Ford i Danmark introducerer nu en forlænget garanti på alle elektriske person- og varebiler med 5 års dækning af materiale- og produktionsfejl.
TEKST Simon Hallenslev FOTO Bilbasen
I virkeligheden er der fortsat 2 års Ford-fabriksgaranti, som der altid har været. Den forlængede garanti lægges herefter på af importøren. Den danske importør af Ford, Nic. Gruppen, tilføjer en treårig udvidelse kaldet Ford Protect, der dækker for såkaldte materiale- og produktionsfejl. I alt har man således fem år med fuld Ford-dækning på de mest essentielle komponenter, som motor og batteri.
Fords garantiforlængelse falder knap tre måneder efter, at Danmarks største bilimportør, Semler Gruppen, ligeledes introducerede fem års garanti på elbiler fra Audi, Skoda og VW. Importørens spansktalende mærke, Cupra, havde fem års garanti i forvejen. Alle fire mærker har en kilometerbegrænsning, så garantien dækker i fem år eller op til 150.000 kilometer.

I Fords garantiforlængelse er kilometerbegrænsningen kortere. Her har man fem års garanti eller op til 100.000 kilometer, alt efter hvad der kommer først. Det er ikke skævt, men kun lige til øllet i forhold til, at gennemsnitsdanskeren kører knap 20.000 kilometer om året.
Til sammenligning er Teslas garantibetingelser fire år eller 80.000 kilometer, alt efter hvad der kommer først. Kia og MG yder en fast garanti på syv år eller 150.000 kilometer, BYD har seks år eller 150.000 kilometer og Hyundai yder fast fem år uden kilometerbegrænsning.
I en pressemeddelelse skriver Ford, at forlængelsen fra to til fem år i Danmark både er et udtryk for tillid til kvaliteten af Fords elbiler, men også en mulighed for at styrke kundernes tryghed i en tid med stigende fokus på elektrisk kørsel. Om den forlængede garanti er nok til at få Ford ind i kampen mod konkurrenter som netop VW, der sidder tungt på salget i øjeblikket, må tiden vise.