Selv om du måske har hørt det mange gange før, så kan du nok klare at høre det en gang mere: Lave biler har et lavere forbrug end høje biler, fordi de lave biler har en lav vindmodstand. Det er mere relevant end nogensinde før, fordi lavt forbrug i en elbil er altafgørende for lang rækkevidde.
Den elektriske sedan har, så godt som per automatik, lavere forbrug og bedre rækkevidde end den vindblokerende SUV. Hyundai Ioniq 5 og 6, Mercedes EQE og EQE SUV, BMW i4 og iX3 – et lavt karrosseri giver 100 kilometer eller mere til rækkevidden.
Så behøver jeg ikke en længere forklaring på, hvorfor Volkswagen om halvanden uge fejrer verdenspremiere på en lav elektrisk model. Volkswagen vil også kunne påberåbe sig fremskridt og højere effektivitet, og med den store ID.7 regner tyskerne med at kunne ramme 700 kilometer på en opladning.
Et nyt og større batteri…
700 kilometer i ID.7 står overfor maksimalt 533 kilometer i ID.5. De 700 kilometer står også overfor de maksimale 614 kilometer i den nye Ioniq 6 og maksimalt 671 kilometer i EQE. Men 700 kilometer opnår Volkswagen ikke i ID.7 med det eksisterende batteri fra den øvrige ID-familie på 82 kWh (77 kWh anvendelig kapacitet), men med et nyt batteri.
Her har vi at gøre med en batteri med en kapacitet på 91 kWh, hvoraf 86 kWh er den anvendelige kapacitet for brugerne. Jeg kan ikke sige mere om batteriet lige nu, for min Første tur i den nye ID.7 foregår i en kamufleret bil. Frem til den 17. april er der detaljer, som er strengt fortrolige.
Volkswagen kunne ikke vente med at fortælle, at det nye batteri giver rækkevidden på omkring 700 kilometer. Det er så imponerende tal, så jeg kan godt forstå, de ikke holder det tilbage. Versionen med 82 kWh kan kan lades med op til 170 kW, og de er klar over, det ikke er mere end gennemsnitligt. Det nye batteri kan, oplyser tyskerne også allerede, kan dog lades med op til 200 kW.
Det er sværere at forklare folk, som kun fokuserer på det maksimale optag af strøm, og de 170 kW i basismodellen, er, at ID.7 holder et højt gennemsnit under hele opladningen. Mindst lige så vigtigt for en hurtig tilførsel af strøm.
Den bil jeg prøver i et bakket og meget fredeligt område nord for kystbyen Alicante, har ikke det nye batteri. Den farverige ID.7 har under sin kamuflage batteriet på 82 kWh, så den kan formentlig “kun” køre omkring 615 kilometer på en opladning.
… og en ny elmotor
ID.7 bliver første model på markedet med det nye batteri, og den store hatchback – ID.7 har stor bagklap – skjuler endnu en stor nyhed under sit underlige mønster. En ny elmotor. Jeg er sikkert ikke den eneste som føler, at ID.4 og ID.5 med en elmotor og 204 hk er fint kørende med den ydelse, men heller ikke mere end det.
Hjælpen er på vej i form af den nye elmotor, som i løbet af kommende modelopdateringer siver ud i resten af ID-familien. Alene det faktum at den nye motor har 286 hk, får betydning for køreoplevelsen, men det maksimale drejningsmoment afslører den helt fundamentale forskel: 545 Nm.
Det er et drejningsmoment sammenligneligt med det, du typisk vil finde i elbiler med to elmotorer og ikke kun en. Den ældre elmotor med 204 hk leverer 310 Nm, og elmotoren i Ioniq 6 med 229 hk leverer 350 Nm. Motoren i i4 med 286 hk er stærk med 430 Nm. I GTX-udgaverne af ID.4 og ID.5, som har en elmotor i hver ende, er der “kun” 460 Nm, så ID.7-motoren er tættere på den 325 hk stærke Ioniq 6 med to elmotorer og 605 Nm.
En elmotor er mere effektiv end to elmotorer, hvorfor VW lover rækkevidden på mindst 615 kilometer, og med sin nye elmotor har ID.7 et overskud af kræfter, som er ukendt fra ID.4/ID.5 med 204 hk.
Hvor fuld acceleration i en ID.4 udløser en flydende og egentlig meget passende kraftudvikling, er fuld acceleration i ID.7, de få steder jeg når at prøve det på turen, en frisk affære.
Den store Volkswagen
Fik jeg nævnt, at ID.7 er en meget stor bil? ID.7 kradser på døren til 5 meter, og ikke bare er den næsten 20 cm længere end den nuværende Passat Variant. Den er også 1,5-2 cm længere end Mercedes EQE. Den nye VW er ingen europæisk bil, i bred forstand, men en verdensbil, hvor markeder som USA og Kina fylder meget i udviklingen.
Europa som marked fylder tydeligvis stadig rigtig meget, for ID.7 som hatchback bliver ikke en ensom ID.7-model. I løbet af fire-fem måneder viser VW en stationcarudgave, som primært er til europæerne.
Alene størrelsen giver ID.7 en tilstedeværelse på vejen, som viser luksus. ID.7 er den nye elektriske topmodel, og den ikke bare fylder på vejen i almindelig forstand, men også i overført betydning – og hvad angår mit køreindtryk.
Hvor meget ID.7 vejer, ved jeg først senere i april, og med det nye batteri på 91 kWh vil ID.7 være tungere endnu end den ID.7 med 82 kWh, jeg kører her. Jeg vil med det samme sige, at den 30-40 minutter lange tur, jeg kører i ID.7, kun er en lille forsmag, som giver ufuldstændig indsigt i køreegenskaberne. Næsten alle veje på turen er smaller og med skarpe sving, og der er ingen store landeveje eller motorveje.
ID.7 er en stor bil på små veje, og den komfortorienterede undervogn med adaptiv dæmpning, DCC-affjedringen, lader sig justere mere end den tilsvarende i ældre ID-modeller. Den er, i både den komfortable og den stramme ende af skalaen, først og fremmest meget komfortabel.
Styretøjet virker nærmest mere indirekte end i ID.3 og ID.4, men det er ingen perfekt kritik, for hvor mange danske ID.7-ejere kommer lige til at køre på meget smalle, meget snoede spanske bjergveje?
Endelig er der lys i listen
ID.7 er det første ID-produkt med et stærkt forbedret interiør. En topmodel med samme interiør som ID.4 ville være en katastrofe, så store forbedringer er velkomne. Kun to knapper til fire elruder i førersiden er der stadig, og det samme med touch-panelet til forlygter og forrudeblæs. Men meget af er der, heldigvis, pillet ved.
ID.7 har et mere nøgternt og mindre prangende interiør end eksempelvis Mercedes EQE, men luksusfølelsen er alligevel tydelig. Her er materialer med flotte, rolige farvetoner og alle de bløde materialer, der mangler i selv ID. Buzz. Et stort head-up-display er standard, hvorfor der ikke er brug for en stor digital instrumentering – og ID.7 har da også en overskuelig lille digital skærm bag rattet, som stort set ikke kan justeres.
En infotainmentskærm på 15” er også standard, og lige foran den sidder, ID-typisk, en flad sort liste med berøringsoverflade til klimananlæg og lyd. Nu er der lys i den, så man kan se, hvad man laver om natten. Paradoksalt, at der er mindre brug for den i ID.7 end andre modeller, for i den store infotainmentskærm er der store ikoner til sædevarme og klimatemperatur.
Som en praktisk og stor hatchback har ID.7 virkelig meget plads. Bagsædepassagerer får en fremragende køretur, og til forskel fra Ioniq 6, som har et lille bagagerum med en meget lille åbning, er rummet i ID.7 meget nemt at komme til og kan udvides op til cirka 1.600 liter.
Stor bil til stor pris?
Volkswagens nye flagskib kommer til Danmark i oktober, og uden helt at vide det, bliver ID.7 en veludstyret bil, hvorfor priserne også vil lægge afstand til ID.4-priserne, ligesom ID.7 bliver en noget dyrere bil end Ioniq 6. Op i EQE-luftlag (fra 702.250 kr.) vil den slet ikke komme, men jeg gætter på en pris fra et sted mellem 480.000 og 500.000 kr.
Først senere i april kan vi vise, hvordan ID.7 ser ud uden kamuflagen. Jeg har set ID.7 uden indpakningen, og, som det nok ikke er nogen overraskelse, stikker den på ingen måde af fra de øvrige ID-modeller.
ID.7 er væsentlig ikke kun som flagskibsmodel, men også som forsmag på, hvad der kommer til at ske med de øvrige ID-modeller i de kommende år. Det nye og større batteri, men også den langt kraftigere elmotor, kan give en energiindsprøjtning til hele modelprogrammet.
SPECIFIKATIONER
Volkswagen ID.7 82 kWh
Motor: Elmotor (bagtil) Ydelse: 286 hk/545 Nm 0-100 km/t: Ikke oplyst Tophastighed: 180 km/t Forbrug: Ikke oplyst Batteristørrelse: 82 kWh (77 kWh anvendelig) Rækkevidde: 615 kilometer Ladekapacitet: 170 kW Mål (L/B/H): 496/186/154 cm Køreklar vægt: Ikke oplyst Trækvægt: 1.200 kilo Bagagerumsvolumen: 532-1.600 liter
Prisgæt: 480-500.000 kr. (endnu ingen frapris) Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke oplyst Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst
Brugte Volkswagen ID-modeller til salg på Bilbasen
Se flere brugte VW ID-modeller til salg på Bilbasen
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Renault 5 E-Tech Electric kommer i foråret 2025 med retro-charme og rækkevidde op til 410 kilometer. En sammenligning med den første Zoe viser, hvor langt batteriteknologien er kommet.
Med den nye MMA-platform, som debuterer i den elektriske CLA, vil Mercedes ramme ekstremt høj effektivitet. En udgave med benzinmotor skal desuden byde på forbrug som en diesel.
Trods den fornemme titel som Årets Bil er Hyundai Ioniq 5 aldrig rigtig slået igennem herhjemme, og koreaneren er blevet løbet over ende af billigere konkurrenter. Kan et omfattende facelift ændre på det?
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.
Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.
Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.
Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.