marts 10, 2025

Fornyet Citroën Ë-C4 burde være billig, men det er den ikke

Citroën skal være leverandør af gode, prisbillige elbiler. Men den faceliftede Ë-C4 til 244.990 kr. ser dyr ud i forhold til det, man får for pengene.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Citroën er, mere eller mindre officielt, blevet udnævnt til at være et discount-bilmærke i den store Stellantis-koncern. Discount på den gode måde, hvor bilerne leverer no nonsense og høj værdi for få penge. Det er en taktik, der i høj grad er udtænkt for at imødegå billige kinesiske elbiler.

Men tingene udvikler sig hurtigere, end Citroën kan nå at være med – i hvert fald når man kigger på det danske marked. Det er nemlig ikke kun kinesiske elbiler, der gør sig til til lave priser, men også flere og flere europæiske, japanske og koreanske elbiler.

Den lille Ë-C3 så ud som et rigtig godt tilbud, da sløret blev løftet for priserne, der starter på 179.990 kr. I dag virker den dyr. Når Citroën nu skal introducere den faceliftede Ë-C4, så er det til priser, som for et år eller to siden ville have været mere end fine. Som tingene ser ud i dag, så er Ë-C4 bare for dyr.

Det ser godt ud med 244.990 kr., men det er det faktisk slet ikke

Den faceliftede Ë-C4 har fået en helt ny front med et design, der i hvert fald skiller sig ud. Den er også blevet skåret til i den anden ende, og interiøret er opgraderet med nye sæder og en større digital instrumentering – nu med 7″ skærm mod de tidligere 5″.

Forhandlerne stiller med to udgaver: You med den “gamle” drivlinje med 136 hestekræfter, batteri på 50 kWh og en rækkevidde på op til 354 kilometer til 244.990 kr. – og VTR Sport med 156 hestekræfter, 54 kWh og rækkevidde op til 414 kilometer til 274.990 kr.

Umiddelbart ikke høje priser, men konkurrenterne i klassen er hårde, og man får mere rækkevidde og mere udstyr i andre kompakte elbiler. I basisudgaven til 244.990 kr. er Ë-C4 en meget skrabet bil, som ikke kommer med det, man med rimelighed kan forvente.

Man kan selvfølgelig glæde sig over LED-forlygter, varmepumpe, automatisk klima med to zoner, infotainment med 10″ touchscreen og… ikke så meget andet. Alufælge, trådløs opkobling til Apple CarPlay/Android Auto, regnsensor, adaptiv fartpilot og bakkamera er fraværende.

Ë-C4 VTR Sport til 274.990 kr., hvis det virkelig skal være

Den anden mulighed for en opdateret Ë-C4 er så VTR Sport-udgaven, hvor der opgraderes over hele linjen med flere kræfter, mere rækkevidde og langt mere udstyr. Med et prisskilt på 274.990 kr. er Ë-C4 med i en prisklasse, hvor rigtig meget lader sig gøre hos Renault, Kia, Hyundai og flere andre; prisen er kun 15.000 kr. fra den faceliftede Hyundai Ioniq 5.

Ë-C4 VTR Sport har stadig kun 156 hestekræfter, og selv med det “store” af to mulige batterier er rækkevidden kun 414 kilometer. Der er bedre styr på udstyrsniveauet end i basismodellen – 18″ alufælge, adaptiv fartpilot, nye Advanced Comfort-sæder, bakkamera, trådløs opkobling til Apple CarPlay/Android Auto og regnsensor – så skal det være en fabriksny Ë-C4, bør det være den model.

Den faceliftede Ë-C4 burde starte på 199.990 kr., og selv med hele molevitten af udstyr og den længste rækkevidde skulle den ikke koste mere end 230.000 kr. Det ville samtidig kræve et oplagt prisfald på den mindre Ë-C3, men indtil videre tyder intet på, at det kommer til at ske.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

XPeng G6 er allerede forældet

XPeng G6 har kun været på markedet i Danmark siden august, men nu er den model forældet. I Kina har XPeng præsenteret en G6 med hurtigere opladning, designændringer og mere lækkert interiør.

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS