juli 3, 2023

Her er priserne på den forfinede Mazda 3

Den let fornyede Mazda 3 fås fra 262.500 kr. og er dermed kun få tusinde kroner dyrere end før. Alle varianter har ny skærm på 10,25″, men de har alle mindre standardudstyr end før.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Mazda 3 er ingen storsællert i Golf-klassen, men omvendt er det nye tider med højere priser på næsten alle nye biler, så de fleste ikke-elektriske biler i klassen ligger underdrejet. Der er ikke meget Golf over Golf-klassen for tiden: I løbet de de første fem måneder af 2023 blev der indregistreret 109 nye VW Golf, som nu starter helt oppe i 350.000 kr., mens Kia på de samme fem måneder har sat plader på 1.068 styk Ceed – som fås fra kun 235.000 kr.

Mazda 3 har overhalet den stærkt underdrejede Golf, og 163 styk i de første fem måneder af 2023 er okay, og med opdateringer af 3’eren kan forspringet blive udbygget. Der er nu priser på den let fornyede Mazda 3, som starter ved 262.500 kr.

Basismodellen og nogle af de øvrige varianter er steget nogle tusinde kroner – cirka 7.000 kr. – og nogle udgaver er endda faldet med 13.000 kr. Bag de nye priser gemmer sig dog en kedelig ændring: Der er ikke så meget standardudstyr, som der tidligere var.

LÆS OGSÅ | Duel: Japansk livskraft i Honda Civic og Mazda 3

De største nyheder ved den anden opgradering af Mazda 3 på kort tid er til at overskue, men ikke desto mindre også til at sætte pris på: Infotainmentsystem med 10,25″ skærm (op fra 8,8″), trådløs opkobling til Apple CarPlay/Android Auto, visning af navigationsanvisninger fra Apple CarPlay/Android Auto i head-up-displayet, forbedret (indbygget) navigationssystem, trådløs opladning af smartphones og udvidet sikkerhedsudstyr (bl.a. førerovervågning og forbedret automatisk nødbremse) og meget små designændringer i kabinen.

Billigere end før at få en Mazda 3 med 186 hk

Mazda har ikke ændret på det udvendige design, og 3’eren fås stadig som hatchback og sedan. I Danmark sælges stort set alle Mazda 3 som hatchback, og denne fås i tre udstyrsvarianter: Prime-Line, Homura og Exclusive-Line. Sedanen fås i to udstyrsvarianter – Prime-Line og Exclusive-Line.

Motorerne er der ikke pillet ved. De blev allerede opgraderet på et tidligere tidspunkt. I Danmark fås 2-liters benzinmotoren med 122 hk ikke, så i vores nærområde skal der kun vælges mellem to: 2-liters motoren med 150 hk og den særlige SkyActiv X-motor med 186 hk. Manuel gearkasse er standard, og 6-trins automatgearkasse en mulighed til begge motorer. Merprisen for automatgearkassen er 25.000 kr.

LÆS OGSÅ | Første tur: Mazda 2 får det bedste ud af endnu en tur i manegen

Hvis det er den stærkeste motor, man falder for, er adgangen til den blevet nemmere. 3’ere med 186 hk er nemlig faldet i pris med den seneste opgradering med op til 13.000 kr. Startprisen med den kraftige motor er 297.500 kr.

Nye navne til udstyrsniveauerne – og udstyr pillet ud

Med de tre udstyrsniveauer Prime-Line, Homura og Exclusive-Line er der ændret på navnene, hvor niveauerne tidligere hed Sense, Sky og Cosmo. Reelt set er der meget lidt forskel på niveauerne Homura og Exclusive-Line; Homura har sorte detaljer som sorte sidespejle og sorte alufælge, hvor Exclusive-Line kører et mere undertonet tema – og som bonus har træthedsalarm med kamera som standard.

Der er ændret i standardudstyret, især på de dyrere varianter, hvorfor de nye udstyrsvarianter ikke bare kan ses som direkte arvtagere til de gamle. Mens de dyreste udgaver af den forfinede 3’er godt nok er blevet billigere, så er der mindre udstyr i forhold til den gamle Cosmo-variant.

LÆS OGSÅ | Kæmpe SUV fra Mazda med 340 hk

Med Prime-Line-udstyr får man som standard LED-forlygter, el-foldbare sidespejle, 16″ alufælge, adaptiv fartpilot, 10,25″ skærm til infotainmentsystemet, bakkamera, aircondition og navigation – men ikke sædevarme foran eller regnsensor.

Med Homura-udstyr får man 18″ alufælge, sorte sidespejle, nøglefri betjening, sædevarme foran, regnsensor, p-sensorer for og bag, sort indtræk med røde syninger, trådløs opladning af smartphones og automatisk nedblændeligt bakspejl og automatisk klimaanlæg med to zoner.

LÆS OGSÅ | Test: Er diesel det rigtige til Mazda CX-60?

Med Exclusive-Line-udstyr får man samme indhold som i Homura-pakken – minus de sorte detaljer og røde syninger – med træthedsalarm med kamera som bonus.

Udstyr som tidligere var standard i Mazda 3, ligger nu i flere tilfælde i pakker. Driver Assistance Pack & Sound Pack til Exclusive-Line indeholder bl.a. Bose-lydanlæg og 360 graders kamera til 15.000 kr., mens Comfort Pack til Exclusive-Line med læderindtræk, el-justerbart førersæde og varme i rattet koster 15.000 kr. og skal købes sammen med Design Pack med bl.a. adaptive LED-forlygter og rammeløst bakspejl til 10.000 kr.


Brugte Mazda 3 til salg på Bilbasen

Se flere brugte Mazda 3 til salg på Bilbasen

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS