Video: Kæmpe prisfald på elbiler i luksusklassen
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
I denne uge har vi haft en snak med Povl Henneberg fra club Golf Danmark. Povl kører selv i en VW Golf 5 TDI men har tidligere kørt VW Golf 3 og VW Boblen. Selvom han er glad for VW, røber han, at han selv startede i klubben med en Ford. Trods klubbens navn stærkt antyder, at man skal have en forkærlighed for VW-Golfen, så kan man sagtens blive medlem og køre i andre VW-modeller, siger Povl.
Bilrace og hygge ligger i klubbens DNA. Medlemmernes passion for biler rimer på fart og tysk finish, og klubben tager på flere årlige ture – f.eks. den tilbagevendende ”Pilgrimstur” til verdens største racerbane, Nürburgring, i Tyskland.
Vi fik en snak med Povl om racerbaner uden støjfilter og VWs stilrene design og finish. Læs med her!
Selvom VW i dag fremstår som et af verdens stærkeste bilbrands, så var 70’ernes oliekriser lige ved at dreje nøglen om på VW. De betød nemlig, at efterspørgslen på benzinslugere dalede drastisk blandt forbrugerne. Dette gik hårdt udover den kendte VW Boble, hvorfor VW var tvunget til at genopfinde sig selv med en mere økonomisk- og praktisk bil.
De tog udfordringen op, og resultatet blev Golf 1, som skulle vise sig at blive deres redningsbil og største succes nogensinde. Golfen slog Boblen ved at kunne køre længere på literen og ved at være mere praktisk – f.eks. med sit bagagerum, fortæller Povl.
Golfens store succes lagde grundstenen for klubben, som blev stiftet i 1984 af Jens Kampmann, der også ejede Roskilde Autoforum. Ved klubbens først træf i september samme år mødte omkring 100 medlemmer op. I dag har klubben et sted mellem 600-700 medlemmer – og flere årlige træf.
Ifølge Povl er det blev sværere at køre bilrace grundet de skærpede regler omkring støjniveauet på de danske køreanlæg. Derfor har klubben en årlig tur til Nürburgring – en tysk racerbane, som er berømt og berygtet for at være verdens sværeste racerbane. Turen går derfor under navnet ”Pilgrimsturen”, griner Povl. Nürburgring består, udover Grand Prix-banen hvor der køres formel 1, også af den såkaldte Nordsløjfe, som er 20,7 km lang.
Povl fortæller os, at det vigtigt, at man kender banen på forhånd for at kunne skære svingene rigtigt. Så som optakt til turen i år mødtes medlemmerne for at prøvekøre banen på Playstation. ”Der findes nemlig Nürburgring-spil til Playstation, hvor man kan prøvekøre de forskellige sving, inden man møder dem i høj fart”, fortæller Povl.
Formålet med ”Pilgrimsturen” er ikke kun at give den max gas men også at kigge på biler. ”Der er altid fede biler dernede. Nürburgring bliver nemlig brugt af de store bilproducenter til test af nye biler. Man skal dog kigge godt efter for at se, hvem der tester nogle gange, da bilerne ofte er camoufleret indvendigt som udvendigt – men det kan godt lade sig gøre”, griner Povl.
Klubben har baser i hele Danmark. F.eks. mødes man i Midtjylland på Kajs Autoimport til månedlige klubaftener, hvor der bliver delt filmklip og blade omkring biler. En gang om året mødes hele klubben, skiftevis i Jylland og på Sjælland, til den årlige sommerfest som står på race og ”show & shine”. Her bliver de hurtigste og flotteste biler belønnet med pokaler. ”Det er ren og skær råhygge, når man mødes – vi har et rigtig godt kammeratskab i klubben”, siger Povl.
Alle kan blive medlem af klubben. Det koster 430 kr. om året at være medlem, og det inkluderer 4 årlige klubblade med attraktive rabataftaler på VW-reservedele. ”Kan man lide at rode med biler, så er det årlige kontingent hurtigt tjent ind i besparelserne på reservedele”, tilføjer Povl.
Ifølge Povl er det fedeste ved at køre VW bilernes design: Deres rene udtryk, skarpe linjer og brug af materiale, der er rart at røre ved. ”Det er dét, tyskerne kan”, siger han stolt. Povl har dog svært ved at udpege den ultimative VW. ”Det er ligesom at skulle vælge mellem sine børn, det kan man ikke”, siger han grinende. Dog så han gerne egoistbilen Scrioccoen eller en Golf GTI 7 under juletræet i år.
”Har man spørgsmål, kan man altid bruge klubbens debatforum til at få svar på de mest nørdede VW spørgsmål. Man kan også læse artikler fra klubbladet og se billeder af medlemmernes biler m.m. på www.clubgolf.dk. Klubben har derudover en Facebook-side”, afslutter Povl.
Vi takker Povl for snakken og ønsker klubben held og lykke med deres 30-års-jubilæum i 2014!
Har du en favorit-VW og en lille historie om, hvorfor det er din favorit. Så del den gerne med os her!
Læs også:
Vild med Toyota? Dyrk din passion i Toyota Club DK!
Benzin i blodet? Brænd det af og bliv racerkører i din fritid!
Få vinger og gode venner hos Cadillac Club DK
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.