Ford følger strømmen og giver 5 års garanti på elbiler
Ford i Danmark introducerer nu en forlænget garanti på alle elektriske person- og varebiler med 5 års dækning af materiale- og produktionsfejl.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Ford har netop sat priserne på Explorer og Capri ned med 20.000 kr., og mindst lige så vigtigt, så gives der nu fem års garanti (dog kun op til 100.000 kr.) på elbilerne. Den billigste i flokken, Explorer med rækkevidde op til 378 kilometer, vil dog stadig være uopnåelig for mange mennesker: den koster 279.990 kr.
Samtidig med nyheden om forlænget garanti og lavere priser på Explorer og Capri kommer løsningen på det problem – priserne på den nye elektriske udgave af Puma, Puma Gen-E.
Den elektrificerede udgave af Fords lille crossover underbyder den billigste udgave af Explorer med bestemt ikke uvæsentlige 50.000 kr. Det vil sige, at Puma Gen-E har en startpris på 229.990 kr., og det er lidt højere, end vi håbede på, da vi skrev om bilen i december.
Basisudgaven har dog et pænt udstyrsniveau, og hestekræfter mangler Puma Gen-E heller ikke, så det er sandsynligt, at Ford kan få danskerne til at kigge nærmere på den nye elbil.
Den kompakte Puma Gen-E (421 centimeter lang) har forhjulstræk, hvor Explorer og Capri, som er VW-baserede bilmodeller, har baghjulstræk eller firehjulstræk. Det er medvirkende til, at Puma Gen-E har et stort bagagerum med en såkaldt Gigabox, der er en stor og dyb boks med afløb. Alligevel er der også plads til et rigtig fornuftigt frunk på 43 liter – og Gen-E må trække op til 750 kilo.
Der er næppe mere plads i kabinen, end der er i en almindelig Puma med benzinmotor, hvorfor Puma Gen-E er begrænset egnet som familiebil.
LÆS OGSÅ | Farvel til Ford Focus: Udgår til november
På samme måde er batteriet heller ikke ret stort. 43 kWh har Ford fundet plads til, og en nøjsom elmotor gør det muligt med en rækkevidde på op til 376 kilometer for basisudgaven Select – og 364 kilometer for Premium-udgaven med større hjul.
Med et batteri på den størrelse gør det ikke så ondt, at den maksimale opladningskapacitet er 100 kW, hvorfor Ford kan love 10 til 80 procent på 23 minutter. Om den leverer 100 kW over længere tid, må komme an på en test.
Den elektriske motor, som altså trækker forhjulene, yder 168 hestekræfter og 290 Nm. Den lille Puma vejer, takket være det lille batteri, kun 1.563 kilo som køreklar, og hvis Ford har sat sine bedste ingeniører på opgaven, kan Puma Gen-E være en sjov lille elbil.
Vi er vænnet til, at de fleste elbiler, som sælges i Danmark, har en varmepumpe som standard. Den optimerer temperaturen og gør, at bilen varmes op uden at belaste batteriet for meget, men det er ikke en prisbillig løsning.
Varmepumpe fås ikke i Puma Gen-E, og det vil vi se i flere og flere elbiler, efterhånden som der kommer flere prisbillige til. Den elektriske Puma skulle dog have en batterivarmer, som skal hjælpe på effektiviteten.
Puma Gen-E kommer i udgaven Select til 229.990 kr. og som Premium til 244.990 kr. Select har LED-forlygter, 17″ alufælge, SYNC 4-infotainment med 12″ touchscreen, trådløs opkobling til Apple CarPlay/Android Auto, 12,8″ digital instrumentering, varme i rattet, varme i forsæderne, varme i forruden, stemningsbelysning og bakkamera.
Puma Gen-E Premium, som har en merpris på 15.000 kr., har 18″ alufælge, matrix-LED-forlygter, elektrisk betjent bagklap, nøglefri adgang, B&O-lydanlæg, el-klapbare sidespejle og indtræk i kunstlæder og mikrofiber.
Adaptiv fartpilot burde være standard, men den er en del af Førerassistancepakken til 7.204 kr. (til begge udstyrsvarianter), hvor man også får 360 graders kamera, blind vinkel-system og en række andre sikkerhedssystemer. Hvis man rigtig vil ødelægge rækkevidden, fås Puma Gen-E Premium med 19″ alufælge (8.431 kr.).
Aftageligt anhængertræk koster 7.150 til begge varianter, og panoramaglastag er nærmest en foræring til 7.471 kr. Det kan ikke kombineres med sort tag/sorte sidespejle, som man får til 1.334 kr.
Ford i Danmark introducerer nu en forlænget garanti på alle elektriske person- og varebiler med 5 års dækning af materiale- og produktionsfejl.
Den første kompakte Mercedes-Benz på en ny platform til elbiler er ventet med spænding, og CLA med EQ Technology skuffer ikke – lynhurtig opladning, lang rækkevidde og topmoderne interiør.
Skoda har godt gang i hjulene med Enyaq, og den nye Elroq vil uden tvivl gøre det rigtig godt i Danmark. Nu viser tjekkerne de første billeder af en elektrisk SUV med syv sæder.
En elektrisk udgave af Mercedes-Benz GLC er under afgørende stadier i udviklingen. Bilen er udviklet fra bunden som elbil, og den er blandt de første fra mærket med 800 volt og lynhurtig opladning.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.