Video: Vi tester Citroën Ë-C3 – Danmarks billigste elbil
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
Af: Simon Hallenslev / d. 15. oktober 2020
I løbet af 2019 blev der solgt lige under 2.000 Hyundai i20, hvilket gjorde den til én af de dårligst sælgende biler i minibilklassen. Med den nye generation bør der dog være grobund for meget mere.
For hvor den seneste og anden generation af Hyundai i20 i bedste fald var søvndyssende, er den nye og tredje generation noget mere sprælsk og ungdommelig i sit udtryk. Selv siger Hyundai, at den nye generation i20 skal være mindre rationel end den forrige. Blandt andet for at hamle op med Renault Clio, Peugeot 208 og VW Polo
Dette gøres selvfølgelig først og fremmest i designet, hvor den nye i20 skiller sig ud. Derudover har i20 en stor mængde udstyr, som normalt er forbeholdt større og dyrere biler.
Motor: R3 benzin, 998 ccm
Ydelse: 100 hk / 171 Nm
0-100 km/t: 10,4 sek.
Tophastighed: 188 km/t
Forbrug: 19,2 km/l
Startpris: 159.995 kr.
(Basispris fra 149.995 kr.)
Egentlig tror jeg, at Hyundai kun kalder den nye i20 for mindre rationel, fordi det koreanske hovedkontor ikke tillader dem at sige ’mindre kedelig’. For selvom i20 nu er betragteligt mere spændende at se på, så er den under huden fortsat både rationel og fornuftig.
Først er den blevet større i både længden og bredden. Også bagagerummet er vokset med 25 liter. Derudover har Hyundai valgt at velsigne i20 med en bred vifte af sikkerhedssystemer, hvor et par af dem absolut ikke er hverdagskost i den prisbillige minibilsklasse.
LÆG OGSÅ | Test: Kia Picanto er mere fuldendt end de fleste mikrobiler
Den nye i20 har navigationsbaseret adaptiv fartpilot, hvor farten tilpasses vejens forløb. Der er også aktiv blindvinkelassistance, som ikke alene gør dig opmærksom på biler i din blinde vinkel, men også bremser på de modsatte hjul, hvis du er på vej til at trække ind i en anden bil. Det er begge to systemer, som stikker ud i klassen.
Som standard fås nødbremse til biler og fodgængere, aktiv vognbaneassistent, træthedsregistering samt en hastighedsregistrering, som gennem den adaptive fartpilot automatisk tilpasser din hastighed til hastighedsgrænsen. Den slags udstyr er jo ikke irrationelt, vel?
I kabinen har i20 fået en moderne overhaling, hvilket inkluderer en 8-tommer stor infotainmentskærm, som godt nok er ekstraudstyr men indgår i Essential-pakken til 10.000 kr. Med Essential får man blandt andet også 10,25-tommer digital instrumentering samt trådløs Apple CarPlay og Android Auto. Det kan ikke betale sig at vælge billigste udstyrsversion.
Trådløs Apple CarPlay er unikt blandt konkurrenterne. Telefonen spejles direkte på den store skærm, uden du skal have den op af lommen og bøvle med kabel. For knap 8.000 kr. kan du også få en lyd- og lyspakke, som inkluderer et virkeligt velspillende BOSE-lydanlæg og ambientbelysning.
SE OGSÅ | Video: Berner kører den værste bil, han har testet i år
Infotainmentskærmen er også én af de mest klare i opløsningen, sammenlignet med konkurrenterne, mens selve systemet er let at navigere i. Selvom i20 her har et aldersmæssigt forspring, excellerer Hyundai igen på en velvalgt vifte af udstyr. Men det er som om, at Hyundai i deres higen efter udstyr har glemt noget, som i min bog er ret essentielt.
Med undtagelse af ét lille stykke på dørsiderne, er alt plastik i kabinen sort, hårdt og billigt. Mens det er mere acceptabelt i en budget-mikrobil, forventer jeg mere af en splinterny minibil. Konkurrenterne Renault Clio og Peugeot 208 har bevist, at det er muligt med lækre, bløde materialer i minibilklassen, hvorfor kabinekvaliteten i i20 falder helt igennem.
Hyundai har under udviklingen af den nye i20 haft fokus på at gøre den mere sprælsk og ungdommelig – og det er ikke kun i designet. Hyundai har også gjort den mere ungdommelig og dynamisk bag rattet.
Den nye i20 er 30 mm bredere og 24 mm lavere, hvilket trækker bilen tættere mod jorden og giver et lavere tyngdepunkt. Der er også arbejdet på den strukturelle stivhed i karosseriet og sammen med det lavere tyngdepunkt giver det en plantet og stabil køreoplevelse.
LÆS OGSÅ | Test: Renault har fundet sig selv med ny, cool Clio
Styretøjet er let, og det er godt, fordi 99% af i20-kunderne kommer til at bruge den som bybil og ikke en gokart. Men bilen reagerer præcist på input, og der er en fin fornemmelse af, hvor forhjulene peger hen. Ved højere hastigheder falder i20 hurtigt til ro, og bliver en stabil motorvejskompagnon.
Hyundai har oppet sig med støjisoleringen, hvilket igen gør lange ture til en smal sag. Min eneste anke i køreoplevelsen er, at undervognen, i jagten på en dynamisk køreoplevelse, er blevet en tand for hård. Store, bløde bump er intet problem, mens små huller, ujævnheder og brosten giver tydelige rystelser i kabinen. Med de fede 17-tommer er det naturligvis værst.
Til den første test var kun motoren 1,0 T-GDi med 100 hk til rådighed – men det er også den, som danskerne kommer til at købe flest af. Den er rap i replikken uden at være hurtig, og er parret godt med Hyundais 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse. Den manuelle gearkasse er en halvslap fornøjelse.
Hyundai i20 bliver også udbudt med en 1,2-liters motor, der er større i volumen men lavere i ydelse med 84 hk og derfor det billigere alternativ. Den testede 1,0-liters motor vil også blive udbudt i to yderligere variationer; én med mildhybrid og én med en N-Line opdatering og 20 hk mere.
Kronen på værket bliver den hårdkogte i20N, som får 204 hk fra samme motor, som den store Hyundai Tuscon kører med. De mere sportslige N-Line og N ser først dagens lys i løbet af foråret næste år, mens den mere folkelige i20 kommer til Danmark den 7. november.
Den nye Hyundai i20 er et spændende valg i en konkurrencepræget minibilsklasse. Den er langt mere sprælsk, dynamisk og ungdommelig end den forrige i20 – både udefra og bag rattet.
Hyundai har i den grad også gjort sig umage for at gøre i20 til et spændende valg i klassen. Det er nemlig den bedst udstyrede af sin slags lige nu, målt på sikkerhedsudstyr og digitalisering. De to store, klare skærme og den trådløse opkobling gør i20 moderne og lidt mere tidssvarende end en håndfuld af konkurrenterne.
Der vil altid være kompromis, når du køber bil. Hvis du kan leve med den mørke og plastik-prægede kabine, får du meget bil såvel som udstyr med den nye Hyundai i20. Og nå ja; så er der også de fem års garanti uden kilometerbegrænsning.
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
Alle biler har fede detaljer. Men Renault Scenic E-Tech Electric har flere end de fleste biler, og her viser vi nogle af de bedste.
Priserne på brugte elbiler bliver konstant sat ned, og fordi forhandlerne vil af med lageret inden 2025, er der vilde tilbud på biler, som stort set er som nye. Spar blandt andet 130.000 kr. på BMW i5.
Elektrisk Ford Puma Gen-E kommer med en rækkevidde op til 376 kilometer fra et lille batteri, og den har 168 hestekræfter. En frisk lille elbil, der ikke må koste meget mere end 200.000 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.