Kia EV3 bliver billigere end forventet
Sammen med priser på flere EV3-modeller kommer også nyheden om, at Kia sælger versionen med den store batteripakke 5.000 kr. billigere end forventet.
TEKST Morten Bek FOTO PR
I kampens hede virker det til, at Hyundai Ioniq 5 er blevet glemt. Det er Tesla Model Y og Volkswagen ID.4, der i den populære klasse af elbiler løber med de fleste kunder, og Ioniq 5-salget er langt fra de to konkurrenters niveau. Det er ærgerligt, for Ioniq 5 er en af de bedste i klassen, om det så er målt på rummelighed, udstyr, opladning eller design.
Det er god timing af Hyundai med et facelift, der giver kunderne mere Ioniq 5 for pengene. Nu er der endnu længere rækkevidde og flere udstyrsmuligheder, og selv det stærke design har fået en opdatering.
Selv om faceliftet af Ioniq 5 i den europæiske version først lige er offentliggjort, er priserne allerede på plads – og bilen er klar hos forhandlerne fra starten af september. I forhold til før bliver der ingen prisændringer, og Ioniq 5-prislisten starter fortsat ved 324.995 kr.
Hyundai har fundet nye batterier til Ioniq 5, og både basismodellen med 58 kWh og varianterne med 77,4 kWh har fået en ekstra portion celler og noget længere rækkevidde. Førstnævnte har nu et batteri på 63 kWh, og det får rækkevidden til at stige fra 384 til 440 kilometer, så basismodellen ender med at blive et fornuftigt alternativ. Den har fortsat 170 hestekræfter og baghjulstræk.
Baghjulstrækkeren med 229 hestekræfter har nu 228 hestekræfter, mens firehjulstrækkeren fortsat har 325 hestekræfter. Batteriet er nu på 84 kWh, og rækkevidden på 570 kilometer med baghjulstræk og op til 545 kilometer med firehjulstræk.
LÆS OGSÅ | Duel: Hyundai Ioniq 5 N vs Kia EV6 GT
Eksteriøret er finjusteret, og selv om man måske ikke umiddelbart lægger mærke til det, er forkofangeren med ny indsats og skjulte aktive luftflapper. Lygtebåndet under forlygterne har på visse modeller nu et dobbelt lag, og fælgene er optimeret til bedre aerodynamik. Matrix-LED-forlygter, også en nyhed, er standard på de fleste udstyrsniveauer, mens bagrudeviskeren, der også er ny, er standard på alle varianter.
Ioniq 5 N Line, inspireret af den voldsomme Ioniq 5 N, er ny topvariant i modelprogrammet, og den fås i forbindelse med det store batteri og 228 eller 325 hestekræfter. N Line kendes på mere fremtrædende kofangere og 20″ alufælge med N-logo.
Hyundai har givet interiøret en lige så grundig overhaling med nyt infotainmentsystem, rigtige knapper i midterkonsollen til blandt andet ratvarme og sædevarme. Der er nu mulighed for OTA-opdateringer (over the air – trådløst via bilens internet), så det ikke er nødvendigt at besøge Hyundai-forhandleren for at få en række funktioner opdateret.
Selv køreegenskaberne har fået en overhaling. Ioniq 5 har fået nye støddæmpere, en større tværstiver, forstærkninger i bunden af bilen og ved baghjulene, og det skulle give mere stabile og præcise køregenskaber.
Der er fire udstyrsniveauer; basisudgaven fås som Essential og Advanced, mens den baghjulstrukne med stort batteri fås som Essential, Advanced, Ultimate og N Line. Den firehjulstrukne med 325 hestekræfter fås som Ultimate og N Line.
19″ alufælge, adaptiv fartpilot, 12,3″ skærme til instrumentering og infotainment, navigation, varme i rattet, nøglefri betjening, aktivt blind vinkel-system og meget andet er standard i selv den billigste, Essential med 170 hestekræfter til 324.995 kr. Opgradering til 228 hestekræfter og det store batteri koster 25.000 kr.
Overblik over Ioniq 5-priserne
Ioniq 5 63 kWh 170 hk RWD Essential – 324.995 kr.
Ioniq 5 63 kWh 170 hk RWD Advanced – 349.995 kr.
Ioniq 5 84 kWh 228 hk RWD Essential – 349.995 kr.
Ioniq 5 84 kWh 228 hk RWD Advanced – 374.995 kr.
Ioniq 5 84 kWh 228 hk RWD Ultimate – 394.995 kr.
Ioniq 5 84 kWh 228 hk RWD N Line – 409.995 kr.
Ioniq 5 84 kWh 325 hk AWD Ultimate – 419.995 kr.
Ioniq 5 84 kWh 325 hk AWD N Line – 435.995 kr.
Sammen med priser på flere EV3-modeller kommer også nyheden om, at Kia sælger versionen med den store batteripakke 5.000 kr. billigere end forventet.
En af de bedste elbiler i den dyre ende af skalaen er lige blevet endnu bedre. Mød BMW i5 Touring, der som stationcar giver endnu mere mening.
Engang var det nemt at pege den koksgrå VW Passat med synlige dioder ud i mængden. I dag råder politiet dog over flere modeller, og så har de taget nye tricks i brug. Kan du stadig spotte civilbilen?
GTX-betegnelsen pryder hele VW’s program af nyere elbiler, men her i den mindste af slagsen føles den særlig sportslig.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.