Her er klart den mest velkørende i finalefeltet. Fords ingeniører har fundet det magiske krydderi, der skaber en perfekt balance mellem styretøj og undervogn.
Da C-Max kom på markedet i 2010 blev den kåret til Årets Bil i Danmark 2011 af de danske motorjournalister.
Af Ebbe Sommerlund. Foto: Karsten M. Lemche
Du har også en stemme i Årets Brugtbil – marker din favorit i bunden af artiklen og klik stem
Det er ikke kun køreegenskaberne der trækker op – kabinen er virkelig praktisk og bagsæder kan skubbes frem og tilbage.
Interiøret deler dog vandene, når det gælder design. Instrumentbordet ser fx lidt rodet ud. Grebene til temperaturen er glatte og skærmen sidder underligt langt væk.
Cmax dækker over to karrosseri-varianter begge mpv. Cmax har fem døre og plads til fem personer, mens Grand Cmax har skydedøre til bagsæderne og kan have plads til syv.

Motormæssigt er her nok at vælge mellem. 1,0 Ecoboost (Benzin) klarer jobbet udmærket, men 1,6 Ecoboost er en lækker maskine med godt kraftoverskud – udnytter du det, kan det koste på brændstoføkonomien.
Dieselversionerne er stærke, men kræver at du kører lange ture – ellers kan regningerne blive dyre.
Stærke sider
Dynamiske køreegenskaber
Stærke motorer – især 1,6 Ecoboost imponerer
Svage sider
Dieselmotorerne er følsomme for korte ture
Hvis ikke du passer på kan 1,6 Ecoboost blive dyr i benzin
Rustbeskyttelsen er ikke god fra fabrikken

Totaløkonomi: TCO (Total Cost of Ownership) (3 års ejerskab/60.000 km) for: Ford C-MAX 1,6 TDCi 115 Trend 5d, årgang 2014, 59.000 km, salgspris: 179.900 kr. TCO: 1,82 kr/km.
Vurdering fra Bilbasens brugere: 4,5 ud af 5
Reservedelsindeks: 98 for 1,6 TDCi Titanium
Serviceprisindeks: 95 for en 1,6 TDCi Titanium