Test: Er Cupra Born VZ den elektriske tids GTI?
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Den lille Honda E fik så meget omtale, at Honda må have troet, at kunderne ville stå i kø langt ned ad gaden. Men designet kunne ikke redde den lille E fra at blive en bil, som kunderne hurtigt afviste, når sælgeren fortalte om rækkevidden på omkring 200 kilometer – til en pris, der i 2020 var mindst 277.100 kr.
I dag koster Honda E 318.600 kr., og det er lige før vi vil gå med til at give den sum til den første, der ser en helt ny E på danske plader. Den lille elektriske Honda er usælgelig.
LÆS OGSÅ | Nyt liv til Honda CR-V
En helt ny elbil med det tungevridende og bizarre navn E:Ny1 er elbilen, Honda burde være startet med, men nu kommer den da i det mindste: En kompakt, rummelig og smart crossover med en rækkevidde over 400 kilometer.
Kender man sine Honda-modeller, vil den elektriske E:Ny1 være noget, man har set før. Karrosseriet er taget fra hybridbilen HR-V, og så er fronten tilpasset med en mere lukket grill og nye forlygter. HR-V er en elegant crossover (som vi ikke ser mange af i Danmark), og den pyntede front passer nogenlunde til grunddesignet.
Interiøret er også fra HR-V, men her er afvigelserne alligevel langt større. En stor touchscreen – 15,1″ – i portrætformat dækker meget af midterkonsollen, og Honda har sparet knapperne til klimaanlæg og sædevarme ved at integrere betjeningen i infotainmentsystemet. Ny i forhold til HR-V er også den fritstående digitale instrumentering.
LÆS OGSÅ | Duel: Japansk livskraft i Honda Civic og Mazda 3
E:Ny1 er den første Honda på en ny elbilsplatform, som har et lige så spøjst navn som selve bilen: E:N Architecture F. I modsætning til den lille E, som kører med baghjulstræk, er arkitekturen bygget til pladsbesparende forhjulstræk. Det virker ikke til, at der, heller ikke på sigt, bliver mulighed for en ekstra elmotor til firehjulstræk.
E:Ny1 bliver præcis så stærk, målt på hestekræfter, som to af de væsentligste konkurrenter, nemlig Hyundai Kona EV og Kia Niro EV. Ydelsen fra elmotoren er 204 hk, så E:Ny1 og de to koreanske modeller er væsentligt stærkere end eksempelvis den faceliftede Peugeot E-2008 med 156 hk.
Med 310 Nm er E:Ny1 mere muskuløs end konkurrenterne. Kia Niro EV byder på 255 Nm. Honda lover, at accelerationen er smidig og komfortabel, som nok betyder, at bilen ikke stormer frem, selv om speederen får et hårdt tryk.
LÆS OGSÅ | Friskere Peugeot E-2008 med 406 km rækkevidde
E.Ny1 har selvfølgelig en meget længere rækkevidde end den lille E, og den skulle ende med at være 412 kilometer i WLTP-regi. Den rækkevidde opnår Honda med et batteri på 68,8 kWh.
Det er et stort batteri til en relativt kort rækkevidde. Med 54 kWh kommer den faceliftede Peugeot E-2008 op på 406 kilometer WLTP-rækkevidde, og Kia Niro EV med 64,8 kWh kommer helt op på 460 kilometer. Hvis rækkevidden i E:Ny1 viser sig at holde sig over 400 kilometer i virkeligheden, er det en helt anden snak – så vi venter med at afsige dom over rækkevidden.
LÆS OGSÅ | Duel: BYD Atto 3 går efter struben på Kia Niro EV
Ved opladning ved en DC-lynladestander ser den nye Honda imidlertid heller ikke ud til at imponere: 10-80 procent opladning tager 45 minutter.
Honda nævner endnu ikke et tidspunkt for introduktion af den nye elbil, så det bliver næppe før 2024. Hvis E:Ny1 virkelig skal være den første konkurrencedygtige elbil fra Honda, skal den holdes prismæssigt omkring 300.-330.000 kr. i billigste version.
Brugte Honda E til salg på Bilbasen
Se flere brugte Honda E til salg på Bilbasen
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.