Video: Kæmpe prisfald på elbiler i luksusklassen
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Den lille Mazda er på vej mod sin 10 års fødselsdag, og selv om det er en usædvanlig alder for en minibil, holder (endnu) et facelift – og priserne – den lille japaner relevant.
TEKST OG FOTO Morten Bek
En Volkswagen Polo 1,0 TSI med 95 hk, automatisk gearkasse og det mest fornødne udstyr: 268.995 kr. Opel Corsa 1,2 med 100 hk, automatgear og en hel skovlfuld udstyr: 259.990 kr. Toyota Yaris 1,5 Hybrid med 116 hk og trinløst automatgear og så lidt udstyr, at det næsten kommer som en overraskelse, at den overhovedet leveres med dæk: 211.990 kr.
Vi vinker ikke bare farvel til flere og flere minibiler med benzinmotor (adjø, Ford Fiesta – arrivederci, Kia Rio), men vi skal også betale meget mere for dem, der er tilbage. Jeg ville føle mig flået og latterliggjort, hvis jeg købte en Polo med 95 hk til 269.000 kr., hvor VW-forhandleren vil spørge, om jeg da ikke skal have DK-pakken med automatisk klimaanlæg til 9.995 kr. og bakkameraet til 4.395 kr. Vent, de ting koster ekstra i en Polo, der koster tæt på 270.000 kr.?
LÆS OGSÅ | Frække farver og former på fornyet Mazda 2
Må jeg i stedet foreslå en tur til Mazda-forhandleren og et kig på den faceliftede 2’er? – 90 hk, 6-trins automatgear og mere udstyr end de fleste ved, det er muligt overhovedet at få. Pris: 212.000 kr.
Mazda 2 er den ældste mini markedet (Mazda 2 Hybrid er en helt anden historie – det er en Toyota Yaris Hybrid med et andet logo), der stadig skal køre ufortrødent videre her i 2023. Den er på vej mod 10 år. Så mens priserne er attraktive, og den har fået endnu et facelift, er det så værd at lægge vejen forbi Mazda-forhandleren? Jeg kører af sted i den opgraderede Mazda 2 for at se, om den er værd at samle på.
Mazda 2 årgang 2023 med små designjusteringer, hvoraf de mest synlige kun ses på udstyrsvarianterne Centre-Line og Exclusive-Line, som har en næsten lukket grill med et indfarvet panel, starter rigtig fornuftigt ved 167.000 kr.
Men jeg har allerede i en tidligere artikel kaldt basismodellen Centre-Line for en lokkedue, selv om den frister med LED-forlygter, læderrat og infotainment med 8″ skærm. Den er et forkert valg, for det er forkert, at man skal undvære sædevarme og automatisk nødbremse i en ny minibil.
LÆS OGSÅ | Faceliftet Mazda 2 til 167.000 kr. er en lokkedue
Centre-Line kommer med en tilkøbspakke, der redder den: Convenience Pack til 12.000 kr. for sædevarme, automatisk nødbremse, p-sensorer bagtil, regnsensor, automatisk klimaanlæg og blind vinkel-system. Så 179.000 kr. ud af døren for en fint udstyret 2’er med manuel gearkasse, men endnu bedre er Homura-udgaven til 192.000 kr. Alufælge, LED-forlygter, bakkamera, varme i rattet, ekstra-tonede ruder bagtil, indholdet fra Centre-Line Convenience Pack.
Automatgearet fås nu til alle udstyrsvarianter, så det er muligt at vælge gearkassen også til den mangelfuldt udstyrede Centre-Line. Prisen for at få bilen til selv at skifte gear er 18.000 kr., og den pris er okay i forhold til ekstra komfort og det faktum, at brændstoføkonomien ikke lider stor overlast. 18-20 km/l ved blandet kørsel rammer jeg uden problemer.
Det kræver stor indsigt i 9 års produktion af Mazda 2 at spotte de synlige forskelle – og det er så mest udpræget på de to udstyrsversioner (den testede version Homura AKA og den billigere Homura), som ikke har hverken den nye grill eller hjulkapsler med farvede indlæg. På Homura og Homura AKA er der en lille rød indsats i grillen og i bagkofangeren. En meget lille indsats i samme format som den, Mazda-designerne pynter nogle versioner af den seneste CX-5 med.
Interiør ligner ved første øjekast sig selv. Der skal en direkte sammenligning med “forgængeren” til at finde de fleste nyheder, men jeg kan også bare nævne de største her: Opdateret instrumentering, trådløs opkobling til Apple CarPlay, nye sæder og mere støjdæmpning. Støjdæmpningen, finder jeg ud af, er bedre end før, og både under motorhjelmen og i bagklappen er der synlige støjdæmpende paneler.
LÆS OGSÅ | Test: Mazda 2 Hybrid er en fin Toyota
I Danmark må kunderne være tilfredse med, at importøren har valgt kun at hente en enkelt variant af 1,5-liters motoren hjem. Den har 90 hk, og de udgaver vi ikke kan købe her i landet, er med 75 hk og 115 hk. Det er ikke en dum beslutning, for den med 90 hk har hele tiden gjort en god figur og passer godt til bilen.
Da udgaven med 90 hk i forbindelse med faceliftet fremover sælges i Danmark som mild-hybrid med en remdrevet starter-generator og en kondensator, som samler strøm, er der aflastning af benzinmotoren på programmet. Derfor har 2’eren med manuel gearkasse et rigtig fint WLTP-forbrug på 21,3 km/l, som er meget bedre end direkte konkurrenters forbrug. Det er også, imponerende nok, på linje med Honda Jazz HEV, der har en fuldbyrdet hybriddrivlinje med elmotorer.
Med et støjniveau som er lavere end nogensinde før, har Mazda forbedret 2’eren til udflugter, der er længere end bare til arbejde eller ned i supermarkedet. Motoren støjer umiddelbart en del selv under mildt pres, men det er primært noget jeg lægger mærke til, når motoren er kold.
1,5-liters benzinmotoren er usædvanligt stor, men den må også undvære den turbolader, som mange konkurrenter bruger til at skabe et godt drejningsmoment. Med 151 Nm har motoren kun 20 Nm færre end 1-liters turbomotoren i Hyundai i20 med 100 hk, men forskellen er hvor drejningsmomentet topper; hos Mazda ved 3.500 o/min, hos Hyundai fra 1.500-4.000 o/min.
LÆS OGSÅ | Mazda MX-5 er guld værd som brugt
Det går bedre, end det måske lyder. Mazda 2-motoren er frisk, og så vejer den selv med automatgear mindre end Hyundai i20 med manuel gearkasse. Motoren harmonerer ikke helt med automatgearkassen ved lav fart, hvor der er tendens til, at omdrejningerne holdes for højt for længe, og fordi kun motoren med manuel gearkasse har mild-hybrid-systemet, er der huller i effekten. Jeg ser frem til at prøve den manuelle version – fordi Mazda har godt styr på den slags, og fordi forbruget potentielt er endnu lavere. Men bestemt også fordi, jeg er sikker på, den manuelle gearkasse gør bilen hurtigere og giver den bedre speederrespons.
9 år er ingen alder, når man løbende justerer og roder med mekanik og elektroniske systemer. Mazda har forfinet affjedring, styretøj og meget andet flere gange, og med 2023-faceliftet kører minibilen bedre end nogensinde før. Den flyder gennem svingene, let og præcist, og selv når den faste affjedring udsættes for en tur ned i grimme huller, forbliver stabilitet og affjedring næsten upåvirkede.
Selvfølgelig kan man det. Mazda har ikke bygget en ny bil og gemt den under et gammelt karrosseri, og der er bare områder, hvor 2014 var en anden tid. Dengang var de fleste minibiler eksempelvis smallere, og mens 169,5 cm i bredden er en fornøjelse at manøvrere på landevejen, så kunne nogle ekstra centimeter virkelig gavne rummeligheden.
Hyundai i20 er 8 cm bredere, og selv om den er 4 cm kortere end Mazda 2, er pladsforholdene bare bedre. To voksne sidder intimt i forsæderne, og jeg kan ikke rykke fra min position bag rattet om bag mig selv på bagsædet; mine ben kan ikke være der. Det går bedre i passagersædet, som kan skubbes godt frem uden at knæene støder ind i noget, så der er tilstrækkelig plads på bagsædet. Bagsæderyglænet står stejlt, og alligevel er bagagerummet på kun 255 liter. 351 liter i Hyundai i20, 380 liter i Skoda Fabia. Mazda 2 er klart bedst til to.
LÆS OGSÅ | Mazda MX-30 klar som unik plug-in hybrid
Det gør mig intet, at Mazda ikke har givet sin mini digital instrumentering. Den er rigtig fin, den der er. Jeg savner et armlæn mellem forsæderne, USB-C-stik og trådløs opladning af min smartphone. Infotainmentsystemet har både touch-funktion (når bilen holder stille) og dreje- og trykhjul, men sammen med Apple CarPlay er det bare lidt for bøvlet.
Men de fleste mangler, eller hvad man nu vil kalde dem, er ikke til at blive rigtig skuffet over. Slet ikke på en bil, der snart fylder 10 år. Med masser af udstyr, god brændstoføkonomi, fine køreegenskaber og gode priser er Mazda 2 mere relevant i Danmark, end den har været længe.
Hos Bilbasen har vi flere gange haft fokus på, at det skrumpende udvalg af nye minibiler og færre brugte benzinbiler generelt gør, at priserne på de brugte er høje. Minibiler, værende nogenlunde billige som nye, holder i sig selv værdien rigtig godt, og det gør det ikke bedre, at udbuddet bliver mindre.
Går jeg til de ældste udgaver af den seneste generation Mazda 2 (fra 2014 og frem), finder jeg eksemplarer fra 2015-16, som fra ny har kostet cirka 153.000 kr. Med omkring 70.000 kilometer på tælleren koster de 105.-110.000 kr. Værditabet har været meget lille.
LÆS OGSÅ | Test: Er diesel det rigtige til Mazda CX-60?
Hvis minien fra Mazda skal være cirka tre år gammel, så finder jeg eksemplarer med 90 hk, manuel gearkasse og mellemste udstyrsniveau (Sky) med 35.-45.000 kilometer på tælleren til i gennemsnit cirka 155.000 kr. En tilsvarende ny koster 192.000 kr., så det er værd at overveje simpelthen at købe en ny med fabriksgaranti og en mere moderne motor i stedet for en brugt.
Mazda 2 1,5 aut. Homura AKA
Motor: R4, 1.492 cm3
Ydelse: 90 hk/151 Nm
0-100 km/t: 12,1 sekunder
Tophastighed: 177 km/t
Forbrug: 18,5 km/l
CO2-udledning: 122 gram/km
Mål (L/B/H): 407/170/150 cm
Køreklar vægt: 1.086 kilo
Trækvægt: 900 kilo
Bagagerumsvolumen: 255 liter
Pris: 219.500 kr. (Mazda 2 fås fra 167.000 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 14.995/2.995 kr. (Mazda 2 fås fra 14.995/2.195 kr.)
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst
Brugte Mazda 2 til salg på Bilbasen
Se flere brugte Mazda 2 til salg på Bilbasen
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.