maj 11, 2023

Første tur: Mini Cooper SE er verdens første elektriske cabriolet

Det lyder skævt, men verdens første cabriolet på strøm er en tre år gammel Mini Cooper SE. Vi kører første tur i den halvgamle nyhed for at se, om den giver mening.

Tekst: Simon Hallenslev
Foto: Mini PR

Foruden bogstavet ‘e’, der er strøget lemfældigt på bilen for at fortælle, at der er tale om en elbil, er intet ændret. Her er intet facelift, ingen nye skærme, sæder eller knapper. Mini har ret beset skrallet taget af en Cooper SE, som det eneste.

Selvom Mini Cooper SE er en velbygget og særdeles velkørende lille elbil, så er den tre år gammel, hvilket sætter sine tekniske begrænsninger. Tag dertil, at Mini Cooper SE Cabriolet koster 490.000 kr., er begrænset til 999 eksemplarer og… allerede er udsolgt? Hvad katten er så meningen?

Og for at komme koret af Fiat 500e Cabrio-ejere i forkøbet, så er det en seriøs stramning, at kalde den for en ægte cabriolet. C-stolpen åbner jo ikke med.

Bilbasen var inviteret til Mallorca af Mini Danmark.

Forældet teknik, uendelig køreglæde

Tre år er ikke lang tid, hvis man vil lære et nyt sprog flydende eller opnå sort bælte i karate. Tre år er til gengæld usandsynligt lang tid, hvis man bygger elbiler. Det er Mini Cooper SE et strålende eksempel på.

Batteriet har en brugbar kapacitet på 28,9 kWh, hvilket, efter moderne standarder, minder mere om et noget til en boremaskine end en elbil.

Det giver en rækkevidde på 201 km på papiret, som oversættes til godt 150 km under ferieøens bagende forårssolstråler. Når strømmen skal på igen, er den maksimale ladehastighed 50 kW DC.

LÆS OGSÅ | Test: Mini Cooper SE er formidabel med et stort MEN

Både rækkevidden og ladehastigheden var i underkanten allerede ved lanceringen i 2020. Det måtte jeg selv sande, da jeg havde Cooper SE til test i 2021. Fraværet af tekniske ændringer virker derfor halvdovent i dag.

Alligevel vækker fraværet af tekniske ændringer også en glæde. For på de meget kringlede mallorcanske landeveje viser Mini Cooper SE Cabriolet mig, hvordan køreglæde skal føles i en verden af gumpetunge og kedelige elbiler.

Nok tilføjer kalechen 120 kg til den lille bil, men det mærkes ikke. Måske fordi batteriet, trods sin forsvindende størrelse, fortsat lægger vægt i bilens bund og giver et lavt tyngdepunkt. 

Kombineret med hjulenes placering i de yderste hjørner, et tungt afvejet styretøj og de kvikke 186 elektriske heste, så har man en decideret gokart.

Højt til loftet

Lavt tyngdepunkt, hjul i yderste hjørner og tungt styretøj. Præcist de samme termer kan bruges om en almindelig Cooper SE – så hvad betyder kalechen?

LÆS OGSÅ | Ny Mini Electric: To udgaver – op til 218 hk og 400 km i rækkevidde

Faktisk ret meget. Så meget, at jeg undrer mig over, hvorfor andre elbilproducenter ikke har givet sig i kast med en livsstilsbil uden tag noget før.

Fraværet af motorlyd i Cooper SE Cabriolet betyder nemlig, at vindsuset bliver nærmest terapeutisk, samt at man ved lavere hastigheder hører fuglefløjt, bølgeskvulp og vind i træerne.

Fraværet af motorlyd tilføjer et ekstra element til den frihedsfølelse, som cabrioletejere ofte snakker om. Min eftermiddag i verdens første cabriolet på strøm føles mere som lystsejlads, og det er herligt, sagt af en der hader at sejle.

Og meningen?

490.000 kr. er mange penge for en aldrende elbil, trods Mini pakker den gavmildt med udstyr som sportssæder og head-up display samt en stor, sportslig trimpakke.

SE OGSÅ | Video: Sommer er cabriolettid

Selvom jeg hellere så mig selv spille smart i Mini Cooper SE Cabriolet i København til sommer, end i en fjollet AMG med klud, så er det sagen irrelevant. For de 999 eksemplarer, som Mini bygger, er allerede så godt som udsolgt. I hvert fald de syv der kommer til Danmark.

Meningen med arrangementet skal findes tættere på bagtæppet i den kulisse, som Mini har sat op på den spanske ferieø. Dér holder nemlig en stribe traditionelle Mini Cooper S Cabriolet. De bygger på en generation, som snart udgår og Mini gerne vil sælge de sidste af.

Den rigtige variant

Mini Cooper S Cabriolet har hverken modtaget optiske eller tekniske opdateringer af betydning. Den er bare stadig på markedet. Desuden kører den stadig bragende godt, har stadig en velbygget kabine og koster godt 100.000 kr. mindre end den limiterede Cabriolet.

LÆS OGSÅ | Test: VW T-Roc Cabriolet giver ingen mening – men det gør den så alligevel

Med en pris på 396.863 kr. kommer Mini Cooper S Cabriolet tæt på VW T-Roc Cabriolet, der er Danmarks billigste cabriolet med fire sæder til 389.995 kr. Nok har tyskeren bedre plads til bagsædepassagerer og bagage, men jeg garanterer, at man får mere køreglæde i Cooper S.

Snedige som de er, tilbyder Mini også testkørsler i den nyhedsløse Mini Cooper S Cabriolet på Mallorca. Benzinmotoren på 2 liter med turbo og 178 hk er en solid sag, der arbejder godt sammen med DCT gearkassen. Denne symbiose forklarer drivlinjens store udbredelse i BMWs modelprogram.

Nok fordufter følelsen af lystsejlads med motorens brummen, men smilet er stadig stort, fordi Mini Cooper S Cabriolet kører let og legesygt. 

Tager man tilgængeligheden, den lavere pris og de fortsat fine egenskaber i betragtning, er den i virkeligheden nok den rigtige variant. Og den er stadig relevant at købe, hvis man er på udkig efter en cabriolet til under en halv million.


Mini Cooper SE Cabriolet

Motor: Elmotor (for)
Ydelse: 184 hk / 270 Nm
0-100 km/t: 8,2 sek.
Tophastighed: 150 km/t
Batteristørrelse : 32,6 kWh Brutto
Forbrug: 17,2 kWh/100 kilometer
Rækkevidde: 201 kilometer
Maks. ladekapacitet: 50 kW
Mål (L/B/H): 385/172/142 cm
Køreklar vægt: 1.500 kilo
Bagagerumsvolumen: 160 liter
Pris: 490.000 kr. (Cooper SE fås fra 266.922 kr.)


Find brugte Mini Cooper Cabriolet til salg på Bilbasen:

9 ud af 10 kan spare i gennemsnit 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS