marts 14, 2025

Folkelig Ford: elektrisk Puma Gen-E til 229.990 kr.

Ford får nu for første gang en elbil i prisklassen omkring 200.000 kr. Puma Gen-E har 168 hestekræfter og rækkevidde op til 376 kilometer – og solidt standardudstyr.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Ford har netop sat priserne på Explorer og Capri ned med 20.000 kr., og mindst lige så vigtigt, så gives der nu fem års garanti (dog kun op til 100.000 kr.) på elbilerne. Den billigste i flokken, Explorer med rækkevidde op til 378 kilometer, vil dog stadig være uopnåelig for mange mennesker: den koster 279.990 kr.

Samtidig med nyheden om forlænget garanti og lavere priser på Explorer og Capri kommer løsningen på det problem – priserne på den nye elektriske udgave af Puma, Puma Gen-E.

Den elektrificerede udgave af Fords lille crossover underbyder den billigste udgave af Explorer med bestemt ikke uvæsentlige 50.000 kr. Det vil sige, at Puma Gen-E har en startpris på 229.990 kr., og det er lidt højere, end vi håbede på, da vi skrev om bilen i december.

Basisudgaven har dog et pænt udstyrsniveau, og hestekræfter mangler Puma Gen-E heller ikke, så det er sandsynligt, at Ford kan få danskerne til at kigge nærmere på den nye elbil.

Rækkevidden topper ved 376 km

Den kompakte Puma Gen-E (421 centimeter lang) har forhjulstræk, hvor Explorer og Capri, som er VW-baserede bilmodeller, har baghjulstræk eller firehjulstræk. Det er medvirkende til, at Puma Gen-E har et stort bagagerum med en såkaldt Gigabox, der er en stor og dyb boks med afløb. Alligevel er der også plads til et rigtig fornuftigt frunk på 43 liter – og Gen-E må trække op til 750 kilo.

Der er næppe mere plads i kabinen, end der er i en almindelig Puma med benzinmotor, hvorfor Puma Gen-E er begrænset egnet som familiebil.

På samme måde er batteriet heller ikke ret stort. 43 kWh har Ford fundet plads til, og en nøjsom elmotor gør det muligt med en rækkevidde på op til 376 kilometer for basisudgaven Select – og 364 kilometer for Premium-udgaven med større hjul.

Med et batteri på den størrelse gør det ikke så ondt, at den maksimale opladningskapacitet er 100 kW, hvorfor Ford kan love 10 til 80 procent på 23 minutter. Om den leverer 100 kW over længere tid, må komme an på en test.

Den elektriske motor, som altså trækker forhjulene, yder 168 hestekræfter og 290 Nm. Den lille Puma vejer, takket være det lille batteri, kun 1.563 kilo som køreklar, og hvis Ford har sat sine bedste ingeniører på opgaven, kan Puma Gen-E være en sjov lille elbil.

Ingen mulighed for varmepumpe

Vi er vænnet til, at de fleste elbiler, som sælges i Danmark, har en varmepumpe som standard. Den optimerer temperaturen og gør, at bilen varmes op uden at belaste batteriet for meget, men det er ikke en prisbillig løsning.

Varmepumpe fås ikke i Puma Gen-E, og det vil vi se i flere og flere elbiler, efterhånden som der kommer flere prisbillige til. Den elektriske Puma skulle dog have en batterivarmer, som skal hjælpe på effektiviteten.

Puma Gen-E kommer i udgaven Select til 229.990 kr. og som Premium til 244.990 kr. Select har LED-forlygter, 17″ alufælge, SYNC 4-infotainment med 12″ touchscreen, trådløs opkobling til Apple CarPlay/Android Auto, 12,8″ digital instrumentering, varme i rattet, varme i forsæderne, varme i forruden, stemningsbelysning og bakkamera.

Puma Gen-E Premium, som har en merpris på 15.000 kr., har 18″ alufælge, matrix-LED-forlygter, elektrisk betjent bagklap, nøglefri adgang, B&O-lydanlæg, el-klapbare sidespejle og indtræk i kunstlæder og mikrofiber.

Adaptiv fartpilot burde være standard, men den er en del af Førerassistancepakken til 7.204 kr. (til begge udstyrsvarianter), hvor man også får 360 graders kamera, blind vinkel-system og en række andre sikkerhedssystemer. Hvis man rigtig vil ødelægge rækkevidden, fås Puma Gen-E Premium med 19″ alufælge (8.431 kr.).

Aftageligt anhængertræk koster 7.150 til begge varianter, og panoramaglastag er nærmest en foræring til 7.471 kr. Det kan ikke kombineres med sort tag/sorte sidespejle, som man får til 1.334 kr.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS