Den lille Kia EV2 er på vej
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
Der er ingen bil, der signalerer firmabil som en ny Ford Mondeo. Modellen bliver stort set ikke solgt til private, mens store rabatter til leasingselskaber samt fornuftige beskatningsgrundlag holder Mondeo-procenten på vejene høj.
Men det er heller ingen skam at køre Mondeo. Den nye model cementerer sit prædikat som den mest velkørende i klassen. Selv om undervognen altid sikrer høj komfort, så er der alligevel plads til at give smil på læben – undervogn og styretøj giver mere feedback end hos de andre i klassen, måske med undtagelse af Mazda 6, der til gengæld ikke har helt den samme høje komfort, som Mondeo.
Modellen her blev introduceret sidst på året i 2014 og var længe ventet. På grund af nogle vanskeligheder med fabriksopstart, og måske også resterne af en finanskrise, kom modellen på markedet lidt sent. Det kan godt mærkes, for mens køreegenskaberne ikke trumfes af nogen, og pladsforholdene er overdådige, så er der nogle ting, som kunne være bedre.
Interiør
Interiøret er blevet meget mere indbydende, men det er stadig lidt rodet i forhold til fx VW Passat.
Særligt i øjenfaldende er infotainment-systemet med den flotte touchskærm. For det første kan du ikke vælge dansk som sprog, hvilket er uforståeligt, Det kan VW Passat i øvrigt heller ikke. Men betjeningen er heller ikke på toppen. Det starter ellers fint på startskærmen med fire felter: Telefon, navigation, komfortfunktioner og underholdning.
Men bare et trin inde i menuerne bliver tingene gnidrede – skal du for eksempel høre musik fra din mobiltelefon, så skal du trykke en gang på skærmen, hvorefter en menu kommer frem. Her skal du med millimeterpræcision bladre ned og ramme en lille knap. Halvdelen af gangene ramte vi bare ikke den rigtige knap – det er en ommer. Meningen er, at man skal bruge stemmestyring til systemet, men det kan for det første ikke dansk og for det andet, er det ikke rigtig en undskyldning for, at det skal være så besværligt ikke at bruge stemmestyringen.
Sæderne i Titanium-varianten ser indbydende ud, men for store personer kunne de være bedre. Siddehynden er lidt kort og ryglænet er ikke specielt velformet til voksne mænd – altså voksen, som i over 100 kg.
Motorerne strækker sig fra benzinere fra 115 til 240 hk og dieselmotorer med 115 til 180 hk indtil videre. Dertil kommer en hybridversion. Vi har testet en 150 hk diesel med Titanium-udstyr, og motoren er både kultiveret og stærk, men hvis du har muligheden for det, så anbefaler vi 1,5 benzin med 160 hk – den har et lavere beskatningsgrundlag.
Sikkerhed
Da Toyota kom med knæairbaggen, så troede vi at antallet af airbags ikke kunne blive større, så kommer Mondeo med et tilvalg på seleairbags til bagsædepassagererne. De fordeler trykket ved en kollision på et område, der er fem gange så stort som normalt. Smart, men hvis du har barnestole kræver det, at de er til isofix.
En anden detalje, som er fed en LED-forlygter med adaptiv styring – eller det vil sige – det kunne være fedt. Realiteten er at lyset ikke er vildt imponerende, men værre er at det lægger et kraftigt blåt skær i toppen af lyskeglen, så alle vejskilte ser blå ud. De er ikke over 20.000 kr. værd. Desværre er blindvinkelsensor ekstraudstyr til 10.550 kr.
Konklusion:
Det positive:
Ford Mondeo er stadig den bedst kørende i sin klasse.
Attraktive beskatningsgrundlag
Masser af plads til alle
Det negative:
De dyre infotainmentsystem er ikke specielt vellykket
Sæderne er ikke gode til store personer i Titanium
Se brugte Ford Mondeo på BilBasen
Konkurrenter
Har netop fået et større facelift. Den er flot og lækker, men på plads og køreglæde matcher den ikke Mondeo.
Ny model er netop introduceret. Kører næsten ligeså godt som Mondeo, og interiøret virker mere gennemtænkt.
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
Audi Q4 40 E-Tron er tilbage, og denne gang spiller den basismodel med 204 hestekræfter og rækkevidde op til 412 kilometer. Som Sportback klarer den op til 423 kilometer på en opladning.
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.