ElbilerTest og anmeldelser

Første test: Polestar 2 er lige så fed en elbil, som vi håbede på

Af i Elbiler, Test og anmeldelser
Indtil nu har svenske Polestar været et fatamorgana, men nu er mærket og den første model på vej til Danmark. Vi prøver den længe ventede Polestar 2 – en direkte konkurrent til Tesla Model 3 med 408 hk.

TEKST: Morten Bek / FOTO: PR / d. 24. april 2021

Polestar 2 er bare en elektrisk Volvo med et nyt logo. Sådan kan du sige, hvis du virkelig er stålsat på at forklejne det hårde og intense arbejde, som entusiasterne bag det nye svenske elbilsmærke har gjort. Polestar lægger ikke skjul på, at mærket er stærkt beslægtet med Volvo (de bor, trods alt, også tæt på hinanden i Göteborg).

Det ville også være nytteslyst, for Polestar 2 er et design, som oprindeligt stammer fra Volvo-konceptbilen Concept 40.2 fra 2016. Om Polestar kom ind fra højre og “stjal” det, eller Volvo havde kasseret det, melder historien intet om. Men det er for så vidt også ligegyldigt, når resultatet er en Tesla Model 3-fighter, som ser mere spændende og muskuløs ud i virkeligheden end på ethvert billede, jeg har set.

Specifikationer

Polestar 2

Performance-pakke

Motor: To elmotorer

Batteristørrelse: 78 kWh

Ydelse: 408 hk / 660 Nm

0-100 km/t: 4,7 sek.

Tophastighed: 204 km/t

Forbrug: 19,3 kWh/100 km

Rækkevidde: 470 km

Ladekapacitet: 150 kW

Startpris: 499.000 kr.

Polestar har slået på tromme for sig selv i flere år, og mange danskere venter på at kunne få fingrene i den elektriske Polestar 2 (Model 2? Bare 2? Eller altid Polestar 2?), som nu endelig er på vej til at lande i Danmark. De første biler forventes at blive leveret til danske kunder i efteråret, og salget foregår udelukkende via mærkets hjemmeside. Der er ingen forhandlere, kun Polestar Spaces (indtil videre kun i København), hvor man kan møde og prøve bilen. Udlevering foregår på en række stationer rundt i landet, og al servicering foregår hos de venlige Volvo-forhandlere.

LÆS OGSÅ | 2021 oversigt: Se alle elbiler i Danmark samt rækkevidde og pris

Mens potentielle købere så kan glæde sig til at prøve Polestar 2, så har jeg allerede nu fornøjelsen af at prøve bilen fra det nye mærke fra Sverige. Mon der er grund til at glæde sig, hvis man tænker på at købe bilen?

Polestar, Polestar… det siger mig ikke noget?

Det er absolut fair, hvis Polestar er noget helt nyt for dig. Hvis du er afskåret fra omverdenen eller bare ikke interesserer dig for biler, så giver det god mening, at navnet ingen betydning har. Lad mig komme med nogle hurtige oplysninger, som kan få dig ind i loopet.

Polestar har i en årrække fungeret som hustuner for Volvo, og du kan stadig blandt andet møde XC60 Polestar Engineered, som er tunet og friseret af folk fra Polestar. Men Polestar er nu officielt et selvstændigt bilmærke under kinesiske Geely, præcis som Volvo er det. Mærket startede med den imponerende PHEV-coupé Polestar 1 (fås til den nette sum af 1,9 mio. kr.), men fremover vil udelukkende fuldelektriske biler komme fra mærket – som Polestar 2.

SE OGSÅ | VW ID.4 – her skal du passe på

Bilerne udvikles i Göteborg, bygges på en fabrik i Kina og sælges, som nævnt, udelukkende over nettet. Polestar går rigtig meget op i bæredygtighed og gennemsigtighed i produktionen, så topfolkene fortæller gerne, at der overhovedet ikke, endnu, findes bæredygtige og CO2-neutrale elbiler. De fortæller også, at en Polestar, i det øjeblik, den kommer af samlebåndet, inden den har kørt en eneste kilometer, har udledt mere end 26 tons CO2. Én Polestar 2 – ikke en hel måneds produktion.

Polestar-bilerne er mere orienteret mod performance og dynamiske køreegenskaber end bilerne fra Volvo, og fremtidige modeller tæller en stor SUV og en produktionsudgave af konceptbilen Precept. Precept viser med al tydelighed, at Polestar så sandelig gerne vil gå sin helt egen vej med designet.

Polestar Precept

Kan du fortælle mig 5 vigtige ting om Polestar 2??

1. Polestar 2 er en elbil, som på mange punkter ligner den populære Tesla Model 3. De er begge mellemstore biler, udstyret med en stor og praktisk bagklap, og de fås med ganske mange hestekræfter. Prismæssigt ligger de, ikke overraskende, tæt. Mens Polestar 2 med 408 hk fra to elmotorer, som også giver firehjulstræk, fra starten ligger på 449.000 kr. for den billigste version, så regner jeg med, at forhjulstrukne versioner med 224-231 hk kommer langt under den pris. Med et batteri som er mindre end de 78 kWh, som modellen fås med i starten, kommer prisen måske ned på 350.000 kr., hvis det går godt.

SE OGSÅ | Skoda Enyaq – fantastisk bil. MEN! 

2. Polestar 2 står på samme platform som Volvo XC40 og den nye C4. Den bruges også hos blandt andet det kinesiske søstermærke Lynk & Co. Det er en platform, som giver elbiler med lavtliggende batteri og en forsænkning i bageste del af batteripakken, så man kan sænke knæene, når man sidder på bagsædet.

3. Med 408 hk og 660 Nm koblet sammen med et batteri på 78 kWh er WLTP-rækkevidden 470 km. Med samme batteri, men forhjulstræk og 232 hk, stiger rækkevidden til 540 km. Måske ikke imponerende, hvis man er vant til en Tesla, men ladekapaciteten på 150 kW kompenserer delvist for det.

4. Polestar 2 er den første bil i verden med et infotainmentsystem leveret af Google. Det er Android-styresystemet, kendt fra millioner af smartphones, der bruges, og svenskerne har så lagt sine egne funktioner og eget design ind ovenpå. Du kan bruge Google Maps direkte og uden forbindelse med din smartphone, og du kan logge ind med din Gmail-konto og få dine personlige ting op på skærmen. Valget af Google er banebrydende – og perfekt. Bilproducenterne kan ikke følge med, så hvorfor ikke slå sig sammen med de bedste? Der er intet styresystem, heller ikke iDrive fra BMW, der føles så intuitivt og moderne.

SE OGSÅ | Den nye Tesla Model 3 eller VW ID.3 – Hvad skal du vælge?

5.Sidst men ikke mindst, så vil jeg fremhæve byggekvaliteten, som jeg oplever den i den bil, jeg får stillet til rådighed i seks timer. Det er som om, Audi har haft en finger med i spillet. Som om den er skåret ud af et enkelt stykke metal, så intet kan give sig eller knirke.

Er den virkelig så lækker?

Polestar er nået i mål med et design, ude og inde, som minder meget om noget fra Volvo, men som er friskere og endnu mere moderne. Du vil kunne nikke genkendende til knapper og luftdyser fra Volvo, og jeg tillader mig også at kritisere Polestar for genbrug af det lidt kluntede rat fra Volvo, mens jeg er på Q&A-session med nogle af topfolkene, som sidder i Göteborg.

LÆS OGSÅ | Fornuftige priser gør Audi Q4 e-tron relevant

Men det er jo gode sager, Volvo leverer, og når der så er kælet for at skabe unikke detaljer, som for eksempel den specielle gearvælger, ny instrumentering og Polestar-logoet, som projiceres op i det store glastag, så føles kabinen alligevel slet ikke som i en Volvo. Den høje midterkonsol med det store Google-system giver fornemmelse af cockpit, og langt mindre brug af krom end hos Volvo skruer, efter min mening, op for indtrykket af en vildt lækker, meget moderne bil.

Hvordan kører den så?

Jeg sætter af sted fra Amager med et fuldt opladet batteri. Min tur tager mig til Allerød, Vig, Fårevejle og til sidst tilbage til Amager. Testbilen er udstyret med Performance-pakke, og du skal kunne lide gyldengul for at tage pakken. Den farve går nemlig igen på bremser, ventildæksler og seler, og den inkluderer 20” alufælge og manuelt justerbare Öhlins-støddæmpere.

LÆS OGSÅ | Elbilen Kia EV6 GT sprinter til 100 km/t på 3,5 sekunder

Støddæmperne er den del af pakken, jeg vil tale om. De indrømmer i Göteborg, at de færreste købere vil ændre på opsætningen, som altså gøres manuelt på drejeknapper ved hver støddæmper, selvom de køber Performance-pakken. Og de kan roligt lade den stå. Öhlins er mestre i støddæmpere, og Polestar-folkene har ramt en virkelig, virkelig god affjedringskomfort. Stram som en BMW 3-serie, men også mere komfortabelt anlagt.

Styretøjet leverer mere og fortæller mere, end det gør i bilerne fra Volvo. Der er tre indstillinger – let, normalt og stramt, og jeg sætter den bare i den stramme opsætning og holder den der det meste af dagen. Polestar 2 imponerer efter de første 200 meter, og den imponerer efter flere hundrede kilometer.

Hvad med kræfterne? Og rækkevidden?

408 hk fra to elmotorer, pakket i en forholdsvis lille bil. Jeg bliver kastet bagud i sædet, når jeg trykker speederen i bund de få steder, det overhovet kan lade sig gøre. 50 til 90 km/t? Det går hurtigt. På motorvejen bliver det hurtigt kriminelt, og 130 km/t når Polestar 2 op på, inden du er færdig med at blinke ud fra tilkørselsrampen.

LÆS OGSÅ | Første test: Audi e-tron GT er en fascinerende elbil fra første sekund

Det er fed overflod. Men jeg er sikker på, at mange også vil være rigtig fint tilfredse med en Polestar 2 med forhjulstræk og 231 hk. Bilen og opsætningen er den samme, men rækkevidden altså bedre (forhjulstrækkeren med lille batteri forventes at kunne køre 440 km på en opladning), og 231 hk er også mere end hovedparten af danske bilejere er vant til.

Rækkevidden er svær at vurdere ved at køre en elbil i seks timer. Den virker tilfredsstillende nøjsom op til 110-120 km/t, men meget derover begynder batteriet en noget hurtigere afladning.

Så Polestar 2 har været ventetiden værd?

Den nye elbil imponerer som både bil og el. Det er en bil med lækker, moderne indretning og et banebrydende infotainmentsystem. Den har også køreegenskaber, der imponerer, og prisstrukturen virker også god fra det nye mærke.

Polestar har en seriøs konkurrent til Tesla Model 3 – og mange andre biler i den klasse – på hænderne.

Om forfatteren

Morten Bek

Morten har testet langt over 1.000 nye biler. Mens superbiler med 700 hk kan være meget sjove, så er hans passion de biler, danskerne rent faktisk køber og bruger til dagligt.