november 14, 2024

Fra hit til skidt: Volvo EX30 solgte som varmt brød – nu er den gået i stå

Volvo EX30 blev udråbt til at være en sensation – en elektrisk Volvo til få penge. Den var spået storhed i Danmark, men interessen er forsvundet, lige så hurtigt som den opstod.

TEKST OG FOTO Morten Bek

Det kunne ikke blive meget vildere. Volvo, selveste Volvo, ville introducere en kompakt elbil til under 275.000 kr. Med det, der i 2023 var lave priser begyndte Volvo virkelig at skabe interesse for den lille EX30, som omkring årsskiftet til 2024 begyndte at lande i Danmark.

Interessen for EX30 var ved at nå hysteri, da Volvo kunne vise EX30 frem for danskerne ved events i september 2023. Flere end 4.000 nysgerrige og købelystne danskere ville se giraffen – se den nye Volvo, der skulle sælges til lave priser.

I starten af 2024 var der pres på Volvo med testkørsler hos forhandlerne. EX30 var på vej til landet i mange eksemplarer, og indregistreringstallet for den lille svensk-kinesiske elbil steg hurtigt. Helt typisk for en ny bil, som mange venter på, var der begrænsninger i februar og marts, så i de to måneder kom der plader på henholdsvis 127 og 199 eksemplarer, viser tal fra Bilstatistik.dk.

Måneden efter, i april, kom EX30 ind på top 10 over de mest indregistrerede nye biler i Danmark. 615 eksemplarer, og maj viste også solidt salg med 559 indregistrerede eksemplarer. En lille elektrisk Volvo var virkelig det, mange havde ventet på.

Softwarefejl lammer infotainmentsystemet

I juni ramte en softwarefejl samtlige EX30’ere, der var produceret indtil da. Kundernes biler, forhandlernes biler, bilerne på lager. Alle biler skulle opdateres, fordi infotainmentsystemet kunne gå i såkaldt testtilstand, hvor skærmen ikke viser væsentlige oplysninger. Og væsentlig er hastighed og rækkevidde, som man kun kan se i infotainmentsystemet, fordi Volvo har sparet en separat instrumentering væk.

I samme måned faldt indregistreringstallet betydeligt. Fra de cirka 600 eksemplarer i de to foregående måneder til 340 styk. I juli begyndte EX30 at gå helt i sort – 135 eksemplarer. I august, september og oktober udviklede det sig til et mønster for EX30: 165, 119 og 213 eksemplarer. Samtidig, viser tallene fra Bilstatistik.dk, at den meget ældre Volvo-model XC40/EX40 gør det bedre end EX30.

Kunne man forestille sig, at Volvo undlader at sende EX30-sendinger til Danmark og resten af Europa, fordi EX30 er ramt af straftold på kinesiske elbiler? Muligvis, men et kig på den danske Volvo-hjemmeside viser, at der lige nu er cirka 220 helt nye EX30 på lager hos Volvo-forhandlere. Så vil man have en EX30, så kan man tydeligvis få en EX30.

Mere plads, mere rækkevidde – mere bil for pengene andre steder

Der er ingen chance for, at EX30 når at blive en af de bedst sælgende elbiler i Danmark i 2024. Den kompakte Volvo ligger meget langt fra modeller som Tesla Model 3 og VW ID.4, og ældre modeller som Renault Megane E-Tech Electric og VW ID.3 overgår den også på nuværende tidspunkt.

Og det viser er et af problemerne omkring EX30. Mærker som Renault og VW har sat priserne ned eller lavet mere fordelagtige modeller. Volvo har sat priserne på EX30 lidt op. I det nuværende marked er en EX30 med lang rækkevidde og fornuftigt udstyr til 350.000 kr. bare slet ikke et godt tilbud.

Når priserne ikke længere er decideret attraktive, begynder problemerne omkring EX30 – sandsynligvis – at fylde mere, når man kigger på den hos forhandleren. Den har uforklarligt ringe plads på bagsædet, og alt for meget er stoppet ind i infotainmentsystemet.
Måske man har hørt fra EX30-ejere, enten folk man kender eller ejere på nettet, at forbruget er højt og rækkevidden derfor ikke imponerende. Det var præcis, hvad vi oplevede, da vi testede EX30 tidligere i år.

EX30 lever ikke op til de forventninger, der er til en Volvo. Det gør den ældre EX40 i højere grad, og den står ved siden af EX30 til priser, der ikke er meget højere. Den ældre model har længere rækkevidde, bedre indretning, mere lækkert interiør, langt mere plads – og besynderligt nok også lavere forbrug.

På Bilbasen er der lige nu 151 brugte eksemplarer af EX30 til salg (enkelte er biler med 0 kilometer på tælleren). En tilfældig EX30 Extended Range Plus i farven Moss Yellow indregistreret første gang i april, der i dag koster mindst 356.163 kr., sælges med 4.867 kilometer på tælleren til 274.900 kr.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

XPeng G6 er allerede forældet

XPeng G6 har kun været på markedet i Danmark siden august, men nu er den model forældet. I Kina har XPeng præsenteret en G6 med hurtigere opladning, designændringer og mere lækkert interiør.

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS