slagvolumen.

LÆS OGSÅ | Frække farver og former på fornyet Mazda 2

3,3-liters motoren er effektiv i et langt større område end 2,2-litlers motoren. Den har 40 procent effektiv udnyttelse af brændstoffet over et stort omdrejningsområde, hvor den gamle motor kun momentant kommer op på 40 procent.

CX-60 får senere i 2023 følgeskab af den større CX-80, der vil kunne fås med syv sæder. Hvordan den ser ud, ved vi ikke endnu

Forbrændingskammer med form som to halve æg

Den nye motor har et usædvanligt forbrændingskammer, hvor indsprøjtningen af diesel rammer et område, der er formet som to sideliggende rum, der hver har form som et æg skåret over på langs. Det øger præcisionen i forbrændingen, hvor indsprøjtning sker i to trin, og det sænker partikeludledningen.

LÆS OGSÅ | Kæmpe SUV fra Mazda med 340 hk

Mazda-ingeniøren Heiko Strietzel fortæller også, at stemplernes placering i forhold til indsprøjtning af diesel er ændret, og at en mager blanding af luft og brændstof er med til at kompensere for, at den nye motor og CX-60 er tungere end en CX-5 med 2,2-liters diesel.

Selv med flere kræfter og cirka cirka 150 kilo mere at slæbe på, er CX-60 diesel med 200 hk langt mere effektiv end CX-5 diesel med 184 hk. 20 km/l i CX-60 mod 15,5 km/l i CX-5.

Sekscylindret diesel er og bliver en nydelse

Den nye CX-60 har fra første køretur i Portugal i 2022 irriteret mig. Indtrykket af en lækker SUV, som kan mænge sig med Q5, X3 og XC60 er der. Så længe CX-60 står stille. Jeg mener, at PHEV-drivlinjen med 327 hk, sat sammen af en 2,5-liters sugemotor og en elmotor, er ufærdig, og jeg ville have gættet på en ydelse på 250 hk, hvis ikke jeg kendte tallet 327.

Køreegenskaberne er også skuffende. Styretøjet er ligegyldigt og ikke præcist nok, ulig noget Mazda ellers sender ud med sine biler. Undervognen i den 2,1-2,2 tons tunge SUV, er stiv og håndterer alligevel bump og huller med let gyngen. Dieselmodellen kommer med en vægt næsten 170 kilo lavere end plug-in hybriden. Jeg kan hurtigt konstatere, at det giver en bedre affjedring, og CX-60 diesel styrer mere engageret ind i svingene end CX-60 PHEV.

LÆS OGSÅ | Duel: Japansk livskraft i Honda Civic og Mazda 3

Dansen med bagenden er ny. Med baghjulstræk er det tilladt med udskridninger, før ESC-systemet kommer på banen. Nogen fundamental ændring er der ikke tale om. En X3 kører om hjørner med CX-60, og en Volvo XC60 har en helt anden komfort i affjedringen.

Selv om dieselmotoren klak-klakker noget mere end en V6-diesel fra Audi, er den lidt rå lyd lækker og den store forskel fra en firecylindret diesel. Bundtrækket lader vente på sig ved lav fart, men oppe i fart er 3,3’eren mægtig med sit høje omdrejningsmoment.

LÆS OGSÅ | Test: Mazda 2 Hybrid er en fin Toyota

CX-60 med dieselmotor er ikke hurtigere end konkurrenterne fra 0-100 km/t, for hvem det måtte have en betydning. Den testede version med 200 hk bruger 0,5-1 sekund mere end konkurrenterne, mens udgaven med 254 hk ligger tættere på 2 sekunder mere end tyskerne med 286 hk. Forskellen overfor de firecylindrede udgaver af konkurrenterne er, at det er en større fornøjelse at lytte til seks cylindre under pres end fire cylindre.

CX-60. Fås også i andre farver end hvid

Diesel gør CX-60 bedre, men der er (stadig) plads til forbedringer

Men Mazda har ikke rettet op på nogle fundamentale ting, som man ikke støder på i de lidt dyrere konkurrenter. Affjedringen er stadig ikke helt god nok, og så forbløffes jeg på den lange tur i Spanien igen over, hvor meget støj der er i kabinen. Bagdørene lukker med en trist og blikket lyd, der ville få Audi til lukke Q5-produktionen i en måned for at lave ændringer.

Ændringer i den genre ligger næppe lige for, når det kommer til CX-60, men i det mindste er der håb for, at den større CX-80 med syv sæder er bedre på de problematiske områder.

LÆS OGSÅ | Test: Mazda CX-5 ligner en million, koster 310.000 kr.

Med en stærk dieselmotor føles CX-60 tættere på målet, som er at nå et niveau som de bedste på markedet. Uden den upolerede PHEV-drivlinje er CX-60 en bedre bil, og den danske importør forventer et salg på cirka 200 CX-60’ere i løbet af 2024. Prisniveauet er andet en for PHEV’en, der starter på 485.000 kr. Billigste diesel koster 644.000 kr., hvor en tilsvarende Audi Q5 med 204 hk – som dog har firehjulstræk og mindre udstyr – koster 700.000 kr.

Det flotte design i kabinen, hvor Takumi-topversionen har lyst stof og asketræ på panelerne, gemmer på stedvist billige materialer og skarpe kanter. Det skal være bedre, når fjenden er luksusbiler fra Tyskland.

Mazda laver desværre ikke biler, hvor støjniveauet i kabinen er rigtig lavt. Det gælder også CX-60, som er præget af vind- og vejstøj

Dieselmotoren er ligeglad med hård kørsel

Der er et skridt mere for Mazda at tage, før CX-60 er rullet helt ud på markedet. I løbet af året kommer endnu en ny sekscylindret motor. En R6-benzinmotor uden turbo, som skal konkurrere med SUV’er med 2-liters benzinmotor fra andre mærker.

Jeg var inviteret til at deltage i en økonomitest med CX-60, men jeg havde en skjult dagsorden. Jeg vil hellere bevise, at en god dieselmotor kan prygles og køres hårdt og stadig lande på et fremragende forbrug.

Efter cirka 200 kilometer og optankning af bilerne var det vindende hold to britiske journalister, som kørte pænt og forudseende. De gjorde det med en gennemsnitsforbrug på 20,9 km/l. En forbedring i forhold til WLTP-forbruget.

LÆS OGSÅ | Først Porsche – nu også Mazda og Formel 1: Syntetisk benzin er en del af løsningen

Det danske hold, med mig som den ene part, morede sig på bjergvejene, kørte dieselmotoren ud i gearene og lavede hårde accelerationer. Vi pressede motoren mere, end kunderne, tror jeg, typisk vil gøre det.

Vi kom ud med et forbrug på 18,2 km/l. Dét er imponerende. Selv om jeg nok ikke rykker det mindste med mine argumenter, så er den nye Mazda-motor et konkret bevis på, at det er en fejl allerede at stoppe udviklingen af dieselmotorerne, som det er ved at ske.


SPECIFIKATIONER

Mazda CX-60 3,3 E-Skyactiv Takumi 

Motor: R6, 3.283 cm3
Ydelse: 200 hk/450 Nm
0-100 km/t: 4,4 sekunder
Tophastighed: 212 km/t
Forbrug: 20 km/l
CO2-udledning: 129-130 gram/km
Mål (L/B/H): 475/189/169 cm
Køreklar vægt: 1.903 kilo
Trækvægt: 2.500 kilo
Bagagerumsvolumen: 570-1.726 liter

Pris: 686.050 kr. (CX-60 fås fra 485.100 kr. Diesel fra 643.600 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Kun med 254 hk og firehjulstræk fra 24.995/9.695 kr. (CX-60 fås fra 24.995/5.995 kr.)
Beskatningsgrundlag, firmabil: Kontakt forhandler


Brugte Mazda CX-60 til salg på Bilbasen

Se flere brugte Mazda CX-60 til salg på Bilbasen

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS