maj 23, 2017

Giv bilen den store forårskur

Væk med vinterens salt og ind med sommerens varme – forhåbentlig. Din bil har godt af en grundig rengøring for at holde rusten væk og kabinen kampklar til endnu en sæson.

Her har du en guide til den store forårsrengøring:

Udvendigt

Fælgpleje

Vask dine vinterfælge grundigt og lad dem tørre inden de stilles væk. Er det alufælge, så giv dem en gang lakforsegler eller fælgvoks. Det samme kan du gøre med hjulkapsler. Så gror snavset ikke yderligere fast og salt får ikke lov til at arbejde sig ind under lakken.

Hjulkasser og døre

Skyl hjulkasserne grundigt med haveslangen. En undervognsvask på tanken er ikke nok. Vask under gummilister ved dørene og tør efter med en klud.

Sommerdæk

Dette punkt er det allervigtigste. På med gode sommerdæk med masser af mønsterdybde og tjek dæktrykket på kolde dæk. De bedste dæk skal bagpå. Hvis du selv skifter, så husk at rense anlægsfladen mellem hjul og nav – evt. med en trådbørste. Møtrikker eller bolte spændes i moment med en momentnøgle. Typisk 110-120 Nm på alufælge. Skift når der ikke længere er nattefrost – de senere år, har vi været i maj, før du slipper 100 pct. for frost og sne

 

For+Ñrsklarg+©ring (2)

 

Vask og Polering

En god polering kræver masser af knofedt og masser af bløde klude, og du skal vide, at du ikke kan gøre det lige så godt som de professionelle.Start med at vaske bilen meget grundigt. Tør den af og giv den en tur med en claybar for at tage nister og flyverust. Dæk plastic af med malertape eller giv dem vinylrens først. Så er det tid til lakrens, brug masser af knofedt. Lad rensen tørre op, og træk den tørrede masse af med tørre klude. Til slut skal du bruge en lakforsegler – her behøver du ikke så meget knofedt. Det skal også tørre, og så trækkes af med bløde klude. Polering bør ikke foregå i direkte sol, da midlerne så tørrer for hurtigt og fladerne bliver varme og bløde.

Stenslag

Når temperaturen er på 15 grader eller over, kan du dække stenslag med en lakstift. Tjek også på taget. Hvis der er rust i hullet så fjern det med en spids kniv og den lille stålbørste, der følger med lakstiften.

Væsker

Tjek standen på motorolien, servo-væsken og kølervæsken – efterfyld hvis nødvendigt. Påfyld sprinkler.

Låse

Smør låsene med låseolie og test dem med nøglen, så du ved, du kan komme ind, hvis fjernbetjeningen skulle strejke en dag.

Viskerblade

Væd en klud i sæbevand og træk skidtet af gummiet. Tryk hårdt og træk, indtil bladet ikke sætter sorte mærker i kluden. Ofte er dårlige viskere bare beskidte, ikke slidte. Hvis gummiet er ved at slippe, så skal bladene naturligvis skiftes.

Bremser

Måske skal du have værkstedet til det, men det er en god ide at få renset bremserne efter vinteren og smurt dem de rigtige steder, så de ikke kommer til at hænge.

 

Indvendigt

Oprydning

Tag alt ud af bilen. Tøm askebæger og lommer og så videre

M+Ñtter_Klarg+©ring-8098

 

Måtter

Ud med måtterne til en gang bankning og støvsugning. Brug gerne en børste eller kost til at få skidtet ud af luven.  Giv dem lidt tekstilrens, der frisker farven og fjerner sur lugt. Du kan også oversprøjte dem med sæbevand og give dem en tur med en højtryksrenser eller haveslangen i stedet – det tager bare lang tid for dem at tørre, men resultatet er ventetiden værd.

Støvsugning

Støvsugningen er første trin til en ren kabine. Tør gerne instrumentbordet over med en tør klud før du støvsuger – vent med de våde. Start oppefra – loft, sæder og bund til sidst. Brug børstemundstykket med bløde børster til ventilationsdyserne og møbelmundstykket til sæderne. Har du hund, kan du bruge en børste til at fjerne hårene, mens du støvsuger. Der findes specielle gummibørster til dette, og de virker.Tip: Hvis du har en trykluftkompressor, kan du med fordel bruge den, forsigtigt, til at blæse snavs og skidt ud af svært tilgængelige steder, mens du støvsuger.

Ruder

Rene ruder er en sikkerhedsfaktor, og de skal holdes rene – ellers risikerer du irriterende refleksioner især ved natkørsel. Alle ruder skal blot have en gang ruderens og tørres grundigt af. Flere behandlinger kan være nødvendigt. Småridser kan fjernes med en rudepolish, som fås i bilistbutikker

Tekstilrens

Hvis sæderne og måtterne er skjoldede eller bare matte i farven, kan det være godt med en omgang rens. Nogle skjolder skal der professionelle til at fjerne, men du kan prøve selv. Efter støvsugning sprøjtes midlet direkte på og efter lidt tid gnides det ind i overfladen og tørres op med papir. Når overfladen er helt tør støvsuges igen og sædet gives imprægnering, så skidt ikke sætter sig så let igen.

Plastic

Når du har tørret det værste væk med en tør klud, en våd klud og en tør igen, så sprøjt noget vinylfrisker, interiørrens eller hvad dit produkt nu hedder på en klud. Hvis der opstår skjolder efter første gang, giver du bare overfladen en tur mere. Til nyere biler er det pænest med mat effekt. Tør efter med en tør klud. Vær forsigtig med microfiber – det kan ridse plasten foran instrumenterne.

Aircon-rens

Hvis du har aircondition eller klimaanlæg, kan du nu friske systemet op og fjerne eventuel skimmel i systemet med AirconRens – en behandling der tidligere har været forbeholdt professionelle, men nu kan købes mange steder. Systemet er enkelt. Start motoren. Tænd klimaanlægget på recirkulation og godt med blæs på. Kør passagersædet helt frem, og tryk på udløseren på dåsen. Luk døren og lad bilen stå i femten minutter. Herefter luftes godt ud med åbne døre eller vinduer.

Kabineluftfilter

De fleste nyere biler har et filter til filtrering af luften inden den kommer ind i kabinen. Hvis du følger service ved et mærkeværksted, skifter de det ved faste intervaller. Hvis ikke så kan du ofte selv gøre det. På mange biler skal handskerummet tages af først. Du kan formentlig finde en vejledning på youtube, der passer til din bil.

 

Det var en lang liste, men vi garanterer at du og din bil har det bedre efter sådan en tur.

 

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.

Den motorjournalistiske baggrund har han fået hos blandt andre Bil Magasinet, V-Max og elbilmagasinet GO, hvilket har gjort ham til et omvandrende leksikon.

Ebbe er som sagt glad for brugte biler, og særligt de japanske af slagsen giver julelys i øjnene. Han er dog efterhånden blevet så voksen, at drengedrømmen af en toptunet Honda Civic er blevet erstattet af en fornuftig Renault Laguna.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS