Fuld fart på familien: Kia EV9 GT har 509 hestekræfter og kunstige gearskift
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
Af: Bilbasen Blog
I dette blogindlæg kan du læse om:
“Elbiler har aldrig brug for service, de kan ikke køre ned til bageren uden at skulle lades op, og de trækker ikke en trailer, om deres liv så afhang af det”.
Selvom flere og flere danskere kører elektrisk (bestanddelen af elbiler steg med 69 pct. i 2022 med et samlet salg på 30.800 modeller), er der stadig mange fordomme om elbiler.
Men hvilke er fup, og hvilke er fakta? Det kan du blive klogere på i denne artikel, hvor vi dykker ned i ti af de største og mest sejlivede myter om elbiler.
Den her fordom må desværre siges at være delvis sand.
De vilkår, som producenterne tester elbilernes rækkevidde under, er som regel overordentligt gunstige. Det betyder, at de forskellige modellers officielle rækkevidde sjældent kan genskabes i den virkelige verden.
Eksempelvis har temperaturen stor betydning for en elbils energiforbrug (jo koldere det er desto mere strøm skal en elbil bruge på at varme kabinen op, hvilket går ud over rækkevidden). Derfor er det i princippet ikke muligt at oplyse en ‘universel’ rækkevidde for elbiler.
FDM har foretaget en dybdegående test af flere elbilmodellers rækkevidde. Den viser, at en temperaturforskel på 20 grader kan koste omkring 15 pct. af rækkevidden. Undersøgelsen kan læses her.
LÆS OGSÅ | Hvor langt kan en elbil køre?
Den her er falsk, men der er noget om snakken.
Elbiler har ikke det samme vedligeholdelsesbehov som benzin- og dieselbiler. Elbiler har en mere simpel motor med få bevægelige dele og ingen olie.
Undersøgelser har vist, at elbiler er 40 pct. billigere at vedligeholde end diesel- og benzinbiler, men de skal stadig serviceres: bremser, bremsevæske, kølervæske til batteriet, klimaanlæg, dæk, lys, lygter, viskere og kabinefilter har brug for den samme kærlighed som i alle andre biler.
Det her er principielt set falsk, men det er rigtigt, at mange elbiler slet ikke kan trække i samme omfang som benzin- og dieselbiler.
Nogle elbiler kan trække 1.000 kg, 1.500 kg, ja faktisk helt op til 2.250 kg (Tesla X), men der er også elbiler, som ingenting må trække. Generelt har elbilerne lavere anhængervægt end diesel- og benzinbiler.
Hvis du kører meget med campingvogn og trailer, er det noget du skal tage højde for, når du vælger en elbil. I øvrigt er det værd at huske på, at rækkevidden tager et ordentligt dyk, når du kører med mange kilo på krogen.
Både sandt og falsk.
Anskaffelsesprisen fra fabrikken er generelt højere på elbiler end på diesel-og benzinbiler, men med lavere eller slet ingen registreringsafgift bliver prisforskellen næsten udlignet på det danske marked.
Faktisk viser en ny undersøgelse fra Bilbasen og Spar Nord, at brugte elbiler er historisk billige i Danmark lige nu og de billigste i Europa overhovedet. Det økonomiske incitament til at vælge en brugt elbil frem for en benzin- eller dieselbil har ifølge undersøgelsen aldrig været større.
Generelt regnes elbiler for at være billigere end diesel- og benziner målt på pris pr. kilometer.
Det her, kan vi godt sige, er falsk.
Aktuelt er der over 13.000 offentlige ladepunkter i Danmark til elbiler og plug-in hybrider. Dermed er antallet af ladepunkter pr. elbil blandt de højeste i Europa.
Der er i øvrigt indgået en bred politisk aftale om at nå 23.000 offentlige ladepunkter inden 2025.
Den her er falsk.
Undersøgelser viser, at batterierne holder helt op til 90 pct. af deres ladeevne efter brug i otte år. Det svarer omtrent til den periode, hvor bilfabrikkerne yder garanti for elbilernes ladeevne.
En anden stor undersøgelse viser, at kun 1.5 pct. af elbiler får batteriet udskiftet i bilens levetid.
Der er dog måder, hvorpå du kan hjælpe bilens batteri med at forblive i god form. Eksempelvis ved ikke at lade konstant op til 100 pct. og undgå at parkere i solen i længere tid.
Også falsk.
Den mest solgte elbil i Danmark i 2022, Enyaq 60, har en rækkevidde på 402 kilometer på en opladning. På vores hjemlige breddegrader rækker det i den grad til langfart.
En opgørelse fra AutoBranchen viser, at det ud af landets fire storby-kommuner (København, Aarhus, Odense og Aalborg) kun er Aarhus Kommune, der sniger sig ind i den øverste tredjedel af landets kommuner, når man ser på, hvor der er færrest indbyggere pr. elbil. København, Odense og Aalborg kommuner ligger alle i den nederste halvdel.
Med andre ord: Elbiler er ikke kun et storbyfænomen.
Hvis vi bruger den tid, det tager at tanke en diesel eller benzinbil som målestok, må vi sige, at det her er sandt.
Det tager længere tid at lade en elbil op end at fylde diesel eller benzin på.
Den konkrete ladetid afhænger af bilens lader, batteristørrelse og ladestanderen, men elbiler bruger generelt mellem 5-24 timer på at lade fra 0 til 100 pct. med laderen derhjemme eller 25-45 minutter fra 10 til 80 pct. med en af de mere kraftfulde offentligt tilgængelige ladestandere.
Både sandt og falsk.
Du kan blive nødt til at vente i længere tid på en ledig ladestander ved tankstationerne, end du ville med en benzin-eller dieselbil, og det kræver mere planlægning at drage på bilferie i en elbil. Italien, Frankrig og Spanien har eksempelvis ikke de mest veludviklede ladenetværk.
Du bør planlægge, hvor du vil lade, inden du rammer motorvejen, og det kan være en god ide at tage en overnatning et sted, hvor du kan lade bilen op. A better Routeplaner (fås også som app) er et rigtigt godt redskab til at finde ladestationer langs motorvejen.
Til gengæld slipper du for at skulle bekymre dig om, hvorvidt du overhovedet må køre i din bil i de byer, du har tænkt dig at besøge. Flere og flere europæiske storbyer har indført forbud mod diesel- og benzinbiler. Den slags hovedpiner slipper du for med en elbil.
Sandt.
Hvis du bruger mormorkablet for meget, risikerer du at overophede hjemmets elinstallationer, hvilket kan resultere i brand.
Mormorkablet er derfor kun til nødsituationer og kortvarig opladning af elbilen.
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.